Race review – Grand Prix van Mexico-Stad 2022

Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
3. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
Snelste rondeGeorge Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes – 1:20.153 (ronde 71)
Driver of the DayDaniel Ricciardo 🇦🇺 [3] – McLaren Mercedes

Saaie start

Voor de race was er een hoop gezeik en gedoe in de media en op de socials rondom cost cap straffen, Sky-boycots en een meer dan slaapverwekkende tweede vrije training (d.w.z Pirelli-bandentest). De kwalificatie was uiteindelijk een vrij eenvoudige prooi voor Max Verstappen, met meer dan drie tienden voorsprong op nummer twee, George Russell. De start van de race beloofde spannend te worden, maar eigenlijk viel dat best mee omdat Verstappen in tegenstelling tot beide Mercedessen op de zachte band startte. Daarbij zijn de Mercedessen zelfs met de 25% lagere luchtdichtheid niet opgewassen tegen de efficiëntie van de Red Bull, dus Verstappen had geen enkele moeite de leiding te behouden.

Het duel bij de start tussen Russell en Hamilton.

Russell liet zich vervolgens door Hamilton buiten de baan drukken en moest daardoor de derde plaats aan Pérez laten. Daarna wordt het een tactisch spelletje tussen Verstappen op de zachte banden en Hamilton op de medium banden. Verstappen zijn doel is zo lang mogelijk door te gaan op de zachte banden zonder ze over het randje te duwen, maar hij wil ook niet ingehaald worden door Hamilton. Het gat tussen beide coureurs blijft redelijk constant en daarmee is de toon voor de wedstrijd gezet.

Achter Red Bull en Mercedes reed Ferrari in niemandsland. De scuderia kwam het hele weekend al niet in het verhaal voor en dat werd tijdens de race alleen maar minder. Daar weer achter werd er mondjesmaat wat ingehaald met DRS, maar was het vooral de actie van Gasly die voor wat sensatie zorgde. Helaas nam hij de toeristische route naar Guadalajara om Stroll in te halen, en dus kreeg hij een penalty van vijf seconden. Vervolgens was het wachten op de pitstops om te zien of de tactiek nog iets van sensatie in de wedstrijd kon brengen, maar al snel bleek ook dat tegen te vallen.

Siësta tussen twee en vijf

Verstappen pitte als eerste, en ging naar de medium band. Hamilton volgde een paar ronden later, en kwam met een gat van een paar seconden achter Verstappen op de baan, op de harde band. Hierdoor was het duidelijk dat Lewis in ieder geval voor een éénstopper ging, en toen het duidelijk werd dat de harde compound niet ging werken was alle spanning uit de wedstrijd. Pérez probeerde nog aan te haken bij Hamilton, maar had in het begin van zijn stint net teveel van de banden gevraagd om echt in het DRS-bereik van Hamilton te kunnen komen.

Het laatste interessante van de wedstrijd was de complete wanhoopspoging van Ricciardo om Tsunoda in te halen. In de Horquilla tilde hij de Japanner in de lucht en buiten de baan, wat hem op een tijdstraf van 10 seconden kwam te staan. Hij maakte dit daarna wel goed op de mannen achter hem zodat hij als zevende over de lijn kwam, én als zevende werd geklasseerd. Mercedes zat ondertussen nog te wachten totdat de medium banden het op zouden geven, maar dat gebeurde niet, zodat Verstappen en Pérez ook met één pitstop de race konden beëindigen.

Tsunoda moet even aan de kant van Daniel…

Het werd dus hetzelfde podium als vorig jaar, met Verstappen op 1, Hamilton op 2 en Pérez op 3. Daarachter was het Russell die nog even de snelste ronde claimde, voor beide Ferrari’s en Daniel Ricciardo daar weer achter. Alonso moest de race nog staken met een kapotte krachtbron, en Valtteri Bottas hield net vast aan het laatste punt. Oh ja, en Verstappen verbrak het record van aantal overwinningen in een jaar…

Oordeel

De eerste helft van de race was het wachten op wat de tactiek zou gaan brengen, maar al snel na de pitstops was duidelijk dat dit een saaie race zou gaan worden. Een 5,5 dus.

In positieve zin viel niemand heel erg op, maar ik moet toch iemand nomineren voor de Stirling Moss-award… Hamilton reed een prima race, net zoals Pérez. Driver of the day Ricciardo reed sterk, maar het naast de baan duwen van Tsunoda diskwalificeert hem wat mij betreft. Ik denk dat mijn sympathy vote naar Sergio Pérez gaat, die een nog langere stint dan Verstappen moest volbrengen op de mediums.

De nominatie voor de Ricardo Rosset-award gaat naar Charles Leclerc. Langzamer dan Bottas in de kwalificatie en ook totaal niet bij machte om teamgenoot Sainz aan te vallen in de race. Snel vergeten.

De komende race is op het circuit van Interlagos voor de Grand Prix van São Paulo. Vorig jaar was het een sensationele race met Hamilton van achteruit, dit jaar wordt er regen voorspeld!

Eindoordeel5,5/10