Spring naar inhoud

Race review – Iowa 2022

Leestijd: 8 minuten

Deze week twee races in de IndyCar Series: een double header op bull ring van Iowa!

HyVeeDeals.com 250

© Joe Skibinski/IndyCar

RaceHyVeeDeals.com 250 Presented By DoorDash 🇺🇸
CircuitIowa Speedway, Newton IA 🇺🇸 (0,875 mi1)
Datum23-07-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
250
223,5 mi
Pole positionWill Power 🇦🇺 [12] – Team Penske
178,199 mph/0:18.0607
Podium1. Josef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
2. Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP
3. Will Power 🇦🇺 [12] – Team Penske
Snelste rondeWill Power 🇦🇺 [12] – Team Penske
165,410 mph/0:19.4571 (ronde 2)
1: Formele lengte, daadwerkelijke lengte 0,894 mi

Banden sparen voor gevorderden

De kwalificatie voor de double header in Iowa was een wat speciale: er werden per coureur twee rondjes gereden, waarvan de eerste telde voor de race op zaterdag, en de tweede voor de race op zondag. Voor de pole maakte dat niet heel veel uit, gezien het in beide gevallen Will Power was die er met de eerste startplek vandoor ging. Opvallende startplekken waren er voor VeeKay’s teamgenoot Conor Daly (plek 3) en rookie David Malukas (plek 6).

De start was redelijk lafjes, kampioenschapsleider Marcus Ericsson ging rap naar voren, maar verder gebeurde er weinig. Vanaf het begin was het wel een kwestie van banden sparen, want die gingen er sneller doorheen dan de brandstof. Het leuke van de Iowa Speedway is dat er duidelijk twee lijnen mogelijk zijn, waardoor er ronden lang naast elkaar gereden kan worden.

De eerste caution van de dag kwam op naam van Jimmie Johnson, die er achter kwam dat een NASCAR-trucje in een IndyCar niet helemaal werkt, en dus stond de zevenvoudig Cup-kampioen achterstevoren. Bij de herstart is het Josef Newgarden die teamgenoot Power verschalkt en naar de eerste plekt stoomt. Vlak daarachter is het Rinus VeeKay die Malukas buitenom inhaalt, terwijl ze allebei buitenom ingehaald worden door Ericsson. De Indy 500-winnaar heeft er zin in in de openingsfase en is op dat moment de best geklasseerde Chip Ganassi-rijder.

Een wieltje op de apron werkt niet in de IndyCar, Jimmie…

Achterin het veld zijn het Johnson en Calum Ilott die flink wat plekken goedmaken. Beide heren waren gestopt tijdens de caution en hebben daarmee véél verser rubber onder hun auto zitten. Ook Herta komt met nieuwe bandjes lekker naar voren en rijdt op een gegeven moment zelfs derde voordat de reguliere pitstops gaan beginnen. Herta klapt mee met de leiders, maar dat geldt niet voor Jimmie Johnson, die het met een alternatieve strategie gaat proberen na zijn spin. Hij leidt de wedstrijd dan ook.

Herta heikele pitstop

Als ook Johnson heeft gepit is het Newgarden weer die de leiding heeft gepakt, met een ruime voorsprong op O’Ward, terwijl Power is teruggezakt naar een vierde plek. Johnson is op dit moment van de wedstrijd wel de smaakmaker, haalt links en rechts anderen in en weet zich een weg naar voren te banen. Zijn oval-ervaring is duidelijk van toegevoegde waarde hier.

De tweede caution van de dag komt als Rosenqvist vlak voor de helft van de race de controle over zijn wagen verliest en hem achterwaarts in de muur zet. Dit is voor iedereen het signaal om naar binnen te gaan en verse banden te halen. Voor Herta loopt dit wat minder, gezien hij zijn wagen niet meer in neutraal krijgt, en dus uiteindelijk van stuurwiel moet wisselen. Z’n race is daarmee wel door het putje.

En terwijl Andretti Autosport loopt te klooien met Herta z’n bolide gaat de race weer van start, waarbij Pato O’Ward pardoes twee plaatsen verliest aan Ericsson en Power. Met nog een halve race te gaan is de strijd verre van gestreden, wat blijkt als Ericsson en Newgarden gaan wheel bangen na een korte caution wegens rotzooi op de baan. Beiden kunnen verder, maar de intenties van beide heren zijn duidelijk.

Tyre whisperer

Helaas was dat het laatste wapenfeit van Ericsson in deze wedstrijd, die zijn momentum een beetje verliest en uiteindelijk als achtste over de streep komt. De smaakmaker van de eerste helft van de race (Johnson) krijgt het vervolgens aan de stok met de smaakmaker van de tweede helft van de race (VeeKay). De laatstgenoemde haalt de eerstgenoemde in, en Johnson gaat zo enorm in de vuile lucht van de ECR-bolide zitten dat hij bijna de controle verliest. Gelukkig gaat het goed, en deze rondjes samen met een echte oval-specialist zijn een waardevolle ervaring voor Rinus.

De laatste pitstops van de dag vinden plaats als Ed Carpenter zijn bolide in de muur heeft gehangen en een caution veroorzaakt. Er zijn echter nog zo’n 80 rondjes te rijden, en de banden zijn goed voor een rondje of 60. Gaat dat goedkomen voor de mannen vooraan, of moet er op het laatste moment nog gestopt worden voor vers rubber? De tactiek van VeeKay is in ieder geval duidelijk: banden sparen! Dat geldt niet voor concurrenten Palou en Johnson, die er vol voor gaan.

Ook Newgarden is bezig de tyre whisperer uit te hangen, waardoor hij onder druk komt te staan van Power en Palou, maar hij weet ze allebei achter zich te houden zonder de banden op te roken. En het zuinig zijn op de banden blijkt de juiste tactiek. O’Ward weet zo Power te verschalken voor plek twee, terwijl VeeKay zich een weg naar voren baant en uiteindelijk op minder dan een tiende van een seconde achter Power over de finish komt. Winnaar is uiteindelijk Newgarden, die alles perfect onder controle had, terwijl smaakmaker Johnson de race als 11e beëindigt omdat er 0,0 grip meer in de banden zat op het eind.

Close finish tussen RinusVeekay en Will Power, alleen weigert de regie het op te pikken…

Hy-Vee Salute to Farmers 300

© Chris Owens/IndyCar

RaceHy-Vee Salute to Farmers 300 Presented By Google 🇺🇸
CircuitIowa Speedway, Newton IA 🇺🇸 (0,875 mi1)
Datum24-07-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
300
268,2 mi
Pole positionWill Power 🇦🇺 [12] – Team Penske
178,013 mph/0:18.0796
Podium1. Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP
2. Will Power 🇦🇺 [12] – Team Penske
3. Scott McLaughlin 🇳🇿 [3] – Team Penske
Snelste rondeWill Power 🇦🇺 [12] – Team Penske
167,415 mph/0:19.2241 (ronde 134)
1: Formele lengte, daadwerkelijke lengte 0,894 mi

Tergende timing

Will Power mocht de tweede race van het weekend ook van pole aanvangen, en met 50 rondjes extra wordt het tactisch toch een ander spelletje, omdat er sowieso vier stops gemaakt zullen moeten worden. De start was wat agressiever dan gisteren, waarbij vooral O’Ward zich liet gelden door er vier breed van te maken, terwijl vooraan de Penske’s van Power en Newgarden in slagvolgorde wegreden bij de rest van het veld.

En hoe, na een ronde of 60 rijden ze vlak achter de nummer zes, terwijl ondertussen alle pitstops een beetje beginnen. De leiders komen gezamenlijk binnen en rijden ook naast elkaar de baan weer op waarbij ze net wel, net geen contact met elkaar maken. Newgarden is in ieder geval duidelijk met zijn intenties, en beiden gaan weer rustig verder met het oprollen van het veld, totdat Power zich verslikt bij het op een ronde zetten van Grosjean. Newgarden twijfelt geen moment en gaat de Australiër voorbij omdat deze al zijn momentum verliest.

Rinus VeeKay zit duidelijk met zijn afstelling in de tweede stint, de grip is snel weg en hij worstelt dan ook flink met zijn auto. Het is net na de tweede stop van VeeKay dat de caution uitkomt voor de gecrashte Kyle Kirkwood. Hierdoor vindt de Nederlander zich op een paar ronden achterstand in het achterveld. De rondes zijn namelijk zo kort dat als je een pitstop onder groen maakt je zomaar twee ronden verliest, en omdat hij al op een ronde achterstand reed werd het opeens een hele moeilijke middag. Tel een stop & go penalty voor het verkeerd binnenrijden van de pits daarbij op en je moet hopen op fouten van anderen om nog iets van je race te maken.

Kyle “Krunch” Kirkwood…

Christian Lundgaard moest ondertussen ook de strijd verlaten met kapotte remmen, iets wat je niet wilt op een baan zoals Iowa waar je ze best wel gebruikt om niet tegen achterblijvers aan te rijden. Vooraan waren er slechts nog vier auto’s in de ronde van de leider, en ook na de caution gaan Power en Newgarden verder waar ze mee gebleven waren: domineren.

Newgarden dominant, Pato gelukkig

Op een klein momentje voor Newgarden na ging alles redelijk voorspoedig voor beide Penske-koplopers, totdat de volgende ronde pitstops om de hoek kwam kijken. McLaren was twee rondes eerder met het binnenhalen van O’Ward, en deze undercut bracht hem uiteindelijk voor Power. Newgarden gaat rustig verder, en er lijkt geen vuiltje aan de lucht voor hem. Tot in ronde 235 zijn achterwielophanging de geest geeft en hij met een flinke smak in de SAFER-barrier terecht komt. Het noopt hem uiteindelijk naar het ziekenhuis te gaan, maar alles blijkt in orde.

Het moment dat alles door het putje ging voor Newgarden!

Het zorgt er wel voor dat iedereen zijn laatste stop kan maken, waardoor er een leuke sprint totaan de finish volgt. Zo eindigt Scott McLaughlin nog op het podium voor Scott Dixon, terwijl Jimmie Johnson de vijfde plaats afsnoept van teammaat en kampioenschapsleider Ericsson. Vooraan blijft het echter O’Ward op de eerste plaats, waardoor hij zijn tweede overwinning van het seizoen binnenhaalt.


Oordeel

De eerste race was erg vermakelijk, en naast genoeg actie op de baan was er ook nog een leuk tactisch component, dus al met al een 8,5 voor de HyVeeDeals.com 250 Presented By DoorDash.

De tweede race was minder spectaculair, maar met dank aan een sprint tot aan de finish geef ik hier een 7,5 voor.

Voor de eerste Dan Gurney-award van dit weekend nomineer ik Rinus VeeKay. Hij en Jimmie Johnson waren de smaakmakers van de race, maar omdat VeeKay echt voor een resultaat kon gaan en Jimmie de boel moest laten lopen op het eind krijgt de Hoofddorper de voorkeur. Voor de tweede race nomineer ik Josef Newgarden. Hij domineerde de race en was ook op weg naar de zege (en de leiding in het kampioenschap) totdat een kapotte ophanging roet in het eten gooide.

De nominatie voor de Dennis Vitolo-award voor de eerste race gaat naar Ed Carpenter. Geen tempo, en eindigt zijn race uiteindelijk in de muur terwijl hij al op een paar ronden achterstand rijdt. Ed begint een beetje aan het eind van zijn carrière te komen, en doet er denk ik goed aan enkel nog aan de Indy 500 mee te doen. Jack Harvey nomineer ik voor de tweede race. Op basis van snelheid finisht hij achter Rinus VeeKay, die zowel een ongelukkige pitstop als een penalty had. Een erg slechte race voor Harvey dus.

De volgende race is op de Indianapolis Road Course, in een weekend gedeeld met de NASCAR. Wordt interessant!

HyVeeDeals.com 250Hy-Vee Salute to Farmers 300
Eindoordeel8,5/107,5/10
Dan Gurney-awardRinus VeeKay 🇳🇱 [21] – Ed Carpenter RacingJosef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
Dennis Vitolo-awardEd Carpenter 🇺🇸 [33] – Ed Carpenter RacingJack Harvey 🇬🇧 [45] – Rahal Letterman Lanigan Racing

Gepubliceerd inHy-Vee Salute To Farmers 300HyVeeDeals.com 250IndyCarRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *