Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Mexico-Stad 2021

Leestijd: 7 minuten
RaceFormula 1 Gran Premio De La Ciudad De México 2021 🇲🇽
CircuitAutódromo Hermanos Rodriguez, Mexico D.F. 🇲🇽 (4,304 km)
Datum07-11-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
71
305,354 km
Pole positionValtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 1:15.875
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
3. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
Snelste ronde Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 1:17.774 (ronde 69)
Driver of the DaySergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda

Prognoses in de prullenbak, of toch niet?

Vooraf was iedereen met óf zonder verstand van Formule 1 het er over eens: de Grand Prix in Mexico wordt een walk in the park voor Red Bull. De prestaties van de Honda-motor en het high Rake-concept zouden alleen maar beter worden op de grote hoogte waarop het Autódromo Hermanos Rodriguez ligt. Tot zover de theorie. In de praktijk bleek dat Red Bull er tijdens de vrije trainingen wel goed voor stond, maar dat Mercedes keihard terugsloeg in de kwalificatie, en met een flinke marge de eerste rij wist te bezetten. Kortom: alle prognoses konden de prullenbak in.

Max Verstappen was echter niet heel aangedaan door het gebeuren. Ja, ze hadden het verkloot, maar hij wist ook dat het een héél lang stuk was naar de eerste bocht, en dat zijn voorgaande overwinningen ook niet van pole waren gekomen. Bij de start was iedereen ongeveer even goed weg, maar toen ze drie breed bij de eerste bocht aankwamen was het Verstappen die het laatst remde en zo de leiding naar zich toe trok. Daarachter was het een blokkerende Ricciardo die Bottas in de rondte tikte, waardoor Ocon in de chaos werd gesandwicht door Schumacher en Tsunoda. De Fransman kon door, net zoals de Fin en de Australiër, maar van de Duitser en de Japanner moest afscheid worden genomen.

Héél het Foro Sol-stadion leeft mee met de start.

Omdat Tsunoda op een ietwat ongelukkige plek stond (letterlijk bovenop de apex van de tweede bocht) mocht Bernd Mayländer een paar rondjes aan de slag. Even werd er nog gevreesd voor de kracht van de Mercedes-motor, maar Verstappen was alert bij de herstart en liet Hamilton niet in zijn slipstream komen. Het grote uitbouwen van de voorsprong kon beginnen.

Siësta voor Verstappen

Ricciardo wist na de herstart Bottas te verschalken en zou tot zijn volgende pitstop een luis in de pels blijven van Valtteri. Iets verder naar voren was het Russell die zich op een keurige negende plek bevond, maar hij werd al snel voorbij gereden door de ouwe-lullenbrigade van Räikkönen en Alonso, waarbij laatstgenoemde het met een mooie inhaalactie buitenom de eerste bocht moest doen. Vlak daarachter was het Mazepin die zichzelf op een 12e plek vond, geholpen door de vele gridstraffen en de chaos bij de start.

Verstappen trok zich weinig aan van dit alles en reed langzaam maar zeker bij Hamilton weg, die zelf eigenlijk meer in de spiegel moest kijken omdat Pérez zich niet liet lossen. Het noopte Mercedes tot het maken van een relatief vroege stop (de bandenslijtage op dit circuit is nihil te noemen), terwijl Pérez zijn kans schoon zag om juist een langere stint te doen, met als doel aan het eind van de rit versere banden te hebben. Koploper Verstappen kwam rustig een paar ronden na Lewis binnen, toen hij zeker wist dat hij weer voor Gasly de baan op zou komen. Kon hij daarna rustig verder met zijn siësta, want veel was er vooraan niet te beleven.

Werkpaard Bottas

Met Pérez tijdelijk aan de leiding ging het Foro Sol-stadion uit zijn dak, weliswaar wetende dat hij zijn plek weer aan Verstappen moest afgeven, maar desalniettemin leuk voor het thuispubliek. Uiteindelijk komt Checo 11 ronden later dan Hamilton binnen, en kan de jacht opplek twee beginnen. Valtteri Bottas rijdt uiteindelijk nog steeds achter Ricciardo, niet geholpen door een verprutste pitstop. Hij moet die strijd uiteindelijk staken, omdat Verstappen inmiddels de snelste ronde op zijn naam had staan. Dus werd hij binnengehaald om met een set gebruikte softs dit punt bij Verstappen weg te houden.

Er was echter buiten Verstappen gerekend. Bottas kwam achter de Nederlander de baan op, en die besloot een deel van zijn riante voorsprong op te offeren om Bottas dwars te zitten in het stadion. Vervolgens liet hij Bottas voorbij, om weer in diens kielzog te kruipen, waardoor Bottas Verstappen weer voor moest laten gaan vanwege de blauwe vlaggen. En dus werd Bottas nogmaals binnengehaald, en net zolang vastgehouden totdat hij in een gat terug de baan op zou komen. Uiteindelijk verloor Verstappen dus wel het punt, maar maakte hij er ook een naar Mercedes.

¡Fiësta con Papa Pérez!

Pérez kwam uiteindelijk in de laatste ronde dicht genoeg bij Hamilton om aan een inhaalpoging te denken, maar dankzij de veel sterkere Mercedes-krachtbron bleef het bij denken, en kwamen Lewis en Checo in slagvolgorde over de finish, op gepaste afstand achter Max. Gasly werd ongezien vierde, voor beide Ferrari’s en het old-boystrio Vettel, Räikkönen, Alonso. Norris pakte het laatste punt, na bijna achteraan gestart te zijn vanwege een motorwissel.


Oordeel

Waar de race in Austin nog spannend was tot de laatste ronde, was het hier spannend tot de eerste bocht. Pérez kwam nooit echt in de buurt van Hamilton, en Verstappen was gewoon een klasse apart. Al met al een 6,5, met dank aan de chaos in de eerste ronde en de spielerei van Max ten opzichte van Bottas.

Hij is welgeteld twee keer benoemd in deze review, maar toch gaat de nominatie voor de Stirling Moss-award naar Pierre Gasly. Optimaal geprofiteerd van de goede vorm van AlphaTauri met een keurige vijfde plaats in de kwalificatie en een volledig foutloze rit naar de vierde plek. Jammer alleen dat niemand het heeft gezien.

Nikita Mazepin nomineer ik wederom voor de Ricardo Rosset-award. Ik twijfelde nog even aan Bottas, maar die is vooral slachtoffer geworden van de actie van Ricciardo en het feit dat de Mercedes alleen maar goed is in vrije lucht. Nikita reed daarentegen een tijdje op de rand van de punten, maar kwam uiteindelijk bijna een ronde achter Latifi over de finish. Met hetzelfde aantal pitstops.

Einde van de week zijn we op het circuit van Interlagos voor de Grand Prix van São Paulo. De laatste jaren ook een goede plek voor Verstappen, terwijl Lewis er historisch gezien niet zo lekker gaat. Maar dat was allemaal niet in het knotsgekke seizoen 2021!

Eindoordeel6,5/10
Stirling Moss-awardPierre Gasly 🇫🇷 [10] – AlphaTauri Honda
Ricardo Rosset-awardNikita Mazepin 🇷🇺 [9] – Haas Ferrari
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van Mexico-StadRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *