Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Singapore 2022

Leestijd: 5 minuten
RaceFormula 1 Singapore Airlines Singapore Grand Prix 2022 🇸🇬
CircuitMarina Bay Street Circuit, Singapore 🇸🇬 (5,063 km)
Datum02-10-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
59 (van 61)
298,717 (van 308,706) km
Pole positionCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:49.412
Podium1. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
2. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
Snelste rondeGeorge Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes – 1:46.458 (ronde 54)
Driver of the DaySergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
*: Race afgevlagd na 2 uur +1 ronde

Singa-pouring with rain…

Omdat Singapore in een lekker subtropisch klimaat ligt, is de temperatuur en luchtvochtigheid doorgaans vrij hoog, maar regent het niet zo vaak. Daarentegen, als het regent is het ook meteen een bak water die je noopt om de zandzakken uit de opslag te halen en de dijken te verstevigen. Dit is dan ook precies wat gebeurde voor de aanvang van de Grand Prix, en gezien het water van de tribune afstroomde als zijnde de Niagara-watervallen deed wedstrijdleider Eduardo Freitas er goed aan de start van de race uit te stellen. Of een uur uitstel meteen noodzakelijk was is dan weer een goede vraag, omdat de baan inmiddels zo droog was dat intermediates voldoende waren. En dus kwam op internet de terechte vraag bovendrijven of full wets nog wel een functie hebben in de huidige Formule 1.

Bij het uitgaan van de lichten was het Pérez die Leclerc af wist te troeven richting de eerste bocht, terwijl meerdere coureurs al dan niet vrijwillig een stukje afsneden om erger te voorkomen. Blijkbaar lukte Kevin Magnussen dat niet helemaal, want na een robbertje vechten met Verstappen had hij voor de derde keer dit seizoen een kapotte front wing end-plate. Ook Albon kwam niet helemaal lekker door de eerste ronde, want bij insturen van bocht 4 stond de Thai pardoes achterstevoren. Overigens was het een klein wonder dat Albon kon racen, gezien de complicaties die hij had opgelopen na zijn blinde-darmoperatie.

Ondanks de vochtige condities viel het mee met de chaos bij de start.

Grootste verliezer bij de start was kampioenschapsleider Verstappen, die na een dramatische kwalificatie ook nog eens een slechte start kende, waardoor hij slechts als twaalfde de eerste ronde doorkwam. Het grote inhalen kon beginnen, maar na een paar posities gewonnen te hebben was het tijd voor de eerste safety car van de dag. Nicholas Latifi toonde maar weer eens aan dat hij terecht niet verlengd is door Williams. Hij zag Zhou over het hoofd en duwde de Chinees pardoes de muur in.

Bij de restart is Pérez iets te vroeg met het laten vallen van een gat tot de safety car, wat hem op een reprimande kwam te staan. Verstappen ging meteen voorbij aan Vettel, maar verder dan Alonso kwam hij niet. De Alpine heeft prima topsnelheid en gezien het vochtige asfalt was er nog geen sprake van DRS, waardoor het tot ronde 21 duurt voordat hij Alonso kan inhalen. En dat komt dan dankzij de onbetrouwbaarheid van de Renault-krachtbron.

De switch naar slicks

Omdat de virtual saferty car ingebracht wordt neemt Russell de gok om naar slicks te gaan, maar van harte gaat het zeker nog niet. De Mercedes W13 heeft al de grootste moeite om de banden op temperatuur te krijgen, en dan is het ook nog eens nat en koud asfalt. Voor de Pokémon-liefhebbers: Russell’s eerste paar rondjes waren de perfecte imitatie van een Magikarp.

Het plan van Mercedes was natuurlijk om alvast temperatuur in de banden te hebben en dan te profiteren bij een volgende (V)SC als de rest ook gaat stoppen. Echter toen Albon zijn neus schaadde in ronde 26 bleef iedereen keurig buiten toen de VSC wederom zijn opwachting maakte. Albon moest de race verlaten en toen Ocon ook een VSC veroorzaakte door een kapotte motor… bleef het nog steeds stil in de pitstraat. Niet zo gek ook, want Russell z’n tijden waren nog niet om over naar huis te schrijven.

Bijna botsing met Norris, deel 1.

Bij het afronden van de laatste VSC verslikte Verstappen zich bijna in Norris. Beide heren zaten dicht bij elkaar en door hoe de VSC werkt werd Verstappen verrast door een remmende Norris. Het ging gelukkig goed, wat niet gezegd kan worden van de jacht van Lewis Hamilton op Sainz. De Brit verslikt zich en gaat rechtuit de banden in, daarmee zijn voorvleugel beschadigend. Het kost hem direct een plek ten opzichte van Norris, en even later veel meer als hij moet stoppen om zijn neus te laten vervangen.

Ongeveer op dat moment rijdt Russell ook de snelste ronde van de wedstrijd, wat voor iedereen het moment is om te wisselen naar slicks. Norris wacht nog een rondje en dat komt hem goed uit: Tsunoda hangt zijn AlphaTauri in de TecPro-omheining en de safety car komt de baan op. Hierdoor kunnen Norris en Ricciardo een goedkopere pitstop maken, waardoor Norris voor Verstappen weet te blijven.

Verstappen’s tweede inhaalrace

Bij de herstart probeert Verstappen direct Norris te passeren maar verremt zich gigantisch en moet met twee vlakke banden de pits opzoeken, en kan dus opnieuw beginnen met z’n inhaalrace. Niet veel later zijn het Russell en Schumacher die met elkaar in gevecht zijn , maar de kroonprins van Mercedes rijdt tegen Mick aan en moet daardoor met een lekke band de pits opzoeken. Ook Schumacher komt niet volledig ongeschonden uit de strijd, waardoor dat twee eenvoudige plaatsen winst zijn voor Verstappen.

George Russell imiteert zijn voormalig teamgenoot en stuurt zonder te kijken tegen Schumacher aan.

De koplopers blijven ondertussen lekker achter elkaar aanjagen, en als met een klein half uur te gaan DRS eindelijk toegestaan is volgt een rondenlang kat- en muisspel tussen Pérez en Leclerc, waarbij beiden kleine schoonheidsfoutjes maken. Echter zodra Pérez met nog tien minuten te gaan te horen krijgt dat hij under investigation is voor gedoe achter de safety car is de strijd voorbij, want Pérez geeft gas en trekt uiteindelijk een gat van 7,5 seconden.

Daarachter is het slotakkoord voor de 13 wereldtitels van Vettel, Hamilton en Verstappen. Verstappen komt niet makkelijk voorbij aan Hamilton, die op zijn beurt weer niet makkelijk langs Vettel komt, waardoor een interessant schouwspel ontstaat. Hamilton probeert het uiteindelijk in bocht 8, maar hij glijdt rechtdoor en Verstappen kan er simpel langs. Een ronde later is ook Vettel de sjaak, waardoor Verstappen uiteindelijk als zevende over de lijn komt. Vooraan is het Pérez, die ondanks een vijf seconden tijdstraf wint, gevolgd door Leclerc, en op gepaste afstand Carlos Sainz.


Oordeel

De race was er een met twee gezichten. Het eerste deel was niet meer dan een 5 waard, terwijl het slotstuk denk ik een 7 verdient, dus een 6 is een mooi gemiddelde.

Lando Norris krijgt mijn nominatie voor de Stirling Moss-award. Best of the rest, prima Verstappen achter zich gehouden en teamgenoot Ricciardo op ruim een halve minuut gereden. Bijzondere vermelding voor Lance Stroll die ongemerkt naar een zesde plaats was gereden.

Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik landgenoot George Russell. Mister Saturday/mister Consistency had een bagger kwalificatie, een bagger start en meedere fouten tijdens de race, met het incident met Schumacher als dieptepunt. Snel vergeten en door!

De volgende race betekent vroeg opstaan, want we zijn voor het eerst in twee jaar weer eens in Japan, met waarschijnlijk (wellicht?) de tweede titel voor Max Verstappen.

Eindoordeel6/10
Stirling Moss-awardLando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
Ricardo Rosset-awardGeorge Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van SingaporeRace review

Een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *