Race review – Grand Prix van Nederland 2022

Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
2. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes
3. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT – 1:13.652 (ronde 62)
Driver of the DayMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT

Rustig begin

De kwalificatie was, tegen de verwachting in, een prooi voor Verstappen, die met maar liefst 21 duizendsten van een seconde Leclerc achter zich wist te houden. Sainz volgde daar vlak achter met Hamilton iets verder weg op een vierde plek. De Mercedessen waren erg sterk onderweg, maar een spin van Pérez gooide roet in het eten.

De start verliep vlekkeloos, en Verstappen begon al vlot een beetje afstand te nemen van Leclerc. Hamilton had even een klein akkefietje met Sainz, maar beiden konden zonder schade verder. Wie ook zonder schade verder kon was Kevin Magnussen. Bij het uitkomen van de Gerlachbocht in ronde 2 verloor hij de controle en raakte de bandenstapel met zijn linker achterwiel, maar wonder boven wonder kon hij zonder schade verder.

Norris was voorbijgegaan aan Russell, maar dat werd vrij vlot ongedaan gemaakt. Op dat moment werd ook duidelijk dat Mercedes een zeer goede race pace had. Hamilton (op medium banden) wist Sainz (op zachte banden) flink onder druk te zetten, en ook Russell wist goede tijden uit zijn Mercedes te krijgen. Alonso was ondertussen ook lekker onderweg, beide AlphaTauri’s vallen ten prooi aan de opmars van de Spanjaard. Niet veel later gaat hij naar binnen voor de harde band, welke vandaag wél lijkt te werken.

Ferrari’s gestuntel deel 10.293.192

Onder druk van Hamilton jaagt Sainz zijn zachte banden over de klif en hij komt dan ook binnen voor een setje medium sloffen, op de voet gevolgd door Pérez. Ferrari weet echter deze stop ook weer om zeep te helpen door de linker achterband niet klaar te hebben staan. Tot overmaat van ramp rijdt Checo ook nog eens een wheel gun aan stukken omdat deze in de weg gelegd was.

Ferrari imiteert hun gefaalde pitstop uit 1999.

Vooraan bouwt Verstappen langzaam maar zeker zijn voorsprong uit, terwijl Schumacher en Vettel een robbertje vechten in de Hans-Ernstbocht. De jongste Duitser wint het duel, maar weet zijn top 10 startpositie uiteindelijk niet te verzilveren in punten.

Achter Verstappen voert Leclerc de druk op, vlak voor zijn pitstop. Die gaat gelukkig wel goed, en omdat Verstappen een ronde later een ongebruikelijk trage stop heeft is het gat aanzienlijk geslonken. Hamilton leidt ondertussen, gevolgd door Russell, en het begint erop te lijken dat het team uit Brackley voor een éénstopper gaat. Verstappen is Russell op versere banden snel voorbij, en op het moment dat hij Hamilton in dreigt te halen gaat de zevenvoudig kampioen de pits in.

Russell volgt een paar ronden later, en beide heren hebben een prima tempo erin zitten. Pérez is het eerste slachtoffer van Hamilton, al kost hem dat een ronde langer dan hem lief is, omdat de Mexicaan zich verremt in de Tarzanbocht. Als hij er eenmaal voorbij is zit Vettel in de weg, waardoor er kostbare seconden verloren gaan. Russell passeer Pérez wat sneller en beiden gaan op jacht naar Leclerc.

De perfecte herstart

Als Tsunoda zijn wagen langs de kant parkeert gaat Leclerc direct naar binnen voor een paar harde banden, anticiperend op een eventuele safety car. Die komt echter (nog) niet, omdat Tsunoda van zijn team te horen krijgt dat hij gewoon verder kan, alle banden zitten vast. In de pits worden zijn gordels nog even vastgemaakt en met nieuwe banden kan de Japanner weer verder, maar hij is de pits nog niet uit of hij merkt op dat het probleem nog steeds aanwezig is. Het team sommeert hem te stoppen met een virtual safety car als gevolg.

Dit noopt Verstappen eerder te stoppen dan gepland, en het geeft ook beide Mercedes-coureurs de kans om naar een vers setje mediums te wisselen. Als de baan weer is vrijgegeven zijn beide heren dan ook bezig om Verstappen langzaam maar zeker binnen te hengelen, totdat Valtteri Bottas zijn wagen met motorproblemen stil moet zetten op het rechte stuk. Sainz haalt vervolgens Ocon in onder geel, en niet veel later wordt de safety car ingeschakeld.

Een perfect getimede herstart!

Verstappen wisselt snel naar nieuwe zachte banden, en ook Russell doet dat zodra de safety car het veld door de pitsstraat leidt. Hamilton blijft op medium banden rijden en is dus weliswaar de leider, maar ook erg kwetsbaar. Hoe kwetsbaar blijkt als Verstappen bij de herstart Lewis meteen buitenom te grazen neemt. Russell volgt een paar ronden later, en ook Leclerc gaat nog voorbij aan de Engelsman.

Sainz heeft nog een vijf seconden tijdstraf gekregen voor een unsafe release, maar dat weerhoudt Pérez er niet van om te proberen hem in te halen. Dit kost hem echter een tripje door het grind en bijna de zesde plaats aan Alonso. Verstappen wordt niet meer bijgehaald en wint voor de tweede keer op rij de Nederlandse Grand Prix, gevolgd door Russell, Leclerc en een begrijpelijk) erg ontevreden Lewis Hamilton.

Oordeel

Het duurde even voordat de race een beetje loskwam, maar dankzij de snelheid van de Mercedessen werd het tocht een interessante race die ik met een 7,5 waardeer.

Ik nomineer George Russell voor de Stirling Moss-award: sterk gereden, goed geprofiteerd van de snelheid van de Mercedes en proactief zichzelf in een positie gemanoeuvreerd om naar de tweede plaats te kunnen gaan.

De nominatie voor de Ricardo Rosset-award gaat voor de tweede race achter elkaar naar Daniel Ricciardo. Het is niks, het blijft niks en het gaat dit jaar ook niks meer worden ben ik bang. Een 17e plaats in een auto waarmee je teamgenoot makkelijk in de punten komt is gewoon extreem teleurstellend.

Eind van de week is alweer de volgende race: de Grand Prix van Italië. Met de superieure topsnelheid is Red Bull favoriet, maar het blijft Formule 1, dus er kan van alles gebeuren!

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardGeorge Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes