Ga naar de inhoud

The State of Formula 1 – Grand Prix van Australië t/m Grand Prix van Monaco

Leestijd: 16 minuten

In de Verenigde Staten houdt de president jaarlijks een toespraak, te vergelijken met de Nederlandse troonrede: de State of the Union. Naar voorbeeld hiervan in dit schrijfsel mijn bescheiden mening over de staat van de Formule 1 anno 2023.

Als je de sociale media mag geloven gaat het op dit moment onmeunig kut met de Formule 1. Waldorf en Statler vallen over elkaar heen om hun ongenoegen te uiten over Stefano Domenicali (de CEO van Formule 1) en als je #TeamLeytonHouse mag geloven ligt het in de FIA-statuten vastgelegd dat Verstappen de komende 30 jaar kampioen moet worden vanwege racistische motieven. Tijd dus om eens met een iets nuchterder bril naar de stand van zaken in de Formule 1 te kijken.

Commerciële hit

De Formule 1 is een commerciële hit. De kijkcijfers stagneren weliswaar iets, maar de omzet en winst zijn wel toegenomen. En dat is uiteraard goed nieuws. Er zijn geen teams meer in acute geldnood (zelfs Williams lijkt enigszins aan een weg omhoog te denken) en Formule 1-coureurs horen tot de bestbetaalde atleten ter wereld.

Helaas heeft dit commerciële succes wel keerzijde: het uitbreiden van de startgrid is er niet makkelijker op geworden. Andretti Autosport (opgericht door Michael, de zoon van wereldkampioen Mario Andretti) heeft aangegeven met behulp van Cadillac de Formule 1 in te willen stappen. Echter moet hij daarvoor een anti-dilution fee van (naar zeggen) $ 200 miljoen ophoesten. Dit geld is bedoeld om het verlies aan prijzengeld te compenseren als de taart in plaats van over 10 over 11 teams verdeeld moet worden.

Maar omdat deze taart nu een stuk groter is geworden willen de teams volgens de geruchten nu een compensatie van $ 600 miljoen ontvangen. De huidige Concorde-overeenkomst (de commerciële afspraken die onder de Formule 1 liggen) geldt tot en met 2025. De meest logische entreedatum voor Andretti zou 2026 zijn, in verband met de nieuwe reglementen die dan ingaan. Het is dan ook niet zo moeilijk te zien waar de schoen dreigt te wringen voor Andretti.

En het zou fijn zijn om een nieuw team op de grid te hebben, zeker een naam als Andretti. De naam an sich is al een toevoeging, maar de organisatie is ook daadwerkelijk een autosport-powerhouse met teams in onder andere de IndyCar, Formule E en endurance racing. Stefano Domenicali denkt daar helaas anders over, al is de kans groot dat die net als Toto Wolff en Christian Horner alleen in “$” denkt.

Sportieve spagaat

Sportief zit de Formule 1 in lastig vaarwater. De integriteit van de FIA heeft een knauw gekregen na het geknutsel van Masi in Abu Dhabi 2021, en het gestuntel van opvolgers Wittich en Freitas heeft het beeld niet weten op te poetsen. Sterker nog, Freitas werd na zijn onvergeeflijke fout met de tractor in Japan de rest van het seizoen op non-actief gezet en hoefde voor dit seizoen niet terug te komen, ondanks zijn respectabele staat van dienst in het World Endurance Championship.

Daarbij heeft Red Bull de absoluut beste wagen van het veld ontwikkeld, en die zullen ze ook wel houden totdat ze moeten stoppen met hun aerodynamische ontwikkeling (als gevolg van hun winst in het constructeurskampioenschap én de straf die ze hebben ontvangen naar aanleiding van het overtreden van de budget cap). De races dit seizoen zijn dus weinig verrassend aan de kop, en zonder slechte dag van zowel Verstappen als Pérez wordt het heel moeilijk voor een ander team om te winnen.

Aan de andere kant zit het veld dichterbij dan ooit. De kwalificaties worden menigmaal op duizendsten van seconden beslist, en een foutje kun je je als topteam niet meer permitteren. Ter illustratie: het gat tussen de nummer 1 en de nummer 20 in Q1 in Miami was kleiner dan het gat tussen de nummer 1 en de nummer 2 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië in 1997. Er bestaat dus geen echte achterhoede meer, en dat is natuurlijk sportief gezien erg goed.

Ermbarmelijk entertainment

Maar ondanks dat het veld dicht bij elkaar zit (en dat is historisch gezien ook in de race zo) lijkt het met “de show” niet zo goed te willen lukken. Tijdens de Grand Prix van Australië wordt dan weliswaar met wat onzinnige rode vlaggen gepoogd wat chaos in de brouwerij te brengen, maar het daadwerkelijke product, het racen, viel nog steeds tegen. Toch?

De race in Baku was een snooze-fest en er begonnen uit allerlei hoeken weer geluiden op te komen dat er met omgedraaide grids of dat soort gekkigheid gewerkt moet gaan worden, maar uiteindelijk denk ik dat de fans ook bij zichzelf te rade moeten gaan wat ze nou willen.

De Formule 1 is in de basis een sport waarbij de ingenieurs met elkaar in gevecht gaan en hiervoor de best mogelijke coureurs gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de wagens worden ontworpen om zo snel mogelijk te gaan en niet om een goede race te leveren. Dus een inhaalspektakel zoals in de Formule 2 of IndyCar ga je niet te zien krijgen, tenzij je het DNA van de Formule 1 dusdanig aanpast dat iedereen dezelfde auto krijgt. En dat willen diezelfde fans ook niet.

Tel daarbij op dat de fans op social media worden doodgegooid met hoogtepunten uit het verleden, waardoor ze de illusie krijgen dat vroeger alles beter was, terwijl 2022 één van de beste seizoenen in de recente geschiedenis was voor inhalen en actie op de baan. Sceptici zullen nu wel weer aandragen dat dat “allemaal” dankzij DRS is, maar dat blijkt slechts een kwart van de gevallen te zijn. Mogelijke conclusie: DRS zou weg kunnen, iets wat veel fans sowieso al een doorn in het oog is.

Restrictieve regels

Dit brengt me bij het volgende punt: de regels. De technische regels zijn vorig jaar flink overhoop gehaald, en waar iedereen vreesde voor eenheidsworst door de restrictieve beschrijvingen viel dat heel erg mee. En zoals uit de hierboven genoemde bron blijkt hebben deze reglementen zeker effect gehad op de actie op de baan. Of de aanpassingen voor 2023 een negatief effect hebben moet nog blijken, maar de coureurs lijken aan te geven van wel, helaas. Hopelijk blijven de regels voor de aerodynamica ook na 2026 enigszins gelijk, zodat het veld nog verder convergeert.

De sportieve regels zijn op dit moment een willekeur aan proefballonnetjes. Sprint-weekends met verschillende kwalificatiemethoden en het gebruik van alle bandencompounds tijdens de kwalificatie zijn twee voorbeelden, die helaas ook nog eens een oplossing vormen voor een niet bestaand probleem. Het product van de Formule 1 is wat mij betreft prima, daar zijn niet nog meer kunstgrepen voor nodig, laat staan aan sessies die perfect zijn, zoals de kwalificatie.

Van de financiële regels moet nog blijken of ze hun werk doen. Na 2½ jaar is nog niet te zeggen of dit gaat voorkomen dat teams jarenlang gaan domineren. De topteams hebben in ieder geval minder geld om te besteden, en kunnen dus minder snel een eventueel gat dichten. Aan de andere kant hebben ze ook niet genoeg geld om het gat heel lang zo groot te houden. Een groot vraagteken dus.

De kalender

De kalender is een punt van kritiek waar (bijna) alle fans zich wel in kunnen vinden, net zoals veel van de coureurs: die wordt te lang. Sowieso komen er teveel schurkenstaten op zonder enige autosportcultuur, maar het aantal is ook echt teveel. Naast de belasting op monteurs en (in mindere mate) coureurs zorgt het voor een devaluatie van de term Grand Prix. Hoe groot is die prijs nou echt als je hem 30 keer per jaar op kunt komen halen.

Uiteindelijk gaat het om de centen in deze beslissing, en dat is uiteraard logisch te verklaren, maar als fan maakt het toch wat minder speciaal als je elke week wel een race kunt bekijken, zeker als deze ook nog eens in een zielloze zandbak of op een inspiratieloos industrieterrein wordt verreden.

Conclusie

Op internet wordt de suggestie gewekt dat de Formule 1 (op sterven na) dood is, maar realistisch gezien slaat dat natuurlijk nergens op. Commercieel gaat het beter dan ooit tevoren, en ook het product is zeker niet slecht, al moeten we wel afwachten of de balancerende maatregelen in zowel het technisch als financiële reglement op de langere termijn hun uitwerking gaan hebben.

Door alle rariteiten die uit de koker van Stefano Domenicali en Ome Mo komen loop je wel het gevaar een hele hoop trouwe fans weg te jagen in ruil voor een hoop eendagsvliegen. Drive to Survive is een leuke introductie, maar is wel zodanig gedramatiseerd dat de realiteit wat tegenvalt en je dus in the flesh een degelijk product neer moet zetten om langdurige fans aan je sport weet te binden.

Voorlopig zie ik het allemaal wel positief in en valt er (wat mij betreft) genoeg te genieten van de sport, maar stabilisatie van de regels en de kalender zouden wat mij betreft voorrang moeten krijgen op het paniekvoetbal als er een keer een saaie race tussen zit.


Grand Prix van Australië

© Robert Cianflone/Getty Images/Red Bull Contentpool

RaceFormula 1 Rolex Australian Grand Prix 2023 🇦🇺
CircuitAlbert Park Circuit, Melbourne 🇦🇺 (5,278 km)
Datum02-04-2023
Aantal ronden/
Raceafstand
58
306,124 km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT – 1:16.732
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT
2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
3. Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Aston Martin Aramco Mercedes
Snelste rondeSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT – 1:20.235 (ronde 53)
Driver of the DaySergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT

De race in Albert Park stond vooral in het teken van de inhaalrace van Pérez die na een fout in de kwalificatie niet verder kwam dan een vijfde plek aan de finish. Vooraan wisten de Mercedessen Verstappen tijdelijk te verschalken, maar een onnodige rode vlag na wat kattengrit op de baan draaide Russell z’n strategie de nek om. Hamilton probeerde nog wel even Verstappen voor te blijven, maar zodra DRS beschikbaar kwam stoof de Red Bull voorbij. Nadat Magnussen zijn velg stuk reed op de muur kwam er een tweede onnodige rode vlag in een poging nog wat leven in de brouwerij te brengen. Dit werkte op zich, want meerdere auto’s klapten op elkaar met een derde, en dit maal terechte rode vlag als gevolg. Waarom uiteindelijk werd besloten om de laatste ronde achter de saferty car te voltooien is mij onduidelijk, en vond dat vooral erg lullig voor de slachtoffers van de laatste herstart. Omdat de race zelf niet al te boeiend was waardeer ik deze met een 6,5.

De Stirling Moss-award-nominatie gaat naar Lewis Hamilton. De Brit had een goede, agressieve start waarbij hij voor Verstappen kwam. Kon niet verdedigen tegen de topsnelheid van de Red Bull, maar wist wel knap de snellere Alonso achter zich te houden.

De nominatie voor de Ricardo Rosset-award gaat naar Charles Leclerc. De Monegask ging al niet lekker in de kwalificatie met een zevende plaats, maar stuurt vervolgens te vroeg in in bocht 3, waardoor hij zichzelf binnen één ronde elimineert.

Eindoordeel6,5/10
Stirling Moss-awardLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
Ricardo Rosset-awardCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari

Grand Prix van Azerbeidzjan

© Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Contentpool

RaceFormula 1 Azerbaijan Grand Prix 2023 🇦🇿
CircuitBaku City Circuit, Baku 🇦🇿 (6,003 km)
Datum30-04-2023
Aantal ronden/
Raceafstand
51
306,049 km
Pole positionCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:40.203
Podium1. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
2. Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT
3. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
Sprint winnaarSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
Snelste rondeGeorge Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes – 1:43.370 (ronde 51)
Driver of the DaySergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT

De Grand Prix van Azerbeidzjan kan waarschijnlijk nu al de boeken in als de saaiste race van het jaar. Afgezien van wat schermutselingen bij de start en herstart gebeurde er niks, mede omdat Verstappen het tempo van Pérez alleen kon volgen, maar nooit kon overtreffen. Een 4,5, zeker omdat je van Baku meer verwacht.

Charles Leclerc krijgt de nominatie voor de Stirling Moss-award. Na een paar belabberde races was dit eindelijk weer eens een redelijk weekend. Tweede in de sprint en derde in de race na twee prima kwalificaties, in beide gevallen gepasseerd door een ongenaakbare Pérez.

Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Nyck de Vries. Vanaf de 18e startplek ging het best ok, totdat hij zichzelf uitschakelde door aan de binnenkant van bocht 5 tegen de muur te sturen, met een gebroken wielophanging als gevolg.

Eindoordeel4,5/10
Stirling Moss-awardCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
Ricardo Rosset-awardNyck de Vries 🇳🇱 [21] – AlphaTauri RBPT

Grand Prix van Miami

© Jared C. Tilton/Getty Images/Red Bull Contentpool

RaceFormula 1 Crypto.com Miami Grand Prix 2023 🇺🇸
CircuitMiami International Autodrome, Miami 🇺🇸 (5,412 km)
Datum07-05-2023
Aantal ronden/
Raceafstand
57
308,326km
Pole positionSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT – 1:26.841
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT
2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
3. Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Aston Martin Aramco Mercedes
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT – 1:29.708 (ronde 56)
Driver of the DayMax Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT

In tegenstelling tot een hoop zeurpieten op Twitter vond ik de race in Miami wel een prima aangelegenheid. Het was geen instant klassieker, maar wel een 7,5 waard. Er werd genoeg ingehaald, maar het was niet alleen een DRS-voorbijblaasfestijn, er was het een en ander aan tactiek en de actie kwam van de rijderskunsten in plaats van chaos. Verstappen bekroonde een prima inhaalrace én uitvoering van de tactiek met de winst, gevolgd door Pérez en Alonso.

George Russell kende net als vorig jaar een prima race. Wist genoeg mensen in te halen ondanks dat de W14 zo aerodynamisch efficiënt is als een baksteen, en eindigde keurig in het kielzog van Alonso. Een verdiende nominatie voor de Stirling Moss-award dus.

Voor de Ricardo Rosset-award twijfelde ik tussen De Vries en Stroll, omdat beiden wel erg ver achten hun teamgenoot hangen. Van de twee is Nyck de Vries de enige die een echte fout heeft gemaakt door Sargeant een douw te geven, dus hij krijgt dit keer de nominatie.

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardGeorge Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes
Ricardo Rosset-awardNyck de Vries 🇳🇱 [21] – AlphaTauri RBPT

Grand Prix van Monaco

© Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

RaceFormula 1 Grand Prix de Monaco 2023 🇲🇨
CircuitCircuit de Monaco, Monaco 🇲🇨 (3,337 km)
Datum28-05-2023
Aantal ronden/
Raceafstand
78
260,286 km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT – 1:11.365
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT
2. Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Aston Martin Aramco Mercedes
3. Esteban Ocon 🇫🇷 [31] – Alpine Renault
Snelste rondeLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:15.650 (ronde 33)
Driver of the DayEsteban Ocon 🇫🇷 [31] – Alpine Renault

Na een zinderende kwalificatie leek de race in Monaco zich te ontwikkelen zoals veel races in Monaco: de pole-sitter rijdt weg en de rest hobbelt er wat achteraan. Maar omdat er regen verwacht werd, en niet duidelijk werd wanneer die zou komen en hoeveel het zou zijn, ontstond er een tactisch steekspel waarbij Verstappen zijn medium banden tot het uiterste moest managen om zo op het juiste moment naar de intermediates te kunnen. En ook voordat de regen viel gebeurde er genoeg, met onder andere een inhaalactie van Magnussen op Sargeant in Mirabeau. De race was daardoor niet superspannend, maar wel erg interessant, met Alonso die met een directe wissel naar intermediates zomaar de race had kunnen winnen. Al met al een 7,5!

Voor de Stirling Moss-award de Driver of the Day-verkiezing: Esteban Ocon. De Formule 3-rivaal van Max Verstappen zag een nette, volwassen race beloond worden met een derde plek, nadat hij ook al vierde was geworden in de kwalificatie.

Vorige race liep hij hem net mis, maar deze keer nomineer ik Lance Stroll wel voor de Ricardo Rosset-award. Is al weken geen schim van teamgenoot Alonso in de toch wel zeer degelijke Aston Martin, weet al een Williams te torpederen bij de start en ramt als eerste zichzelf uit de wedstrijd zodra de druppels vallen…

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardEsteban Ocon 🇫🇷 [31] – Alpine Renault
Ricardo Rosset-awardLance Stroll 🇪🇸 [18] – Aston Martin Aramco Mercedes
Gepubliceerd inColumnFormule 1Grand Prix van AustraliëGrand Prix van AzerbeidzjanGrand Prix van MiamiGrand Prix van MonacoRace review

2 Reacties

  1. Katja.schendzielorz@planet.nl Katja.schendzielorz@planet.nl

    Ik ben het er mee eens dat de f1 veel interessanter geworden is. Het verschil in snelheid tussen de auto’s is heel klein en de sprintrace maken het het geheel nog leuker. Ook de regie van de raceweergave is veranderd. Je ziet niet meer de 2 uur lang de koplopers, maar veel leuke inhaalacties van de achterblijvers. Ik denk dat het publiek veeleisender geworden is.

    • Het publiek is sowieso veeleisender geworden. Ik zit nu in een berg statistiek te neuzen m.b.t. inhaalacties, en als je het vergelijkt met wat er vroeger op TV te zien was mogen we ons tegenwoordig in onze handjes knijpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *