Spring naar inhoud

Race review – Honda 200 2021

Leestijd: 3 minuten
RaceThe Honda Indy 200 at Mid-Ohio Presented by the HPD Ridgeline 🇺🇸
CircuitMid-Ohio Sports Car Course, Lexington OH 🇺🇸 (2,258 mi)
Datum04-07-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
80
180,64 mi
Pole positionJosef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
121,919 mph/1:06.6739
Podium1. Josef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
2. Marcus Ericsson 🇸🇪 [8] – Chip Ganassi Racing
3. Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing
Snelste rondeJack Harvey 🇪🇸 [60] – Meyer Shank Racing
118,264 mph/1:8.7341 (ronde 65)

Valse start

Er zijn in Noord-Amerika niet veel legendarische road courses (voor de grootte van het continent), maar als je er twee achter elkaar voorgeschoteld krijgt is het dan wel meteen genieten. Van Elkhart Lake, Wisconsin naar Lexington, Ohio, voor de Honda 200 op de Mid-Ohio Sports Car Course. Een kort baantje met een hoop hoogteverschillen en vloeiende bochten. Traditioneel geen circuit met een hoop cautions, maar daar zou deze keer verandering in komen.

Felix Rosenqvist en Rinus VeeKay waren weer van de partij na hun blessures, en hadden zich nog best redelijk gekwalificeerd ook. Vooraan waren het de Amerikanen Josef Newgarden en Colton Herta die de 4th of July extra glans gaven door vanaf de eerste rij te vertrekken. In het middenveld was het Hinchliffe die besloot dat zijn seizoen en dat van Hunter-Reay nog niet miserabel genoeg was en reed tegen de laatstgenoemde aan. Zelf spinde hij ook, en ook Rosenqvist ontkwam niet aan de chaos en stond achterstevoren. VeeKay kwam overal nét tussendoor, en won zodoende een paar plaatsen. Omdat Rosenqvist zijn motor was afgeslagen was de eerste caution van de dag een feit.

Chaos in de eerste ronde…

Bij de herstart verloor Will Power zijn positie aan Dixon in The Keyhole, maar leek er twee bochten later weer voorbij te gaan. De Australiër kwam daarbij op de kerbstones terecht en raakte de Kiwi, met een spin als gevold. Niet geleerd van de crash van Grosjean een aantal jaar geleden probeerde hij meteen zijn auto met een burn-out om te draaien. Ed Jones dacht vervolgens dat de beste optie was om midden door de rook heen te rijden en rijdt vol tegen Power aan. Weer twee coureurs minder en de tweede caution van de dag was een feit.

Lastige pitstops

Bij de tweede herstart is het VeeKay die meteen voorbijgaat aan Graham Rahal. Daarachter is het Grosjean die een ronde later landgenoot Bourdais probeert te verschalken, maar die blockt op onreglementaire wijze en moet daarom later twee posities opgeven. De rode (zachte) band houdt het echter net geen stint vol, dus een vroege eerste stop voor Rinus VeeKay. Vooraan is er geen vuiltje aan de lucht voor Newgarden. Hij komt een ronde eerder binnen dan Herta, welke een héél lange stop heeft, waarmee hij meteen kansloos is voor de zege.

Richting de tweede serie pitstops is het Ericsson die langzaam maar zeker wat van de voorsprong van Newgarden afknabbelt, terwijl de derde plaats bevochten wordt door Dixon, Rossi en Palou. VeeKay is ondertussen wat teruggezakt, en na zijn laatste pitstop wil het al helemaal niet vlotten. De auto is niet meer vooruit te branden en uiteindelijk komt Rinus als 16e over de streep. Bij wie het nog meer niet goed gaat is Colton Herta, die laat zijn wagen afslaan waardoor hij nog wat posities verliest. Uiteindelijke postitie: 13e, na nóg een hele late pitstop.

Penske-vloek doorbroken

Aan de kop van het veld reed Newgarden gewoon rustig zijn rondjes. Ericsson een seconde of zeven daarachter, en de derde plek was inmiddels in handen van Álex Palou, na een betere pitstop dan zijn concullega Dixon. Spannend zou het niet meer worden, toch? Toch wel, want Ericsson had zijn banden beter gespaard en kwam nog heel dichtbij in de laatste rondes. Maar de Zweed zou uiteindelijk een ronde te kort komen, en zo kon Newgarden 50 jaar en één dag na de eerste IndyCar-overwinning van Penske de vloek van 2021 opheffen.


Oordeel

De race was niet de meest spraakmakende, ondanks de spanning op het eind. Ik vind de race dan ook een 7 waard.

De nominatie voor de Dan Gurney-award gaat weer naar Marcus Ericsson. Sterk gereden, en kwam uiteindelijk nog erg dicht bij de overwinning.

De nominatie voor de Dennis Vitolo-award gaat voor de derde keer dit seizoen naar naar James Hinchcliffe. Hij rijdt teamgenoot Hunter-Reay de facto uit de race en wat verder in geen velden of wegen te bekennen. Met het silly season voor de deur zal hij toch beter moeten gaan presteren, want zijn Genesys-dollars zullen niet genoeg zijn, ben ik bang.

Het IndyCar-circus heeft nu een kleine zomerstop, maar begin austus is er de nieuwe race op de stratenbaan van Nashville!

Eindoordeel7/10
Dan Gurney-awardMarcus Ericsson 🇸🇪 [8] – Chip Ganassi Racing
Dennis Vitolo-awardJames Hinchcliffe 🇨🇦 [29] – Andretti Steinbrenner Autosport

Gepubliceerd inHonda 200IndyCarRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *