Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix of Long Beach 2022

Leestijd: 4 minuten
RaceAcura Grand Prix of Long Beach 🇺🇸
CircuitStreets of Long Beach, Long Beach CA 🇺🇸 (1,968 mi)
Datum10-04-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
85
167,28 mi
Pole positionColton Herta 🇺🇸 [26] – Andretti Autosport with Curb-Agajanian
108,480 mph/1:05.3095
Podium1. Josef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
2. Romain Grosjean 🇫🇷 [28] – Andretti Autosport
3. Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing
Snelste rondeÁlex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing
105,372 mph/1:07.2359 (ronde 29)

Canadees #kneuzenkermis-kwartet deel 2

De kwalificatie in het Monaco aan de Stille Oceaan is altijd een dingetje, de betonnen muren staan immers altijd dichtbij, en het was de winnaar van vorig jaar Colton Herta die van pole position mocht vertrekken, terwijl Rinus VeeKay een wat teleurstellende zaterdag had en vanaf de 15e plek de wedstrijd aan moest vangen. Na de start duurde het maar liefst zes ronden voordat de eerste caution uitkwam: Canadese pay-driver Dalton Kellett miste zijn rempunt en plantte zijn wagen in de banden in bocht 1.

Bij de herstart was het Rinus VeeKay die met een extreem optimistische poging Rahal probeerde af te troeven, maar omdat de hairpin zo ontzettend krap is slaagde hij er in om zowel Castroneves als Rahal te raken. Het gevolg was een kapotte neus en een plek verlies ten opzichte van Scott Dixon. De inhaalpoging van Rossi op Rosenqvist een aantal ronde later ging een stuk beter, ware het niet dat de Zweed ietwat bruusk instuurde, met een hoop extra plekken verlies tot gevolg.

Een optimistische inhaalpoging van VeeKay…

Dixon was in de 22e ronde de eerste die een serieuze pitstop maakte, vlak daarna gevolgd door VeeKay. Beiden hoopten hiermee op een vrije baan een hoop tijd goed te maken, wat Dixon uiteindelijk lukte, maar VeeKay niet. In ronde 25 zijn het Ericsson en Grosjean die Rossi passeren, en als alle pitstops zijn geweest is het Palou die leidt, voor Newgarden en Herta. Kampioenschapsleider McLaughlin probeert nog wat beton van de hairpin mee te nemen, maar erger dan een spin wordt het gelukkig niet voor hem. Dat kan niet gezegd worden over de fout van DeFrancesco, die het Canadese #kneuzenkermis-kwartet compleet maakt door zijn wagen in de muur te zetten. Uiteindelijk haalt hij nog wel de pits waardoor er geen caution ontstaat, maar het is wel einde oefening voor hem.

Hectische tweede helft

In ronde 55 is het Álex Palou die de tweede ronde pitstops opent, waarna Herta van plan is de volgende ronde binnen te komen. Hij vergaloppeert zich echter aan het einde van Seaside Way en kleunt flink in de betonnen muur: weg goed resultaat. Omdat hij zijn wagen wel naar de pits kan laten kruipen komt er geen gele vlag, maar het noopt iedereen wel direct te pitten. Leider Newgarden doet dit dus ook en komt pal voor de neus van Palou de baan op. De Spanjaard probeert Newgarden nog wel onder druk te zetten, maar die weet zijn koude banden snel genoeg op te warmen.

Colton Herta wilde iets teveel tijdens zijn inlap: boem!

Een paar ronden later zien we Pagenaud opeens in de bloementuin rond de fontein staan, met zijn neus de verkeerde kant op. Het blijkt dat hij een kleine get-together met Sato had en daardoor in de petunia’s kwam te staan. Dit levert logischerwijs wel een caution op en bij de herstart is het Grosjean die zijn blik naar voren heeft gericht. Op verse rode banden zou hij het verschil moeten kunnen maken. De eerste positiewinst krijgt hij cadeau van voormalig Formule 1-collega Ericsson, die de muur raakt en vervolgens door teamgenoot Dixon getorpedeerd wordt. Dixon kan wel verder, maar Ericsson is klaar.

Pagenaud zet de bloemetjes buiten.

Omdat Ericsson zijn wagen snel achter de omheining kon parkeren bleef de race groen, wat Grosjean de mogelijkheid gaf Palou aan het einde van Shoreline Drive aan te vallen. Poging één mislukt, maar poging twee is wel raak, en de Fransman kan op weg naar Newgarden die er vlak voor rijdt. In ronde 71 komt de kans voor Grosjean, maar door prima verdedigen van Newgarden blijft het bij een tweede plaats.

Met nog 10 ronden te gaan sluit Jimmie Johnson een miserabel weekend in stijl af door zijn wagen te crashen op dezelfde plek als waar hij vrijdag een breukje in zijn rechterhand opliep. Helaas nam hij dit keer rookie David Malukas mee in zijn val, met een caution als gevolg. Rinus VeeKay greep deze aan om nog een bandenwissel te doen vanaf een 14e plek, waardoor hij twee plaatsen in moet leveren. Op veel versere banden weet hij echter wel terug te vechten tot een 13e plaats, waarbij hij in zijn duel met Sato de Japanner naar de marbles verwijst, en die dus terstond crasht. Omdat er nog maar één ronde te gaan is eindigt de wedstrijd onder geel en is Josef Newgarden uiteindelijk de terechte winnaar.


Oordeel

De race moet een beetje op gang komen, maar uiteindelijk is het een gevarieerde wedstrijd met een hoop foutjes, én een hoop inhaalacties: een 8.

Voor de Dan Gurney-award nomineer ik Romain Grosjean. Dankzij een foutje in de kwalificatie was het “slechts” een zesde startplek, maar door een goede strategie én goede inhaalacties reed hij naar een mooie tweede plek.

Jimmie Johnson nomineer ik voor de Dennis Vitolo-award. Twee crashes in de voorbereiding, nauwelijks sneller dan vorig jaar ondanks de ervaring, en jezelf uit de race rijden. Er ging gewoon helemaal niks goed voor Jimmie. Hopelijk is de maand mei hem wat vriendelijker gezind.

De volgende race is op Barber Motorsports Park voor de Grand Prix van Alabama, met hopelijk weer een interessante strijd vooraan!

Eindoordeel8/10
Dan Gurney-awardRomain Grosjean 🇫🇷 [28] – Andretti Autosport
Dennis Vitolo-awardJimmie Johnson 🇺🇸 [48] – Chip Ganassi Racing
Gepubliceerd inGrand Prix of Long BeachIndyCarRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *