Ga naar de inhoud

Beste Formule 1-boomer

Leestijd: 5 minuten

Formule 1 Twitter schoot weer eens volledig uit de panty dankzij de aankondiging van Minardi Red Bull’s zusterteam dat ze komend jaar als Visa Cash App RB Formula 1 Team ingeschreven staan. F1-boomers wisten niet hoe snel ze over elkaar heen moesten buitelen om aan te geven dat vroeger alles beter was en de F1 tegenwoordig beter geëuthanaseerd kan worden, zonder enig historisch besef uiteraard. Collega-blogger UnracedF1 geeft de tijdsgeest (en zijn gebrek aan binding daarmee) de schuld, maar eerlijk gezegd is het gespeelde verontwaardiging over een decennia oud fenomeen.

fOrMulE 1 IZz dEaUd!!111!1!!!1

Willekeurige F1-boomer op X, voormalig Twitter

Want hoewel de naam inderdaad extreem suf is, is het vernoemen van je team naar de hoofdsponsor niet iets nieuws. Sinds de intrede van sponsoren in de late jaren ’60, met dank aan Colin Chapman van Lotus die daarmee de onherroepelijke dood van de Formule 1 heeft ingeleid, hebben de teamnamen meer dan eens niks van doen met het daadwerkelijke team of constructeur.

Een kleine bloemlezing uit de historie van het wereldkampioenschap:

  • Martini Racing
  • Beta Untensili
  • First National City Bank Team
  • Parmalat Racing Team
  • Albilad-Saudia Racing Team
  • Autodelta
  • Olivetti Racing
  • El Charro

En dan heb je nog de ontelbare teams die net als ex-AlphaTauri “Sponsor Teamnaam” heten (of andersom), zoals John Player Special Lotus, Marlboro McLaren, Équipe Renault Elf en Oracle Red Bull Racing. Mocht je trouwens weten om welke teams het in bovenstaand lijstje gaat, stuur je antwoord dan op een briefkaart naar het welbekende antwoordnummer.

Dus een team vernoemen naar een sponsor is verre van iets nieuws, maar gezien tegenwoordig het neersabelen van alles wat nieuw is in de Formule 1 mainstream is, is het logisch dat ook het geveinsde ongenoegen hierover breed uitgemeten dient te worden. Waarom er dan weer een loos dreigement bij moet dat er binnenkort geen Grands Prix meer gekeken worden is mij een raadsel. Het lijkt mij niet dat Domoneycali Domenicali opeens teams gaat opleggen om alleen historisch relevante namen te gebruiken omdat Jan uit Lutjebroek besluit enkel nog het open NK Kantklossen te volgen. Daarbij, het is geen vliegveld.

Het redelijk alternatief

Gelukkig hebben altijd de Verenigde Staten van Amerika nog als lichtend voorbeeld van hoe het wel moet. Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar mensenrechten net zo religieus beïnvloedbaar zijn als in een willekeurig Arabisch land, en waar de commercie nog lang niet zijn weg naar de racerij heeft gevonden. Slechts één van deze uitspraken is trouwens waar.

Er zit een zekere ironie in het feit dat je liever IndyCar gaat kijken vanwege de, toegegeven, doorgeslagen vercommercialisering van de Formule 1, want je kunt niet met drogen ogen beweren dat de Medical Properties Trust presents Children’s of Alabama Indy Grand Prix powered by AmFirst illustratief is voor het feit dat IndyCar zo lekker gewoon gebleven is. Ook het feit dat er een niet voor het kampioenschap meetellende race wordt gehouden op een veredelde country club én er enorm geschoven is in de kalender vanwege de Olympische Spelen toont aan dat ook Roger Penske en co ten eerste aan hun eigen portemonnee denken.

Tel daarbij op dat de teamnamen zo mogelijk nog belachelijker zijn (I’m looking at you, Andretti Herta with Marco Andretti and Curb-Agajanian) en dat de teams in het reguliere commentaar voornamelijk bij de sponsornaam genoemd worden, en je hebt het ultieme marketingplaatje rond. Zo rijdt Álex Palou dit jaar in de nummer 10 DHL-Honda, en koorknaapje Sting Ray Robb in de nummer 41 Pray.com-Chevrolet, in plaats van in de Chip Ganassi-wagen of de A.J. Foyt-wagen. Dus de Formule 1 laten vallen vanwege de commercie om vervolgens over te gaan naar het land wat juist de commercie in de F1 verergerd heeft vind ik een mate van ironie waar Alanis Morissette een liedje over zou kunnen schrijven.

Nostalgie

Moet iedereen de nieuwe naam van Team Faenza dan maar fantastisch vinden? Nee, zeker niet. Ik vind de naam RB voor de constructeur een ontzettend suffe keuze, zeker gezien het voornamelijk als afkorting voor het grote Red Bull gebruikt wordt en daar dus ongetwijfeld verwarring gaat ontstaan. En in combinatie met de sponsor is het helemaal een goedkoop uithangbord geworden, dus ook ik loop er niet warm voor. Maar om te doen alsof het de volgende nagel aan de doodskist van de Formule 1 is toch een beetje alsof je een willekeurige democraat bent bij de inauguratie van Trump.

Er is genoeg in de huidige Formule 1 wat kritiek rechtvaardigt, zoals het verkwanselen van historische banen, het moeten slagen van de sprints en de sportswashing van discutabele regimes, maar een door sponsoren gedomineerde naam valt daar niet onder. Ik snap waar de historisch incorrecte nostalgische gevoelens vandaan kwamen, maar de wereld verandert en blijft veranderen. En dan kun je, beste F1-boomer, drie dingen doen: je laat de sport links liggen, je blijft gezellig meedoen, of je bent de oude man die tegen een wolk schreeuwt.

Ik blijf in ieder geval gezellig meedoen! Een prettig seizoen gewenst!

Gepubliceerd inColumnFormule 1

2 Reacties

  1. Marc (aka Bolle) Marc (aka Bolle)

    Persoonlijk had ik meer met John Player Special dan met Marlboro. Mooi zwart met goud. Of ze ook beter smaakten kan ik me niet herinneren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *