Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Miami 2022

Leestijd: 4 minuten
RaceFormula 1 Crypto.com Miami Grand Prix 2022 🇺🇸
CircuitMiami International Autodrome, Miami 🇺🇸 (5,412 km)
Datum08-05-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
57
308,326km
Pole positionCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:28.796
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
2. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT– 1:31.361 (ronde 54)
Driver of the DayMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT

Overgehypete troep

De eerste race op Amerikaanse bodem werd door alles en iedereen gehypet als de beste uitvinding sinds het gesneden brood, en dat viel nog te bezien. De hoge temperaturen zouden wellicht voor wat strategische verrassingen kunnen zorgen, maar buiten de ideale lijn was het glad en de Formule E-achtige bochtencombinatie leek ook meer gebouwd om chaos te bevorderen dan om echt racen mogelijk te maken. En de twee harde klappers van Sainz en Ocon leken dat ook te bewijzen.

Na een rommelige vrijdag wist Verstappen nog wel beslag te leggen op de derde startplaats, maar beide Ferrari’s leken ongenaakbaar over één rondje. Russell haalde Q3 niet, dus alle hype van de vrijdag verdampte weer snel bij de fans van Mercedes. De start van de race was wonderbaarlijk rustig: Verstappen passeerde Sainz voor de tweede plaats, en verder was het eigenlijk alleen Alonso die Hamilton met een schouderduwtje aan de kant zette. Lang kon de Spanjaard er niet van genieten, want in de derde ronde vloog de Mercedes-coureur er al langs.

Even later gaat Hamilton ook Gasly voorbij, en ook de andere AlphaTauri wordt gepasseerd, in dit geval door Mick Schumacher. Zhou valt als eerste uit, en ondertussen is Verstappen tot aan de staart van Leclerc gekomen. De Monegask wordt gepasseerd in bocht 1, dringt nog een rondje of anderhalf aan, maar lijkt daarna de strijd op te moeten geven. Vervolgens kan het grote snoozen beginnen. Pérez verliest nog wat tijd door een manke sensor, en Ferrari verprutst Sainz’ pitstop, maar dat valt dus tegen elkaar weg te strepen.

Verstappen voorbij aan Leclerc.

Redelijk slotakkoord

Er zijn na alle pitstops een paar kleine gevechten in het middenveld, maar niet zodanig dat de adrenaline echt toeneemt. En terwijl Russell heel profetisch besluit te wachten op een (V)SC is Alonso wat optimistisch bij een inhaalpoging op Gasly, die daardoor terugvalt. Alonso krijgt een vijf seconden tijdstraf, en tijdens het terugvallen van Gasly ziet hij ergens Norris over het hoofd, want hij raakt de Engelsman. De laatstgenoemde crasht en de safety car komt de baan op!

Gasly en Norris proberen tegelijkertijd op dezelfde plek te zijn, wat niet gaat…

Russell is spekkoper want kan een korte stop maken, en ook Pérez en Ocon besluiten om van de situatie te profiteren en nieuwe banden te halen. Het veld wordt met nog 11 ronden te gaan vrijgegeven en wat volgt is het hoogtepunt van de wedstrijd. Op de harde banden weet Leclerc het tempo van Verstappen veel beter te volgen en de twee jagen elkaar ronde na ronde op. Verstappen bezwijkt niet onder de druk en weet langzaam maar zeker buiten het bereik van de DRS te komen, waardoor de overwinning binnengehaald kan worden, maar het was (kortstondig) een goede reclame voor de Formule 1.

Achter de twee hoofdrolspelers weet Pérez zijn bandenvoordeel niet te benutten, ondanks een erg opportunistische inhaalpoging, waardoor hij op de vierde plek blijft hangen. Bottas gooit een vijfde plek weg door bijna in de muur te rijden, waardoor beide Mercedessen op de vijfde en zesde plek over de finish komen. Russell doet dat voor Hamilton, met dank aan zijn nieuwere bandjes.

De plekken daarachter worden niet bezet door Vettel en Schumacher. De twee vechten een robbertje met Ocon, en de jongste Duitser gaat voor een inhaalpoging waar Vettel die niet meer verwacht, waardoor beiden met schade de wedstrijd moeten verlaten. Ocon profiteert en komt uiteindelijk als achtste over de finish, gevolgd door Alonso en Albon, al krijgt de laatste nóg een vijf seconden tijdstraf omdat hij meerdere keren heeft afgesneden om Albon achter zich te houden. Hierdoor promoveert Stroll naar de tiende plek, ondanks een late beuk van Kevin Magnussen.


Oordeel

De race was tot de safety car het aangluren niet waard. Dankzij een prima gevecht en wat chaos op het eind kan ik er nog een 6 voor geven, maar qua racen is de baan in Miami geen toevoeging voor de kalender..

De nominatie voor de Stirling Moss-award gaat dit keer naar Esteban Ocon. Na een flinke klapper in de derde vrije training moest hij de race van achteren aanvangen, maar door goed banden-management en een toefje geluk wist hij een achtste plek over de finish te slepen.

Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Fernando Alonso: twee keer een collega een duw gegeven en vervolgens de baan afsnijden om positie te houden… Er zijn betere weekends geweest voor de Spanjaard. Hopelijk gaat het voor thuispubliek weer wat soepeler voor hem.

Op naar Barcelona, sinds 15 mei 2016 heilige Nederlandse autosport-grond. Veel teams zullen updates meenemen, dus vraag is of de pikorde ongewijzigd blijft.

Eindoordeel6/10
Stirling Moss-awardEsteban Ocon 🇫🇷 [31] – Alpine Renault
Ricardo Rosset-awardFernando Alonso 🇪🇸 [14] – Alpine Renault
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van MiamiRace review

2 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *