Geheel onverwacht bracht de Formule 1 gisteren (31-01-2024) naar buiten dat de inschrijving van Andretti Global geweigerd is, nadat de FIA de inschrijving van het potentieel 11e team eerder juist had goedgekeurd. Alhoewel, onverwacht. Het moment van de bekendmaking was onverwacht, maar het is al sinds de geruchten van een mogelijke toetreding door Michael Andretti en consorten duidelijk dat de huidige teams en rechtenhouder Liberty Media ab-so-luut niet zitten te wachten op een extra team. En de reden is simpel: hebzucht.
Nu bracht de Formule 1, bij monde van Formula One Management (FOM), een lijst met redenen naar buiten waarom de inschrijving van Andretti per kerende post retour is gestuurd. Het originele document is onderaan de pagina te vinden, maar ik haal even de algemene bevindingen en conclusies er vertaald uit, en fakkel ze af waar nodig.
Algemene bevindingen
- Ons beoordelingsproces bepaalde dat de aanwezigheid van een 11e team op zichzelf geen waarde toevoegt aan het Kampioenschap.
Dit is in zichzelf wel waar, maar verklapt eigenlijk direct waar het de FOM om gaat: geld. Sportief gezien voegt een team als Andretti Global zeker wat toe, gezien de onderneming in zo ongeveer elke competitie waar ze aan meedoen winnen.
- Elk 11e team zou moeten aantonen dat hun deelname en betrokkenheid ten bate is voor het Kampioenschap. De meest significante manier waarop een nieuwe deelnemer waarde toe zou voegen is door competitief te zijn, meer specifiek door te strijden voor podia en raceoverwinningen. Dit zou de betrokkenheid van de fans versterken en zou ook de waarde van het Kampioenschap doen toenemen, in de ogen van de belanghebbenden.
Dit punt behandelt eigenlijk twee zaken: een team moet competitief zijn én geld in het laatje brengen. Deze worden nu op een hoop gegooid, maar als er één ding uitwijst in de autosport is dat je niet competitief hoeft te zijn om een fanbase te krijgen die geld wil uitgeven aan (te dure) merchandise. Daarbij is het natuurlijk onzin om competitie te verlangen als uitgerekend dat andere Amerikaanse team er met de pet naar aan het gooien is.
- De Inschrijving overweegt een samenwerking met General Motors (GM) welke initieel geen levering van een Power Unit [PU] behelst, met de ambitie voor een volwaardig partnerschap met GM als motorleverancier op termijn, maar welke de komende jaren nog niet van toepassing zal zijn. Was GM aanvankelijk als [volwaardige] motorleverancier aan de Inschrijving toegevoegd dan had dat de geloofwaardigheid verhoogd, al brengt een beginnend constructeur in samenwerking met een nieuwe motorleverancier ook een flinke uitdaging met zich mee. De meeste pogingen om in de afgelopen decennia een nieuwe constructeur op te zetten waren niet succesvol.
Ik vind dit een geval van spijkers op laag water zoeken. De toetreding van Ford en Audi als uiteindelijke Original Equipment Manufacturer (OEM) wordt door alles wat ook maar een procentje commercieel belang in de Formule 1 heeft toegejuigd, maar de tweede grootste autofabrikant ter wereld is blijkbaar niet goed genoeg? Tuurlijk, Ford kan lekker profiteren van Honda’s efforts, maar Audi moet ook met een blanco pagina beginnen. Dus ook dit argument is niet heel steekhoudend.
- 2025 wordt het laatste jaar van de huidige reglementen en 2026 wordt het eerste jaar van de volgende cyclus, waarbij een volledig nieuwe wagen ten opzichte van de voorgaande set reglementen noodzakelijk is. De Inschrijver stelt voor om, als beginnend constructeur, een auto op basis van de regels van 2025 te ontwerpen en bouwen, om vervolgens het jaar erna een volledig andere wagen te ontwerpen en bouwen op basis van de reglementen van 2026. Daarbij stelt de Inschrijver voor om dit te pogen met de afhankelijkheid van een verplichte levering door een rivaliserende motorleverancier. Deze zal ongetwijfeld terughoudend om de samenwerking intensiever te maken dan voorgeschreven, terwijl de Inschrijver zijn ambitie om samen te werken met GM als motorleverancier voor de lange termijn probeert waar te maken, wat de verplichte motorleverancier als een risico voor zijn intellectuele eigendom en kennis zal zien.
Deel 1 van dit punt snap ik. Een wagen voor 2025 bouwen terwijl je weinig tot niks mee kan nemen naar het jaar daarna is een flink risico, laat staan als je een beginnend constructeur bent. Deel 2 slaat dan weer nergens op. Renault heeft jarenlang motoren geleverd aan Red Bull, ook toen bekend werd dat Honda aan boord kwam, en ook Ferrari levert gewoon motoren aan Kick Sauber, wat vanaf 2026 als Audi door het leven moet gaan. Maar blijkbaar gelden er voor Duitsers andere maatstaven dan voor Amerikanen.
- We geloven niet dat er enige basis is voor welke nieuwe inschrijving dan ook om toegelaten te worden voor 2025, gezien een beginnend deelnemer dan twee compleet verschillende wagens in de eerste twee jaar van hun bestaan moet bouwen. Het feit dat de Inschrijver voorstelt dit te doen geeft ons aanleiding om hun begrip van de omvang van de uitdaging in twijfel te trekken. Alhoewel een deelname in 2026 dit specifieke probleem niet kent is het desalniettemin het geval dat Formule 1, als het hoogst haalbare in de autosport, een unieke technische uitdaging vertegenwoordigt van een aard die de Inschrijver niet eerder is tegengekomen in andere formules of disciplines waarin het eerder heeft deelgenomen, en [de Inschrijver] stelt voor dit te doen met de afhankelijkheid van een verplichte motorleverantie in de eerste jaren van deelname. Op deze basis geloven wij niet dat de Inschrijver een competitieve deelnemer zal zijn.
Feitelijk hetzelfde argument als in deel 1 van punt 11, maar anders verwoord. En dit is een van de weinige punten die ik snap. Een Formule 1 wagen ontwerpen en bouwen is een hels karwei, laat staan eentje die competitief is. Maar een nieuwe constructeur zal toch ergens moeten beginnen, en dan zou ik voorstellen om dan 2025 inderdaad over te slaan en lekker aan de slag te gaan met 2026, waarbij je Andretti wél toestemming geeft om nu alvast te beginnen (in tegenstelling tot de reeds aanwezige teams). Daarmee geef je ze kans om de extra know-how op te doen.
- Meedoen aan de sport als een nieuwe motorleverancier is ook een enorme uitdaging, waarmee grote autofabrikanten geworsteld hebben in het verleden, en welke een fabrikant meerdere jaren van significante investering kan kosten om competitief te worden. GM heeft de middelen en geloofwaardigheid om meer dan capabel te zijn deze uitdaging aan te gaan, maar succes is niet gegarandeerd.
Wederom: waarom Audi en Ford wel en GM niet? Drogreden van de bovenste plank.
Conclusies van de commerciële beoordeling
- Ons beoordelingsproces bepaalde dat de aanwezigheid van een 11e team op zichzelf geen waarde toevoegt aan het Kampioenschap. De meest significante manier waarop een nieuwe deelnemer waarde toe zou voegen is door competitief te zijn. Wij geloven niet dat de Inschrijver een competitieve deelnemer zou zijn.
Uiteraard zal Andretti niet vanaf moment één competitief zijn, maar met meerdere achterhoedeteams die nauwelijks een weg naar voren weten te vinden is dit een heel slecht argument om iemand buiten de deur te houden. Daarbij, wat moet je nog meer doen om aan te tonen dat je over de juiste organisatie beschikt om als Formule 1-team te kunnen slagen? Als Andretti Global al niet kwalificeert, dan blijft er denk ik nog maar één organisatie over die het überhaupt zou kunnen proberen, en dat is Penske.
- De noodzaak voor enig nieuw team om een verplichte motorleverantie te nemen, mogelijk over de periode van enkele seizoenen, zou schadelijk zijn voor de prestige en het aanzien van het Kampioenschap.
Non-argument. Red Bull heeft jarenlang plichtmatig motoren van Renault moeten ontvangen omdat niemand anders leverancier wilde spelen, en dat heeft het kampioenschap ook geen schade aangedaan.
- Alhoewel de naam Andretti herkenbaar is voor F1-fans geeft ons onderzoek aan dat F1 waarde levert aan het merk Andretti in plaats van andersom.
Wederom een non-argument. Afgezien van misschien het merk Ferrari is wordt elk merk beter van deelname aan de Formule 1. Van autofabrikant tot betaalprovider die het B-team van een frisdrankjesfabrikant sponsort, allemaal zitten ze in de Formule 1 met één doel: meer winst maken.
En daarbij is dit ook nog eens een oneigenlijke tegenstelling. De waarde gaat niet van partij A naar partij B of vice versa, de waarde van het product verhoogt (als het goed is), waardoor beide partijen hiervan profiteren. Stellen dat enkel Andretti baat heeft bij een deelname aan de Formule 1 en de Formule 1 zelf niet, of zelfs netto inlevert, lijkt mij zonder financiële onderbouwing zeer onwaarschijnlijk.
- De toevoeging van een 11e team zou een operationele last op de schouders van de racepromotors leggen, wat tot significante kosten voor sommige zou leiden. En dit zou de technische, operationele en commerciele ruimte van de andere deelnemers inperken.
Ook dit punt valt onder de categorie: problemen verzinnen die er niet zijn. Jarenlang heeft de Formule 1 het met meer dan 10 teams gedaan, het meest recent in 2014. Het lijkt mij heel sterk dat in 10 jaar de capaciteit van de circuits zodanig gereduceerd is dat een 11e team het werken van de andere teams bemoeilijkt.
- We konden geen significant positief effect op de financiele resultaten van de [commerciële rechtenhouder (CRH)]identificeren, als belangrijkste indicator van de pure commerciële waarde van het Kampioenschap.
Kort gezegd: het levert niet aantoonbaar geld op. En daarmee is de daadwerkelijke reden van de weigering bekend.
- Op basis van de huidige inschrijving geloven we niet dat de Inschrijver heeft aangetoond dat het waarde toevoegt aan het Kampioenschap. We concluderen dat de inschrijving niet succesvol afgerond zal worden.
FOM concludeert dus op basis van punt 18 dat Andretti in de Formule 1 niks te zoeken heeft.
- We zouden op een andere manier kijken naar een inschrijving voor de deelname aan het Kampioenschap van 2028 van een team met een GM power unit, dan wel als GM fabrieksteam, dan wel als GM klantenteam wat alle toegelaten componenten zelf ontwerpt. In dit geval zouden er additionele factoren meespelen met betrekking tot de waarde die de Inschrijver toe zou voegen aan het Kampioenschap, in het bijzonder met betrekking tot het toevoegen van een prestigieuze nieuwe OEM als motorleverancier aan de sport.
De Formule 1 houdt met deze opmerking de deur open voor een latere inschrijving, mits GM garanties geeft als echte motorleverancier op te gaan treden. Een sprankje hoop voor Andretti, maar ik heb niet de illusie dat zelfs met harde toezegging van GM de inschrijving door was gegaan.
Mijn conclusie
De Formule 1 gebruikt een hele hoop worden om te proberen uit te leggen waarom Andretti niet van toegevoegde waarde zou zijn voor het kampioenschap, maar de woordenbrij komt uiteindelijk neer op één ding: onze hebzucht kent geen grenzen en Andretti mag daar niet van meeprofiteren.
Alle redenen die FOM aandraagt zijn flinterdun en kun je 1-op-1 toepassen op teams in het huidige veld, wat dan maar uit een paar teams zou bestaan. Uiteindelijk geven ze met punt 18 wel toe dat het ze om het geld gaat, maar door zo omslachtig allerlei non-argumenten te blijven herhalen is wek je op z’n zachtst gezegd geen enkele sympathie op bij de fans, Andretti, en niet geheel onbelangrijk, de FIA.
Ik heb weinig op met ome Ben, maar als hij het voor elkaar krijgt om Andretti toch op de grid te krijgen is zijn aanstelling als FIA-president wat mij betreft geslaagd. Of het lukt zal de toekomst uitwijzen, maar de Formule 1 heeft zich met deze episode (wederom) een enorm slechte dienst bewezen.
Wees de eerste om te reageren