Het IndyCar seizoen is inmiddels in volle gang: drie races, waarvan twee stratencircuits en één enorm snelle oval. De laatste race, op het stratencircuit van Long Beach, leverde een nieuw record op qua inhaalacties op de baan: 253. Onderstaande tweet bracht dit onder mijn aandacht, en uiteraard kon een vergelijking met de Formule 1 niet uitblijven (en de claim dat IndyCar honderd-miljoen-miljard keer beter is).
Er dienen echter wat kanttekeningen geplaatst te worden bij deze statistiek. Zo telt de IndyCar auto’s die op een ronde gezet worden ook als een inhaalactie, omdat je IndyCar niet per se aan de kant hoeft bij een blauwe vlag. Daarbij zijn er een tweetal incidenten geweest waarbij Agustín Canapino en Scott Dixon terug naar de pits moesten hobbelen, waarbij ze door een flink aantal mensen werden ingehaald. En met een veld van 27 auto’s telt dat hard op.
Kwaliteit > kwantiteit
Ik vermoed dus dat het aantal “echte” inhaalacties een stuk lager ligt dan deze 253, maar je kunt niet ontkennen dat er in de IndyCar meer wordt ingehaald dan in de Formule 1. Maar is dat erg? Veel inhalen betekent ook dat een inhaalactie weinig waarde heeft. Kijk bijvoorbeeld naar NASCAR, waar er zoveel wordt ingehaald dat het totaal niks meer toevoegt aan de entertainmentwaarde van een race. Er is dus een optimale hoeveelheid inhaalacties, waarbij een willekeurige NASCAR-race op Talladega waarschijnlijk de antipode is van een Grand Prix van Monaco.
En ik denk dat IndyCar daar een redelijke balans heeft gevonden. Inhalen is goed te doen, maar is zeker niet zo makkelijk dat het overbodig wordt. Uiteraard wordt dit geholpen door het feit dat de IndyCar-serie een zogenaamde spec-serie is, en dus het ontwerp van de wagen veel meer kan worden toegespitst op de kwaliteit van racen, in plaats van op het vinden van snelheid.
Eigen disciplines
De IndyCar-serie is dus een prima raceklasse om naar te kijken (en eentje waar de zenderbazen bij Ziggo wel eens wat meer aandacht aan mogen besteden), maar claimen dat het beter is dan Formule 1 op basis van het aantal inhaalacties is, zoals Co Adriaanse dat ooit zo mooi zei, scorebordjournalistiek. De twee raceklasses zijn net zo verschillend als Rugby en American Football. In beide gevallen is er sprake van vier wielen en een stuur, maar de IndyCar-racerij vindt zijn oorsprong in de legendarische 500 mijl van Indianapolis, terwijl de Formule 1 ontstaan is uit de vooroorlogse Grands Prix.
En hoewel er flink wat kruisbestuiving is geweest tussen beide disciplines zijn ze het best te beschouwen als dat: aparte disciplines, met elk hun charmes en tekortkomingen. De IndyCar heeft de vele verschillende circuits en de laagdrempeligheid, terwijl de Formule 1 de combinatie heeft van actie op en een technologische strijd naast de baan. Er is in beide klasses genoeg te vinden, dus als je geen F1-snob bent is een IndyCar-race een prima toevoeging aan de zondagavond.
Grand Prix of St. Petersburg
Race | Firestone Grand Prix of St. Petersburg 🇺🇸 |
Circuit | Streets of St. Petersburg, St. Petersburg FL 🇺🇸 (1,83 mi) |
Datum | 05-03-2023 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 100 180 mi |
Pole position | Romain Grosjean 🇫🇷 [28] – Andretti Autosport 108,810 mph/0:59.5532 |
Podium | 1. Marcus Ericsson 🇸🇪 [10] – Chip Ganassi Racing 2. Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP 3. Scott Dixon 🇳🇿 [9] – Chip Ganassi Racing |
Snelste ronde | Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing 105,348 mph/1:01.5104 (ronde 68) |
De race in St. Petersburg begon met een enorme klapper voor DeFrancesco en Pedersen, die volgas de melee ingereden kwam en DeFrancesco lanceerde. Beide coureurs mogen blij zijn dat ze ongeschonden uit de auto’s konden stappen. De rest van de race was ook vrij chaotisch, met als “hoogtepunt” een overenthousiaste Scott McLaughlin die Romain Grosjean de banden in torpedeerde. Winnaar werd uiteindelijk Marcus Ericsson die alles overleefde en profiteerde van een kleine hapering bij Pato O’Ward. Al met al een onderhoudende race, maar niet echt hoogstaand: een 7.
Voor de Dan Gurney-award nomineer ik Pato O’Ward. Deed niks verkeerd, maar zijn Chevrolet-motor had een kleine misfire bij het opkomen van het rechte stuk, waardoor Ericsson kon passeren voor de winst.
De nominatie voor de Dennis Vitolo-award gaat naar Benjamin Pedersen, die als een ware Ricardo Rosset volgas de gestrande DeFrancesco torpedeerde, met alle risico’s van dien. Niet bepaald getuigend van het juiste inzicht.
Eindoordeel | 7/10 |
Dan Gurney-award | Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP |
Dennis Vitolo-award | Benjamin Pedersen 🇺🇸 [55] – AJ Foyt Enterprises |
PPG 375
Race | PPG 375 🇺🇸 |
Circuit | Texas Motor Speedway, Fort Worth TX 🇺🇸 (1,5 mi) |
Datum | 02-04-2023 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 250 375 mi |
Pole position | Felix Rosenqvist 🇸🇪 [6] – Arrow McLaren SP 220,264 mph/0:47.0708 |
Podium | 1. Josef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske 2. Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP 3. Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing |
Snelste ronde | Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP 221,090 mph/23.4475 (ronde 118)1 |
De race op Texas was een grote reclamespot voor oval-racing. Veel wisselingen aan kop van het veld, racen op de vierkante millimeter met 350+ kph, een snufje tactiek en uiteraard wat crashes. Graham Rahal kwam nog wel goed weg nadat hij tegen een stuurloze DeFrancesco aanreed, maar gelukkig bleef zijn auto uit de hekken. Rinus VeeKay maakte de meeste plaatsen goed, maar de echte helden deze race waren Josef Newgarden en Pato O’Ward, die op een gegeven moment samen een ronde voorsprong hadden op de rest. Newgarden wint uiteindelijk, maar was Grosjean niet de muur ingegaan, dan had O’Ward zeker nog een poging gedaan. Met een 9,5 nu al een kandidaat voor de race van het jaar.
De Dan Gurney-award-nominatie gaat weer naar Pato O’Ward. Was de enige die het Newgarden echt moeilijk kon maken, en ik had hem graag zien winnen, ware het niet voor de crash van Grosjean vlak voor de finish.
Voor de Dennis Vitolo-award nomineer ik Takuma Sato. De Japanse tweevoudig Indy 500-winnaar rijdt een part-time seizoen voor Chip Ganassi, speciaal voor op de ovals, en dan is het wat knullig als je als eerste coureur crasht…
Eindoordeel | 9,5/10 |
Dan Gurney-award | Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP |
Dennis Vitolo-award | Takuma Sato 🇯🇵 [11] – Chip Ganassi Racing |
Grand Prix of Long Beach
Race | Acura Grand Prix of Long Beach 🇺🇸 |
Circuit | Streets of Long Beach, Long Beach CA 🇺🇸 (1,968 mi) |
Datum | 16-04-2023 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 85 167,28 mi |
Pole position | Kyle Kirkwood 🇺🇸 [27] – Andretti Autosport 106,879 mph/1:06.2878 |
Podium | 1. Kyle Kirkwood 🇺🇸 [27] – Andretti Autosport 2. Romain Grosjean 🇫🇷 [28] – Andretti Autosport 3. Marcus Ericsson 🇸🇪 [10] – Chip Ganassi Racing |
Snelste ronde | Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing 104,270 mph/1:07.9469 (ronde 70) |
Zoals hierboven genoemd waren er dus meer dan 250 inhaalacties, en de race was ook zeker wel vermakelijk, maar door een aantal onhandig getimede cautions werd de laatste stint er een van brandstof sparen, waardoor de race een beetje als een nachtkaars uitging. Winnaar werd uiteindelijk Kyle Kirkwood. die ex-F1-coureurs Grosjean en Ericsson voor bleef.
Ik nomineer Romain Grosjean voor de Dan Gurney-award, gezien hij eindelijk een goede pace om kon zetten naar een goed resultaat, en ook nog eens liet zien wél met verstand te kunnen racen door zijn teamgenoot niet onnodig aan te vallen.
De nominatie voor de Dennis Vitolo-award gaat naar Pato O’Ward. Na twee meer dan prima races ging het deze race van kwaad tot erger. Eerst schakelde hij Scott Dixon uit met een vrij enthousiaste inhaalactie, om een paar ronden later zichzelf (en bijna latere winnaar Kirkwood) te elimineren. Hij kon z’n weg vervolgen, maar een goede klassering was uitgesloten.
Eindoordeel | 7/10 |
Dan Gurney-award | Romain Grosjean 🇫🇷 [28] – Andretti Autosport |
Dennis Vitolo-award | Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP |
Wees de eerste om te reageren