Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Oostenrijk 2022

Leestijd: 5 minuten
RaceFormula 1 Rolex Grosser Preis von Österreich 2022 🇦🇹
CircuitRed Bull Ring, Spielberg 🇦🇹 (4,318 km)
Datum10-07-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
71
306,452 km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT– 1:04.984
Sprint winnaarMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
Podium1. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
2. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
3. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT– 1:07.275 (ronde 62)
Driver of the DayMick Schumacher 🇩🇪 [47] – Haas Ferrari

Pirelli’s problematische prognose

Omdat het weer eens een sprint-weekend was werd de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk op vrijdag afgewerkt, en na een dubbele Mercedes-crash was het Verstappen die nipter dan nipt sneller was dan beide Ferrari’s. De de jure pole position wist hij om te zetten in winst in de sprint, en zodoende ook de de facto pole position op te rapen. Maar tijdens de 23 rondjes sprint bleek wel dat de Red Bull het moeilijk had met de bandjes, en zonder het gebakkelei van beide Ferrari’s had Leclerc waarschijnlijk wel een aanval kunnen plaatsen.

Vooraf voorspelde Pirelli een éénstopper als gegarandeerde tactiek voor iedereen, al leek de sprint daar niet erg veel aanleiding toe te geven. De start van de race was voor Verstappen, en waar beide Ferrari’s elkaar met rust lieten waren het nu George Russell en Checo die met elkaar in gevecht gingen, waarbij de Brit de Mexicaan in de rondte tikte in de Schlossgoldkurve. Dit resulteerde in een tijdstraf van vijf seconden voor Russell, terwijl Pérez uiteindelijk uitviel door de opgelopen schade.

Russell tikt Pérez in een pirouette.

Verstappen had ondertussen moeite om weg te komen bij Leclerc, en met behulp van DRS kwam de Monegask dan ook in de 12e ronde langszij, wat Verstappen noopte om niet veel later binnen te komen. En met nog 57 ronden voor de boeg bleek dat Pirelli’s prognose niet uit ging komen. Hamilton besloot onder tussen korte metten te maken met beide Haasjes, om zodoende vrije lucht te krijgen voor zijn strategie, die uit een lange eerste en tweede stint zou bestaan.

De nieuwe regels werken: bewijs 12.930.120

Verstappen was ondertussen achter de Mercedes van Lewis opgedoken, maar ondanks de superieure snelheid van de Red Bull wilde Hamilton toch wel een beetje vechten, al bleek hij de strijd snel op te moeten geven. Ferrari wachtte ondertussen rustig af totdat hun pitstop-window was aangebroken. Weliswaar kwamen beide coureurs achter Verstappen de baan op, de versere banden plus de mindere degradatie zorgde ervoor dat ze de aansluiting met Verstappen snel weer konden vinden.

In het middenveld werd er flink wat gestoeid. Na hun pitstops waren beide Haas-coureurs achter Fernando Alonso terecht gekomen, die vanaf een twintigste startplek zich naar voren aan het worstelen was. En toen Zhou Guanyu de Spanjaard niet direct voorbij wilde laten gaan nam Magnussen geen halve maatregelen en haalde hij beiden in in de Niki-Laudakurve. Het gevolg was dat een groepje van maar liefst vijf wagens omhoog reed richting de Remuskurve, waar iedereen wonder boven wonder doorheen kwam.

Het racen met de huidige wagens is fijn, heel erg fijn!

En dit was niet het enige gevecht in de race. Zowel voor de leiding, als voor de laatste paar puntjes werd er links en rechts gestreden, daarmee het ultieme bewijs leverend dat de nieuwe regels hun beoogde doel behaald hebben.

Oranje-waanzin

Iets voor het halverwege-punt wordt Verstappen voor een tweede keer door Leclerc ingehaald, waarna hij het tempo absoluut niet kan volgen. Waar de Red Bull in eerdere races uitblonk in bandenmanagement was het nu de Ferrari die de dienst uitmaakte. Verstappen komt dan ook niet veel later voor de tweede keer binnen, en weet dat hij dan nog een lange weg te gaan heeft.

Met de coureurs van onze oosterburen gaat het dan wisselend. Mick Schumacher heeft de vaart er goed inzitten en haalt teamgenoot Magnussen in bij de Jochen-Rindtkurve, als mentor Vettel een paar ronden later door Gasly in de rondte wordt getikt. Gezien het de tweede keer was in evenzoveel dagen was hij not amused met het rijgedrag van de Fransman, die dan ook een straf kreeg.

Ferrari besluit dan om 21 ronden voor het einde Leclerc en een ronde later Sainz binnen te halen, welke beiden achter Verstappen de baan op komen met veel nieuwere banden. Leclerc heeft dan ook maar twee ronden nodig om de Red Bull te passeren, en ondanks wat strubbelingen van Max heeft de Ferrari er geen kind aan. En niet veel later is het Sainz die aan de staart van Verstappen zit, maar die blaast zijn motor op bij het aanrijden van de Schlossgoldkurve, en omdat zijn wagen daarmee in een barbecue transformeert wordt er een virtual safety car ingezet.

Dat is het signaal voor iedereen die nog wil om verse banden te komen halen, zo ook Verstappen en Leclerc, waardoor de eerstgenoemde wellicht nog een klein kansje op de overwinning heeft. Wat volgt zijn tien ronden kat-en-muisspel, waarbij Verstappen een keer de jagende partij is. Maar zelfs een nukkig gaspedaal kan Leclerc niet meer van de overwinning afhouden, en met een marge van 1,5 seconden wint hij voor het eerst sinds de Grand Prix van Australië weer eens een race. Verstappen wordt tweede, op gepaste afstand gevolgd door het Mercedes-duo Hamilton en Russell, terwijl Ocon en Schumacher beiden twee uitstekende races bekronen met een goede berg punten.

Helaas blijkt dat de (waarschijnlijk) Nederlandse Oranje-hooligans zich niet hebben kunnen gedragen, gezien de meldingen van seksuele aanranding en seksistisch gedrag, iets wat natuurlijk totaal niet thuishoort op het circuit. Na dit en het gejuich voor de crashes van Hamilton en Russell in de kwalificatie moet er toch maar eens gekeken worden of zo’n specifieke Verstappen-tribune wel wenselijk is als het alleen maar Neanderthalers aantrekt.


Oordeel

Na de race in Silverstone was dit wederom reclame voor de Formule 1. Niet zó spectaculair, maar wat mij betreft toch een 8,5 waard.

De nominatie voor de Stirling Moss-award gaat naar Esteban Ocon, die gewoon een ijzersterk en oerdegelijk weekend reed. Geen foute, prima snelheid en uiteindelijk een keurige vijfde plaats.

Dat kan niet worden gezegd van landgenoot Pierre Gasly, die de nominatie voor de Ricardo Rosset-award in de wacht sleept. Totaal niet lekker in zijn vel, betrokken bij een botsing bij de start van de sprint, om vervolgens Sebastian Vettel in de rondte te sturen en kleurloos in het achterveld te finishen.

Over twee weken racen we in Le Castellet voor de Grand Prix van Frankrijk. Vorig jaar was dit bij wijze van uitzondering een prima race, hopelijk is dat dit jaar weer zo.

Eindoordeel8,5/10
Stirling Moss-awardEsteban Ocon 🇫🇷 [31] – Alpine Renault
Ricardo Rosset-awardPierre Gasly 🇫🇷 [10] – AlphaTauri RBPT
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van OostenrijkRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *