Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van de Verenigde Staten 2021

Leestijd: 4 minuten
RaceFormula 1 Aramco United States Grand Prix 2021 🇺🇸
CircuitCircuit of the Americas, Austin 🇺🇸 (5,513 km)
Datum24-10-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
56
308,405 km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:32.910
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
3. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
Snelste rondeLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:38.485 (ronde 51)
Driver of the DayMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda

Sir Lewis’ Super Start

De eerste vrije training bood weinig hoop voor Red Bull Racing en Max Verstappen. Ze kwamen maar liefst negen tienden tekort op Mercedes, dus ’s lands zelfbenoemde voorzitter van de Verstappen-fanclub kreeg al buikpijn. Dat er in de tweede vrije training niks meer van die voorsprong over was kon Tom Coronel niet deren: Verstappen had het kampioenschap verloren! Gelukkig viel het allemaal mee en na een zinderende kwalificatie (OPBOKKEN MET JE SPRINT) mocht Max van pole vertrekken met Lewis naast hem.

Na de eerste bocht was er echter weinig meer over van de pole position, omdat Lewis met een raketstart de binnenkant van de eerste bocht kon claimen, dus werd het aansluiten geblazen voor Verstappen. Een paar plaatsen terug waren het Sainz, Norris en Ricciardo die het met elkaar aan de stok kregen, waarbij uiteindelijk Sainz buiten de baan zijn plek op Norris terugpakte, die werd ingehaald door Ricciardo, welke vervolgens de plek van Sainz weer cadeau kreeg vanwege het eerder genoemde buiten de baan inhalen. Genoeg actie in ronde 1 dus.

A Papaya sandwich with a slice of horse meat

Na de nodige nose jobs door de schermutselingen in de openingsfase was het Verstappen die het initiatief nam met een (te?) vroege pitstop naar de harde band. Hij zat vast achter Hamilton, maar was niet snel genoeg om een inhaalactie op de baan voor elkaar te krijgen. Op vers rubber harkte hij de tienden van seconde makkelijk binnen, en wist ook zijn team nog even te sommeren om ook Checo naar binnen te halen, zodat Lewis wel moest reageren. Zijn adjudant reed immers in niemandsland na wéér een motorwissel.

Cheeky Alonso

Ondanks een iets snellere pitstop kwam Hamilton achter Verstappen terecht en moest dus een list verzinnen om de Nederlander voorbij te komen. In het middenveld kregen de oude rotten Räikkönen en Alonso het met elkaar aan de stok, waarbij Kimi door de Spanjaard buiten de baan werd gedrongen, met nog wat schade aan zijn vloer als extraatje. Räikkönen bleef er (tot verontwaardiging van Alonso) echter wel voor.

Dit zorgde er echter voor dat niet veel later Alonso besloot véél te laat te remmen, waardoor hij buiten de baan Giovinazzi voorbij ging. Hij vierde het alsof het voor de overwinning was, maar hij moest de plaats toch teruggeven. Uiteindelijk viel het toch allemaal in het voordeel van Fernando uit, omdat hij bij een volgende inhaalpoging Giovinazzi zo ver naar buiten dwong dat hij nu blijvend voordeel overhield aan het buiten de baan gaan, en dus de plaats aan Alonso moest geven. Sluw gespeeld door de veteraan.

In ronde 20 was het Bottas die eindelijk een plekje wist te winnen ten opzichte van zijn startpositie, maar niet nadat hij eerst door Gasly was ingehaald en die plek weer terugkreeg toen de Fransman uitviel. Wederom een teleurstellende race voor Valtteri, die uiteindelijk niet verder kwam dan een zesde plek. Wie wel een goede inhaalrace kende was Sebastian Vettel, die met een paar puike inhaalacties zijn koppositie in de ranglijst voor de Overtake Award wist te verstevigen.

Nagelbijtend naar de finish

Verstappen besluit ook zijn tweede stint wat korter te maken dan verwacht, want zodra Hamilton aan zijn staart komt duikt hij de pits in. Hamilton besluit echter een stuk langer door te gaan en komt uiteindelijk acht ronden later de pits in. De achterstand op Verstappen bedraagt dan een seconde of negen, en met nog 18 ronden te gaan betekent dat een inhaalrace van 0,5 seconde per ronde. Maar Hamilton rijdt een klap harder dan dat, en het duurt dan ook niet lang of Verstappen komt in zijn vizier.

Verstappen houdt vol en wint de Grand Prix in Austin

Ondanks wat schommelingen met achterblijvers is het dus nagelbijten of Verstappen Hamilton achter zich weet te houden, maar waar de meesten na hun stop snelste sectoren of zelfs snelste ronden aaneen rijgen bleef Verstappen keurig zijn banden managen, zodat hij nog wat over had aan het einde. En zodra Hamilton binnen een seconde of anderhalf á twee begint te komen versnelt de Red Bull-coureur. Lewis komt dan ook niet binnen de seconde die nodig is om de DRS te kunnen activeren, en ondanks een slecht getimede ontmoeting met Mick Schumacher weet Verstappen de overwinning uit het vuur te slepen. Pérez wordt op gepaste afstand derde, voor de onzichtbare Leclerc, die ook een prima race kende.


Oordeel

Ellebogenwerk in het middenveld, hoogstaande tactiek en een perfecte uitvoering door de hoofdrolspelers. Alles bij elkaar verdient deze race een 8,5. Spannend, entertainend en voor de Max-fans het beste resultaat.

Sergio Pérez krijgt deze week de nominatie voor de Stirling Moss-award. Heel het weekend snel, klein buikgriepje en dan toch een derde plaats uit het vuur weten te slepen verdient erkenning. Hopelijk kan hij in Mexico nogmaals zo goed voor de dag komen.

Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Nikita Mazepin. Zelfs een extra pitstop aan het begin van de race is geen excuus om bijna anderhalve minuut achter je teamgenoot te eindigen. Erg belabberde prestatie door Mazepin, die ook nog eens slechts één geldige ronde tijdens de kwalificatie reed doordat hij veelvuldig over de track limits heen ging.

De volgende race is de Grand Prix van Mexico-Stad, waar het traditioneel goed toeven is voor Red Bull. Gaat dat in dit extreem competitieve seizoen ook zo zijn?

Eindoordeel8,5/10
Stirling Moss-awardSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
Ricardo Rosset-awardNikita Mazepin 🇷🇺 [9] – Haas Ferrari
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van de Verenigde StatenRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *