Beste Jos,
Als eerste gefeliciteerd met je verjaardag! 52 jaar alweer, een leeftijd die ik nog moet bereiken. En uiteraard gefeliciteerd met alweer de vijfde Grand Chelem van Max! Het moet ontzettend bijzonder zijn om je kind, die je zo intens begeleid hebt, zo succesvol te zien zijn. Maar als voormalig fan van je moet me toch iets van het hart.
Jouw reis met de Formule 1 begon in hetzelfde jaar als de mijne: 1994. Jij als het grote aanstormende talent en ik als een eenvoudige toeschouwer voor de TV. Dit eerste jaar was bepalend voor hoe F1-onminnend Nederland jou zou zien: die van eeuwige grindhapper. En dat betekende voor mij als fan dat ik je tot in den treure moest verdedigen, want zo slecht als iedereen riep was je niet.
Helaas werd het mij als fan later flink onmogelijk gemaakt om je te verdedigen. Een incident op de kartbaan in Genk, gezeik met Rob Kamphues bij een TV-programma en natuurlijk het gerommel met je exen. Stuk voor stuk situaties die geen moer te maken hebben met je prestaties op de baan, maar die je wel van enig voetstuk waar je ooit opstond doen afflikkeren.
Een tijdje bleef je uit de spotlights omdat je je focuste op iets anders: het opleiden van je zoon Max. Gesmeed uit de genen van een degelijke Formule 1-coureur en de beste vrouwelijke karter van haar generatie kwam uiteindelijk het (betwistbaar) grootste natuurlijke talent op vier wielen. Samen toerden jullie door Europa om elke kartrace die er maar bestond te winnen, terwijl je Max ook nog eens mentaal voorbereidde op de harde autosportwereld.
Deze, op z’n zachtst gezegd, Spartaanse opvoeding wierp zijn vruchten af, want Max werd de jongste debutant, de jongste puntenpakker én de jongste winnaar ooit in de Formule 1, met als gevolg dat er een puntensysteem voor de Superlicentie en een minimumleeftijd werd ingevoerd.
Job’s a good’un, zoals de Britten zouden zeggen. Max afgeleverd op het hoogste niveau, bij een van de topteams en klaar om de titelstrijd aan te gaan met de statistisch grootste Formule 1-coureur ooit: Lewis Hamilton. Een strijd die na 21 races eindigde in controverse, maar wel in het waarmaken van die lang gekoesterde droom: Formule 1-wereldkampioen worden.
Maar helaas weet je Max nog steeds niet los te laten. Inmiddels bezig aan zijn tiende seizoen, qua titels op gelijkte hoogte met legenden als Stewart en Senna, en qua overwinningen de nummer drie aller tijden, en toch wil je nauw betrokken blijven bij zijn carrière, en nog erger, bij het leiden van zijn team.
De huidige Horner-saga kwam (toevallig?) via De Telegraaf aan het voetlicht, een krant die doorgaans niet kritisch staat tegenover Max Verstappen en zijn entourage. En nu een externe advocaat geen noodzaak ziet om Horner figuurlijk uit de weg te ruimen voel je je genoodzaakt om, via diezelfde Telegraaf en hun Engelse evenknie The Daily Mail, op te roepen tot het opstappen van Whinger Spice, blijkbaar niet doorhebbend dat dit enkel verdere olie op het vuur gooit.
Je zult dit hoogstwaarschijnlijk niet lezen, maar neem een voorbeeld aan Anthony Hamilton en doe een paar stappen terug. Ga weer lekker als vader langs de lijn staan, in plaats van als wannabe-Toto jezelf als derde kapitein op het Red Bull-schip in te vechten. Je bent lekker rally’s aan het rijden, en volgens mij heeft Thierry Vermeulen jouw hulp meer nodig dan Max. Focus je daar lekker op en laat het gerommel van Red Bull lekker aan de mannen die daarvoor (te rijkelijk) betaald worden.
Heel veel wijsheid toegewenst, en een vriendelijke groet,
Ewout
Race | Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2024 🇧🇭 |
Circuit | Bahrain International Circuit, Sakhir 🇧🇭 (5,412 km) |
Datum | 02-03-2024 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 57 308,238 |
Pole position | Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing Honda RBPT – 1:29.708 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing Honda RBPT 2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda RBPT 3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Snelste ronde | Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing Honda RBPT – 1:32.608 (ronde 39) |
Driver of the Day | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Race review
Waar ik vorig jaar deze race nog een 7 gaf dankzij het ellenbogenwerk van Fernando Alonso was er dit jaar te weinig te beleven voor een voldoende. Ik zette de TV nog niet meteen uit, maar meer dan een 5,5 weet ik de race niet te geven. Max Verstappen was ongenaakbaar met zijn Grand Chelem, en zonder hem had er wellicht nog wat spanning in de race gezeten dankzij…
Carlos Sainz Jr, de eerste genomineerde voor de Stirling Moss-award. Hij reed agressief, verschalkte teamgenoot Charles Leclerc en George Russell, en kwam een paar ronden tekort om met zijn harde banden de strijd met Sergio Pérez aan te kunnen gaan.
Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Yuki Tsunoda. Hij was lekker bezig maar moest aan het eind van de rit teamgenoot Daniel Overatediardo Ricciardo voorbij laten van zijn team, iets wat de grofgebekte Japanner niet wist te waarderen. Na de finish was hij nog niet afgekoeld en kwam met blokkerende wielen langszij bij zijn teamgenoot om zijn ongenoegen te uiten, een stukje onvolwassenheid wat er ondertussen wel een keer uit mag bij Yuki.
Eindoordeel | 5,5/10 |
Stirling Moss-award | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Ricardo Rosset-award | Yuki Tsunoda 🇯🇵 [22] – RB Honda RBPT |
Wees de eerste om te reageren