Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van São Paulo 2021

Leestijd: 4 minuten
RaceFormula 1 Heineken Grande Prêmio De São Paulo 2021 🇧🇷
CircuitAutódromo José Carlos Pace, São Paulo 🇧🇷 (4,309 km)
Datum14-11-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
71
305,909 km
Pole positionValtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 29:09.5591
Podium1. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
2. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
3. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Snelste rondeSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda – 1:11.010 (ronde 71)
Driver of the Day Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
1: De startopstelling werd bepaald door de uitslag van de sprintkwalificatie.

Geen controverse? Geen F1!

De Grand Prix van São Paulo, voor de gelegenheid zo genoemd om de stad wat te promoten bij toeristen, was het derde sprint-weekend van dit seizoen. Maar nog voordat de lichten op zaterdagmiddag uitgingen was er al genoeg te beleven, en dan vooral naast de baan. Lewis Hamilton had met een nieuwe motor achterin de Mercedes een dijk van een kwalificatie gereden en met overmacht de eerste startplek voor de sprint gepakt. Echter werd er naar de kwalificatie geconstateerd dat de DRS 0,2 mm te ver open klapte, en dus werd Lewis (uiteindelijk) uit de uitslag van de kwalificatie gehaald.

Max Verstappen speelde ook nog een rolletje in dit verhaal. Red Bull is bezig om wellicht een protest aan te tekenen tegen Mercedes omtrent de achtervleugel (niet gerelateerd aan het DRS-verhaal), en daarom was Verstappen bij zowel zijn auto als die van Lewis een beetje aan het voelen en kijken bij de achtervleugels. Dit was in overtreding van de parc-ferméregels én toevallig in de buurt van het onderdeel waardoor Lewis gediskwalificeerd zou worden. De stewards wilden hem daarom horen, en dus werd de hele discussie naar de zaterdagmorgen verplaatst. Het leverde Verstappen uiteindelijk een boete van €50.000,- op.

De sprint viel verder tegen. Bottas en Sainz wonnen een paar plaatsen dankzij het feit dat ze op de zachte band startten. Hamilton kwam met zijn nieuwe motor vrij moeiteloos door het veld heen, waarbij hem door het merendeel van de mensen geen strobreed in de weg werd gelegd. Het enige lichtpuntje was het gevecht tussen Leclerc en Norris, maar verder werd maar weer eens duidelijk dat de sprint niks toevoegt aan het weekend.

Warp-drive engaged

Bij de start van de daadwerkelijke race was het Verstappen die als beste wegkwam, gevolgd door Pérez, die beiden Bottas een loer wisten te draaien. Daarachter was het Hamilton die al vrij snel een paar plekken goed maakte en als zesde de eerste ronde doorkwam. Met de warp-drive achterin de Mercedes maakte hij snel korte metten met beide Ferrari’s voordat Tsunoda en Stroll elkaar tegenkwamen in de S do Senna. Hierbij kwam zoveel carbon fibre vrij dat de safety car aan het werk moest. Wel had Bottas Hamilton er ondertussen langsgelaten, zoals het een goede teamgenoot betaamt.

Tsunoda en Stroll bewijzen dat je niet met z’n tweëen op hetzelfde moment op dezelfde plek kunt zijn.

Verstappens voorsprong verdween hierdoor als sneeuw voor de zon, maar door een goed uitgevoerde herstart kon hij toch weer een gaatje trekken, mede omdat Pérez een paar ronden lang met Lewis aan het knokken was. Hamilton was uiteindelijk de eerste die de pitstopdans opende, en hij werd een ronde later gevolgd door Verstappen, omdat duidelijk werd dat Lewis wel héél snel dichterbij kwam. Pérez volgde nog iets later, waarna er een virtual safety car kwam omdat Schumacher zijn voorvleugel kapot had gereden op de Alfa Romeo van Räikkönen. Dit was een gelukje voor Bottas die zo een goedkope pitstop kon maken, en daarmee voor Checo de baan op kwam.

Geen controverse? Geen F1! (Deel 2)

Verstappen en Red Bull besloten om bij de tweede ronde pitstops het initiatief te nemen en als eerste naar binnen te komen. Dit leverde hem een paar seconden op, omdat Lewis niet heel veel langer buiten bleef. Daarna werd echter snel duidelijk dat het voor Max een hels karwei zou worden om de Mercedes achter zich te houden, en in ronde 48 probeerde Lewis het dan ook voor het eerst. Verstappen remde echter (te) laat voor de Descida do Lago en beide coureurs moesten via de uitloopstrook hun weg vervolgen. De stewards besloten het incident uiteindelijk links te laten liggen, waarbij ik denk dat Verstappen mazzel heeft gehad. Volgens mij dwong hij Hamilton toch duidelijk buiten de baan.

Weer komen beide titelkandidaten elkaar tijdens een sprint-weekend tegen.

Een aantal ronde later was het toch gedaan. Waar Verstappen met wat extra weaving Hamilton nog achter zich kon houden in ronde 57, was Lewis er in ronde 58 al ruim voor de bocht voorbij, en kon hij rustig de race uitrijden. Verstappen besloot vanaf dat moment de teugels wat te laten vieren en de auto heelhuids thuis te brengen. Achter het strijdende duo waren het Bottas en Pérez die met een vergelijkbaar tempo rond reden, en omdat ze bijna 50 seconden los waren van de Ferrari’s kon Red Bull Pérez binnenhalen voor de snelste ronde, en zo het extra punt bij Hamilton weghalen. Een dominante zege en indrukwekkende comeback van Hamilton dus, waardoor de spanning in het kampioenschap weer helemaal terug is!


Oordeel

Tot ronde 58 was de race spannend, maar daarna ging deze door de superieure snelheid van Hamilton als een nachtkaars uit: een 7,5. Verder in het veld gebeurde ook niet heel veel, behalve Gasly die zichzelf nog terugvocht na een belabberde sprint.

Voor het eerst dit seizoen gaat de nominatie voor de Stirling Moss-award naar Max Verstappen. Hij heeft één klein foutje gemaakt tijdens zijn verdediging op Hamilton, maar verder er alles aan gedaan om de overwinning binnen te slepen, maar het mocht niet zo zijn.

Ook voor de Ricardo Rosset-award een nieuwe nominatie: Lance Stroll. Niet uit Q1, een belabberde sprint en een slechte race door een volstrekt onnodige botsing met Tsunoda. Een weekend om snel te vergeten voor Lance dus.

De laatste race van deze triple header is in Qatar, op het MotoGP-circuit van Losail. Ik durf ondertussen niet meer te zeggen wie gaat winnen.

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
Ricardo Rosset-awardLance Stroll 🇨🇦 [18] – Aston Martin Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van São PauloRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *