Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van België 2022

Leestijd: 6 minuten
RaceFormula 1 Rolex Belgian Grand Prix 2022 🇧🇪
CircuitCircuit de Spa-Francorchamps, Francorchamps 🇧🇪 (7,004 km)
Datum28-08-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
44
308,052 km
Pole positionCarlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari – 1:44.297
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT – 1:49.354 (ronde 32)
Driver of the DayMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT

Motorstraffenmania

Ferrari maakte dit weekend als eerste bekend dat Charles Leclerc zijn motor zou gaan wisselen, met een gridstraf als gevolg. Niet lang daarna volgde Max Verstappen, Esteban Ocon, Lando Norris, Mick Schumacher en Zhou Guanyu, waardoor er zes coureurs waren die van achteren moesten gaan starten. Ook Bottas wisselde wat onderdelen, maar dat resulteerde niet in een start achteraan. De kwalificatie ging daarom niet alleen om de pole position, maar ook welke plek deze zes coureurs in gingen nemen op de grid, gezien de kwalificatie-uitslag daar leidend voor zou zijn.

Het weerhield Verstappen er niet van om met maar liefst zes tienden van een seconde (en slechts één poging) in Q3 de snelste kwalificatietijd neer te zetten. Carlos Sainz werd tweede, gevolgd door Pérez, waardoor beide Spaanstaligen de eerste startrij zouden bezetten. Verstappen kwam na alle straffen als 14e op de grid te staan, omdat ook Tsunoda nog naar achteren werd verwezen door aanpassingen tijdens het parc fermé.

De start was, zoals wel vaker op Spa, chaotisch. La Source kwam iedereen nog goed door, maar na het slipstreamgevecht op het rechte stuk van Kemmel ging het mis in Les Combes. Alonso en Hamilton probeerden allebei de apex te halen, waardoor Hamilton door de lucht ging, en Alonso geïrriteerd zijn beklag deed over de boordradio. Daarachter was het Vettel die teamgenoot Stroll in het grind dwong, waardoor het veld daarachter weer als een harmonica in elkaar schoof. Er waren verder geen schadegevallen, maar Hamilton moest wel de strijd staken als gevolg van de botsing. Eenmaal terug in de pits zou hij ruiterlijk toegeven dat hij niet genoeg ruimte liet voor Alonso, maar het was wel zonde van zijn vierde startplek.

De traditionele chaotische start in Spa noopt Lewis stuivers te gaan zoeken.

In de tweede ronde ging het niet veel beter: Latifi en Ocon komen elkaar tegen, waardoor de Canadees spint en Bottas moet uitwijken. De mooiste billen van de grid staan vervolgens vast in het grind, wat samen met de gestrande Mercedes van Hamilton in een safety car resulteert. Dit geeft Leclerc de kans om vanaf de inmiddels negende plaats te stoppen om een tear-off uit zijn remkoeling te laten halen, die al dan niet van het vizier van Verstappen komt.

Bij de herstart verremt Sainz zich bij de chicane, waardoor het veld wat op elkaar kruipt. Hierdoor moet Verstappen zich wat terug laten vallen, maar aan het eind van de ronde heeft hij zowel Albon als Ricciardo verschalkt, en twee ronden later is hij zowel Vettel als Alonso voorbij. Albon is ondertussen voorbij aan Ricciardo, die gedurende de race steeds verder terugzakt, en uiteindelijk drie plaatsen achter teamgenoot Norris finisht op de 15e plek.

Als een mes door de boter

Charles Leclerc ging wat minder vlot naar voren. Zeventiende na de safety car werd vijftiende op het moment dat Verstappen Russell inhaalde voor de derde plek. Van de andere achteraan-starters rijdt Ocon ook vrij snel naar de punten, terwijl Norris en Zhou uiteindelijk niet verder komen dan een twaalfde en veertiende plek.

Na een kwart race is het Vettel die Alonso op de hielen zit, terwijl Albon de superieure topsnelheid van de Williams misbruikt om uit de klauwen van Ricciardo te blijven. Hij is wel de eerste die de reguliere pitstops begint. Op een harde band gaat hij weer verder, maar een eenstopper gaat het vandaag niet worden, daarvoor is de slijtage van de banden te hoog. Daar is bij Verstappen trouwens niks van te merken, de kampioenschapsleider gaat rustig verder, en op het moment dat hij op het punt staat de tweede plek van Pérez over te nemen duikt Sainz naar binnen voor zijn eerste stop. De Spanjaard gaat naar de medium band, maar duidelijk is al wel dat hij de race daar niet op uit gaat rijden.

Verstappen haalt Pérez dus in voor de leiding, waarna Pérez eerder binnen wordt gehaald om Leclerc te coveren. Dat lukt, maar door op mediums weer de baan op te komen is een tweestopper een feit voor de Mexicaan. Bij het opkomen van de baan krijgt Leclerc echter een goede slipstream, waardoor Pérez onder druk komt te staan. Bij het aanremmen van Les Combes is Pérez echter niet van plan Leclerc voor te laten gaan, en drukt hij de Monegask wel heel ver naar buiten. Verstappen stopt een paar ronden later, en houdt daarmee de optie voor een eenstopper open.

De inhaalactie die je wist dat zou komen…

Leclerc verliest na het duel met Pérez ook zijn positie aan Russell, die gewoon een betere pace heeft dan de Ferrari-coureur. De achterstand van Verstappen op Sainz slinkt ook zienderogen, en in ronde 18 haalt hij Sainz in voor de daadwerkelijke leiding in de race. Drie ronden later volgt Pérez om de één-twee voor Red Bull compleet te maken.

Halverwege de race probeert Stroll Ricciardo in te halen in Eau Rouge/Raidillon, maar hij besluit toch eieren voor zijn geld te kiezen. De race kakt verder een beetje in, omdat Verstappen gewoon te dominant is, en daarachter niet heel veel gebeurt tot aan de tweede serie pitstops.

Make the worst out of a bad situation

Ferrari is het eerste team wat beide coureurs laat stoppen, en stuurt beiden weg op de harde band, die vandaag wel enigszins lijkt te werken. Pérez volgt niet veel later en komt gewoon weer voor Sainz de baan op. Ook Albon stopt voor een laatste maal om het gevecht in het middenveld te ontsnappen, maar een langzame stop werpt hem in de schoot van de eveneens gestopte Stroll. Bij het uitkomen van de pits weet Latifi zich echter tussen beide wagens in te wringen, waardoor Albon even wat lucht krijgt.

Als ook Russell en Verstappen weer gestopt zijn is de orde hersteld en gaat het vooral nog om de laatste puntenposities. Na zijn laatste stop weet Vettel Gasly in te halen op weg naar Eau Rouge, maar daardoor krijgt Gasly samen met landgenoot Ocon wel een slipstream, wat Ocon uiteindelijk twee plaatsen winst oplevert, en Vettel een plaats verlies. De Duitser maakt het twee bochten later weer goed, waardoor hij op de achtste plaats rondrijdt.

Ocon aapt Häkkinen na!

Russell probeert ondertussen Sainz nog bij te halen, maar vraagt teveel van zijn banden om echt in bereik te komen voor een inhaalactie. Daarachter weet Ferrari de baggersituatie van Leclerc nog erger te maken door de titelpretendent binnen te halen voor verse zachte banden. Het gat met Alonso is echter niet groot genoeg, waardoor Leclerc wordt ingehaald. Leclerc moet dus terugvechten, waardoor hij de snelste ronde niet meer kan rijden. Tot overmaat van ramp heeft hij te snel gereden in de pitstraat, waardoor hij nog een plek zakt dankzij de vijf seconden-tijdstraf.

Verstappen wint dus overmachtig na vanaf de (effectief) 13e plek, op gepaste afstand gevolgd door teamgenoot Pérez en Carlos Sainz. Russell wordt vierde voor Alonso, Leclerc en Ocon. Extra shout-out naar Albon, die een hele batterij auto’s achter zich weet te houden op weg naar Williams’ vierde punt van het seizoen.


Oordeel

Vooraan was de race niet echt spannend, al moest Verstappen zijn inhaalrace wel netjes houden. Het middenveld leverde meer spektakel, waardoor ik deze race met een 7,5 waardeer.

Voor de Stirling Moss-award nomineer ik Pierre Gasly. Hij moest last minute vanuit de pitsstraat starten, maar heeft zich daarna keurig opgewerkt naar de negende positie. Helaas heeft de wedstrijdleiding dat niet echt opgepikt, maar na vijf races eindelijk weer eens punten voor Pierre.

Daniel Ricciardo wordt genomineerd voor de Ricardo Rosset-award. Wederom een race waarin hij niet vooruit te branden was, en verliest uiteindelijk netto acht posities, waar teamgenoot Norris er vijf wint. Het is een logische stap dat McLaren afscheid heeft genomen van hem, want veel is het niet meer.

Komende week etappe twee uit deze triple header: de Grand Prix van Nederland!

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardPierre Gasly 🇫🇷 [10] – AlphaTauri RBPT
Ricardo Rosset-awardDaniel Ricciardo 🇦🇺 [3] – McLaren Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van BelgiëRace review

2 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *