Race review – Grand Prix van Frankrijk 2022

Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
3. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes
Snelste rondeCarlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari – 1:35.781 (ronde 51)
Driver of the DayCarlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari

Mistral-end weer

De kwalificatie voor de Franse Grand Prix was (zoals wel vaker dit jaar) een prooi voor Charles Leclerc, met zoals wel vaker Max Verstappen op de tweede plaats ernaast. Omdat de race een maandje later werd verreden dan vorig jaar was het stralende weer reden voor kopzorgen bij de strategen. De Pirelli-banden hebben het al zwaar, en met een asfalttemperatuur tot wel 60ºC is de vraag of een éénstopper mogelijk is een terechte. Aan de andere kant is de pitstraat op Paul Ricard een erg lange, met ook nog eens een snelheidslimiet van 60 km/h. En dus de tijd die je verliest al snel een seconde of 27, wat een éénstopper wel weer aantrekkelijk maakt.

De start voor de top twee ging prima, maar daarachter was het Pérez die niet goed weg kwam van zijn derde startplek, waardoor Hamilton een plaatsje op kon schuiven. Vlak daarachter was het Alonso die met een zéér goede start op de vijfde plek. Verder naar achteren was het Magnussen die met een prima start als 13e doorkwam na de eerste ronde. Tsunoda was minder gelukkig, die kreeg een tikje van Ocon, wat de Fransman uiteindelijk op een tijdstraf van vijf seconden komt te staan.

Prima start van Alonso!

Vooraan is het Verstappen die de druk er vol opzet bij Leclerc, en het een keer probeert in de dubbele rechterbocht van Beausset, maar Leclerc weet goed te verdedigen. Na een aantal ronden beginnen de bandentemperatuur en motortemperatuur wat op te lopen, dus moet Verstappen een beetje gas terugnemen in zijn achtervolging. Ondertussen was Sainz al redelijk naar voren gekomen. De teamgenoot van Leclerc startte achteraan vanwege een motorwissel, en rijdt na tien ronden op een 12e plaats.

“I am stupid!” deel 3

Verstappen besloot aan het eind van ronde 15 al binnen te komen, wetende dat een undercut hier erg krachtig kan zijn. Nadeel is wel dat je de banden dan langer heel moet houden, iets waar de Red Bull niet altijd even goed in is dit seizoen. En vlak na het punt dat Verstappen zich ontdoet van Norris (waar hij achter terecht was gekomen) verliest Leclerc de controle over zijn auto en komt niet meer uit de bandenstapels. Einde race voor de Monegask die met een oerkreet zijn frustratie de vrije loop laat.

Leclerc bewijst zichzelf geen dienst in het kampioenschap…

De safety car komt naar buiten en iedereen stopt, waardoor Verstappen de leiding van de race erft. Carlos Sainz maakt een foutje door te vroeg weg te rijden, wat hem op een tijdstraf van vijf seconden komt te staan omdat Albon vol in de ankers moet. Verstappen leidt dus voor Hamilton, Pérez en Russell, terwijl Sainz op zijn nieuwe medium-banden als een malle moet gaan inhalen om genoeg speling te hebben voor zijn straf. Mick Schumacher krijgt ondertussen een tikje van Zhou, die een overstuurmomentje beleeft in Beausset.

In het middenveld was Alonso bezig het gat naar de McLarens te managen, met als doel hun banden over de klif te jagen, terwijl Gasly zich genoodzaakt ziet de chicane af te snijden na een iets te enthousiaste inhaalactie. Wie ook enthousiast inhaalt is Carlos Sainz. Hij zat een tijdje vast achter Russell, maar eenmaal de slipstream gevonden vliegt hij buitenom voorbij in Signes, wat hem een voorlopige vierde plaats oplevert.

Dronken baviaan

Na deze inhaalactie is het duidelijk dat Ferrari de dronken baviaan weer heeft meegenomen. Nadat Sainz eerst zijn engineer moet corrigeren dat hij een vijf seconden tijdstraf heeft gekregen in plaats van een vijf seconden stop & go volgt een rondenlange discussie over de tweede pitstop, waarbij Sainz naast coureur ook nog eens voor engineer en tacticus moet spelen. Inmiddels is hij bij Pérez aangekomen, en na wat ronden er achter te hebben gehangen besluit de Madrileen een prima inhaalactie te plaatsen in de Virage du Pont, terwijl zijn engineer in zijn oor tettert dat hij binnen moet komen. Sainz logischerwijs not amused, en met zo’n korte tijd te gaan in de race eigenlijk ook een onzinnige beslissing, gezien de tijdstraf het een schier onmogelijke opgave maakt om nog richting het podium te komen. Sainz stopt wel een ronde of twee later, maar wederom gaat het tactisch niet goed bij Ferrari.

Het wegvallen van Sainz zorgde ervoor dat er niemand meer tussen Pérez en Russell in zat, en omdat de Mexicaan met zijn wagen aan het worstelen was kon Russell dichterbij komen. Op het rechte stuk van Mistral kwam hij met een dive-bomb binnendoor, maar nam iets teveel snelheid mee waardoor Pérez de chicane af moest snijden. Tot ongenoegen van George vond de wedstrijdleiding het niet de moeite waard om hier iets aan te doen, waardoor Toto even op de radio moest komen om de Brit tot bedaren te brengen.

Russell kreeg wel een tweede kans om Pérez in te halen. Zhou’s auto hield er voor de afwisseling weer eens mee op, en bij het beëindigen van de daaropvolgende virtual safety car was Checo blijkbaar siësta aan het houden, want met een goed getimede run aan het eind van de VSC weet Russell Pérez te verschalken, waardoor de laatstgenoemde van het podium afkukelt.

Vooraan verandert er niks meer aan de volgorde, waardoor Verstappen de race wint voor beide Mercedessen. Het slotakkoord van de race is voor beide Aston Martin-coureurs die tot in de laatste bocht blijven vechten om het laatste punt.

Oordeel

Door het wegvallen van Charles Leclerc was de race een wat saaie aangelegenheid, dus een magere 6.5. Sainz wist nog wel wat leven in de brouwerij te brengen, maar een echt aantrekkelijke wedstrijd werd het nooit. Ik zal het circuit ook niet echt missen als het van de kalender gaat.

De nominatie voor de Stirling Moss-award is deze keer voor Lewis Hamilton. Na een erg lastige seizoenstart begint de recordkampioen zich eindelijk een beetje thuis te voelen in de Mercedes. Op een klein momentje na heeft Lewis absoluut het maximale uit zijn Mercedes gehaald en heeft het podium op pure snelheid weten te halen.

Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Sergio Pérez. Het hele weekend liep hij achter de feiten aan, was trager dan Hamilton in de race en als klap op de vuurpijl liet hij zich de kaas van het brood eten voor de laatste plek op het podium.

Komend weekend de Grand Prix van Hongarije, een van de meest favoriete races van Hamilton. Kan hij dan eindelijk de eerste overwinning van het seizoen pakken?

Eindoordeel6,5/10
Stirling Moss-awardLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes