Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Saoedi-Arabië 2022

Leestijd: 8 minuten
RaceFormula 1 STC Saudi Arabian Grand Prix 2022 🇸🇦
CircuitJeddah Corniche Circuit, Djedda 🇸🇦 (6,174 km)
Datum27-03-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
50
308,450 km
Pole positionSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT– 1:28.200
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
2. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
Snelste rondeCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:31.634 (ronde 48)
Driver of the DayCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari

Waanzinnige wereldverbeteraars

Voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië was er (terecht) veel aandacht voor de abominabele staat van de mensenrechten in het land. Dat het evenement voor sportswashing wordt ingezet mag geen geheim meer zijn, maar als je leest over 14-jarigen die (ten onrechte) ter dood worden veroordeeld en het feit dat ze in één dag 81 mensen geëxecuteerd hebben, luttele dagen voor de Grand Prix, dan word je als Formule 1-fan wel weer even met de neus op de feiten gedrukt.

Een aantal mensen op Twitter roept op tot een boycot, en dat aantal wordt alleen maar groter als er tijdens de eerste vrije training een raket op een luizige 10 kilometer van het circuit een Aramco-complex treft. Niet geheel toevallig een belangrijke sponsor in de Formule 1, en titelsponsor van Aston Martin. Het staatsoliebedrijf is een belangrijke voortrekker van de sportswashing, en in het Jemenitische conflict een makkelijk doelwit om de Saoedi’s te raken.

Het gevolg is dat de Formule 1-bobo’s en teambazen bij elkaar komen, om vrij snel aan te geven dat de race gewoon doorgaat. De coureurs zijn het daar echter niet direct mee eens. Na de tweede vrije training zijn alle piloten in conclaaf tot in de vroege uurtjes, en na meerdere bezoekjes van bobo’s en teambazen geven de coureurs eindelijk hun fiat en gaat de race door. Of dit daadwerkelijk het gevolg is van de veiligheidsgaranties, of juist het ontbreken van veiligheidsgaranties bij het verlaten van het land is onduidelijk. Formule 1-baas Stefano Domenicali komt vervolgens met een compleet verrückt statement dat de Formule 1 bijdraagt aan de verbetering van de mensenrechten, terwijl jij, ik en mijn dooie opa weten dat de Formule 1 er maar voor één ding zit: geld.

Nagelbijten voor Otmar

De race dan. Sergio Pérez reed een fabeltastische kwalificatieronde en haalde zo terecht de eerste pole position van zijn carrière. Neerlands hoop Max Verstappen was ietwat teleurgesteld met een vierde startplaats, maar de grootste verliezer van het stel was Sir Lewis Hamilton, die niet verder kwam dan de 16e plaats. Mick Schumacher crashte echter hard in de kwalificatie en werd door zijn team teruggetrokken, waardoor Lewis vanaf een 15e plek mocht vertrekken.

De start verliep redelijk rustig, en het was Verstappen die bij de start een plekje wist te pakken ten koste van zijn voormalig teamgenoot Carlos Sainz. In de daaropvolgende rondes werd er in het middenveld flink geknokt als gevolg van de nieuwe regels, die zeker hier in Djedda hun nut leken te bewijzen. Hoogtepunt van deze eerste helft van de race was het rondenlange gevecht tussen beide Alpine-teamgenoten, waarbij Alonso uiteindelijk aan het langste eind trok.

Alonso vs. Ocon lijkt mij niet onderdeel van “El Plan”, maar voor het neutrale publiek erg vermakelijk.

Vooraan was het een kwestie van weg proberen te komen om de undercut niet te laten werken, maar Pérez kon Leclerc nooit echt afschudden. Verstappen en Sainz zaten daar weer vlak achter, dus zodra de medium-banden het op begonnen te geven werd het strategische spel gestart. Leclerc kreeg de opdracht om “tegenovergesteld” van Pérez te pitten, wat betekent dat als Pérez naar binnen gaat hij buiten blijft, en vice versa. Pérez kwam naar binnen, en dus bleef Leclerc buiten.

En toen parkeerde Latifi zijn wagen in de muur: safety car. Hierdoor kregen alle koplopers de kans om een goedkope pitstop te maken, waardoor Pérez als derde achter de safety car aansloot. Alhoewel, hij leek na Sainz over de safety-carlijn heen te gaan. Hij nam echter meer snelheid mee bocht 2 in, en was daardoor in staat zijn auto voor die van Sainz te prikken. De wedstrijdleiding vond wel dat hij die terug moest geven, maar Sainz was niet zo blij dat dit pas ná de herstart gebeurde.

Drag Reduction Schaak

Lewis Hamilton reed na de safety car als zesde rond, maar omdat hij nog geen pitstop had gemaakt was dat een wat vertekend beeld. Vooraan waren het Leclerc en Verstappen die met de nieuwe harde banden vol gas door aan het trappen waren. In het middenveld vechten Alonso en Magnussen een robbertje, maar de eerstgenoemde moet de strijd staken met een defecte Alpine. Blijkbaar wilde het universum chaos, want ook Ricciardo zijn wagen lijkt niet meer vooruit te komen en beide coureurs stallen hun wagen bij de ingang van de pits, met een virtual safety car als gevolg. Haas en Aston Martin anticiperen snel en halen Magnussen en Hülkenberg snel binnen voordat de pitsstraat wordt gesloten. Mercedes is te laat, en bij de tweede doorkomst van Hamilton is de pitsstraat dus inderdaad dicht om de marshalls veilig hun werk te laten doen. Als Lewis eindelijk zijn pitsstop maakt is het veld alweer op volle snelheid en rest hem niets anders dan een tiende plaats veilig te stellen.

Vooraan wordt er na de virtual safety car Drag Reduction Schaak gespeeld. Verstappen heeft Leclerc binnengehengeld en in ronde 42 blaast hij met DRS en een slipstream langs de Monegask, maar omdat Charles als tweede door de volgende DRS-detectie is gegaan kan hij meteen weer aanvallen op het rechte stuk van start-finish. De volgende ronde volgt een soort rare pas-de-deux voor de laatste bocht waarbij beide heren naast elkaar als laatste door de DRS-detectie willen. Omdat Max aan de binnenkant zit én steviger blokkeert dan zijn tegenstander kan Leclerc hem vrij eenvoudig achter zich houden.

Als dit een voorbode is voor de rest van het seizoen ben ik blij.

Het slotstuk volgt een paar ronden later als Verstappen achter Leclerc blijft in de laatste bochten, en met een toefje power oversteer van de laatstgenoemde kan de regerend kampioen hem eindelijk voorbij. Dit betekent echter niet dat de race voorbij is voor de heren, want door het verbeterde volgen kan Verstappen geen moment op zijn lauweren rusten, en komt uiteindelijk met minder dan zes tienden van een seconde over de streep. Toegegeven, hierbij werd hij wel geholpen door een botsing tussen Albon en Stroll, waarbij de Thai erg optimistisch was, en Stroll (weer eens) rücksichtlos de deur dicht gooide.

Sainz completeert het podium en Pérez wordt helaas vierde. Russell is degelijk vijfde terwijl Norris en Ocon tot aan de finish knokken voor de zesde plaats, waarbij de Fransman aan het langste eind trekt.


Oordeel

Het is dat de race op zo’n baggerplaats wordt gehouden (en dat het geen stratencircuit zou moeten zijn/heten), maar het was qua racen wel smullen geblazen. De dog fight voor de overwinning kan wat mij betreft in de annalen worden opgenomen als een van de beste, en ook daarachter was genoeg te beleven. Een 9,5, gezien er op deze race eigenlijk niks was aan te merken. Wel wordt deze race gediskwalificeerd voor de “race van het jaar”, met dank aan de achterlijke gladiolen die daar aan het roer staan. En nee, daar zijn ze niet van onder de indruk.

De nominatie voor de Stirling Moss-award gaat dit keer mee met de driver of the day: Charles Leclerc. Hij reed een foutloze race en was in staat Verstappen heel lang achter zich te houden.

De nominatie voor de Ricardo Rosset-award kan maar naar één persoon: Nicholas Latifi. Niet vooruit te branden, en zowel in de kwalificatie als in de race gecrasht. Snel vergeten en op naar Melbourne.

De volgende race is dus in Melbourne, na een afwezigheid van ruim twee jaar. En met aanpassingen aan de baan om het racen beter te maken kan het wel eens meer dan waard zijn om vroeg uit de veren te gaan.

Eindoordeel9,5/10
Stirling Moss-awardCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
Ricardo Rosset-awardNicholas Latifi 🇨🇦 [6] – Williams Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van Saoedi-ArabiëRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *