Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Australië 2022

Leestijd: 7 minuten
RaceFormula 1 Heineken Australian Grand Prix 2022 🇦🇺
CircuitAlbert Park Circuit, Melbourne 🇦🇺 (5,278 km)
Datum10-04-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
58
306,124 km
Pole positionCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:17.868
Podium1. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
3. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes
Snelste rondeCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:20.260 (ronde 58)
Driver of the DayCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari

Back down under!

Na drie jaar was het eindelijk weer eens tijd voor de Grand Prix van Australië. Twee jaar na de shitshow rond de Corona-uitbraak konden we (in Europa) weer eens lekker vroeg het bed uit om naar, eerlijk gezegd, een optocht te kijken. De Australische Grand Prix op Albert Park levert dan wel lekkere nostalgische gevoelens, maar kwalitatief viel de race vaak tegen.

Dit jaar zou een paar flinke aanpassingen daar verandering in aan moeten brengen. De chicane voor het snelle stuk langs de vijver was gesneuveld, en een aantal andere bochten zijn aangepast om het inhalen te bevorderen. Tel daarbij op dat er maar liefst vier DRS-zone’s aanwezig zouden zijn (later teruggebracht naar drie) en dat we met de nieuwe auto’s beter kunnen volgen, en we hebben een klassieker, toch?

De kwalificatie was uiteindelijk een relatief eenvoudige prooi voor Charles Leclerc, met daarachter beide Red Bull-coureurs. Teamgenoot Carlos Sainz kwam niet verder dan een negende startplek dankzij een ongelukkige getimede rode vlag. Verder viel de wederopstanding van McLaren op. In Bahrein nog niet eens uit Q3, en nu met één auto vlak voor, en de andere auto vlak achter beide Mercedessen.

Canadees #kneuzenkermis-kwartet deel 1

Achteraan het veld ging het trouwens mis met beide Canadese pay drivers. In Q1 zaten beide heren niet echt op te letten en nadat Latifi Stroll er langs had gelaten besloot de eerstgenoemde er weer met een flinke vaart er voorbij te gaan. Waarop Stroll besloot om naar rechts te sturen tegen Latifi aan, met als resultaat een flinke bak schade en gridstraf voor Lance. In de race kreeg Lance ook nog een straf voor weaving, dus geen goede beurt voor de Aston Martin-coureur.

Het leven van een Canadese pay driver gaat niet over rozen…

Vooraan het veld was het een simpele start voor Leclerc, die Verstappen vrij eenvoudig achter zich kon houden. Pérez zat wat opgesloten, waardoor hij ten prooi viel aan de goed gestarte Mercedes van Hamilton. Vanaf de negende plek had Carlos Sainz een mierda-start op de harde band, en na een onhandige inhaalpoging op Mick Schumacher stond hij in het grind van bocht 10. Nul punten voor de Spanjaard en een safety car om de marshalls de tijd te geven de Ferrari uit te graven.

Na de herstart werd al vlot duidelijk dat Verstappen geen moment een vuist zou kunnen maken tegen Leclerc en zijn Ferrari, met als gevolg dat hij in een soort van niemandsland terecht kwam met Leclerc te ver voor hem en Pérez (inmiddels Hamilton voorbij) te ver achter hem. Sebastian Vettel bleek nog niet helemaal één te zijn met zijn wagen, maar kon zijn weg na een tripje door het grind wel vervolgen. Ook Kevin Magnussen maakte een tripje langs de baan, en ook hij kon zijn weg zonder problemen vervolgen.

Tijdens de pitstops werd duidelijk dat de nieuwe regels omtrent de bandenwarmers wel eens interessant zouden kunnen worden. Ricciardo kwam na zijn stop de baan op, vlak voor Stroll en Albon, maar door de lagere temperatuur in zijn banden leverde dat meteen een hoop spektakel op. En terwijl Pérez ten tweede male langs Hamilton ging besloot Vettel zijn race in het putje te gooien door bij het uitkomen van bocht 4 iets te enthousiast op het gas te gaan: wederom een safety car. Deze kwam erg gelukkig voor Russell, die zo een goedkopere pitstop kon maken, en daarmee voor Lewis kon blijven.

De maat der dingen

Achter de safety car ging het nog bijna mis voor zowel Schumacher als Leclerc. De eerst genoemde werd verrast door een plotselinge vertraging in het veld en kon zijn voorligger maar ternauwernood ontwijken. Charles gooide bijna zijn overwinning door het putje door iets te vroeg op het gas te gaan bij de herstart, waarmee zij auto gevaarlijk onderstuurde richting de muur. Het probleem werd opgelost door even van het gas te gaan, maar dat gaf Verstappen wel een kleine kans om aan te vallen. Hij leek echter iets te dichtbij te zitten waardoor ook hij niet optimaal aan kon vallen.

Daarna werd het vooraan niet meer spannend. Er stond geen maat op Leclerc, en als in ronde 39 Verstappen zijn wagen met een brandstoflek langs de kant moet zetten is het helemaal een walk in the park voor de Monegask. Achter hem wordt nog wel om de kruimels gevochten in het middenveld, waarbij vooral de opmars van Albon opvalt. De Williams-coureur was gediskwalificeerd na de kwalificatie vanwege een gebrek aan brandstof, dus werd besloten er een creatieve strategie op na te houden: alle rondjes op één na op de harde band.

Drama voor Max Verstappen en zijn fans: de tweede DNF in drie races tijd.

Zo geschiedde, want bij de voorlaatste doorkomst kwam Albon de pits in voor een setje zachte banden, en met wat kunst en vliegwerk in de eerste bocht wist hij uiteindelijk de tiende plaats over de streep te trekken, daarmee Aston Martin naar de laatste plaats in het kampioenschap wijzend. Vooraan was het Leclerc die met zijn eerste Grand Chelem een duidelijk statement neerzette. Pérez en Russell volgden op gepaste afstand, terwijl Hamilton voor beide McLarens als vierde wordt geklasseerd.


Oordeel

De nieuwe reglementen en de aanpassingen hebben niet direct een instant classic gemaakt van de race, maar met alle schermutselingen en onderlinge strijd vind ik de race toch zekere een 7 waard.

Voor de Stirling Moss-award nomineer ik dit keer Alexander Albon. Na een dramatische kwalificatie kreeg hij het voor elkaar om zijn banden 57 ronden in leven te houden, met een welverdiende tiende plaats als beloning

Sebastian Vettel krijgt de nominatie voor de Ricardo Rosset-award. Teamgenoot Stroll was een goede tweede, maar Vettel maakte er zowel in de trainingen als in de race gewoon een potje van, en lijkt zijn draai met deze auto’s nog niet gevonden te hebben..

Op naar Europa voor de traditionele Europese seizoensopener: Imola. De Grand Prix van Emilia-Romagna was vorig jaar een spectaculaire aangelegenheid in het half-nat, maar helaas moeten we het dit jaar met het sprint-gedrocht doen… Hopelijk worden we verrast!

Eindoordeel7/10
Stirling Moss-awardAlexander Albon 🇹🇭 [23] – Williams Mercedes
Ricardo Rosset-awardSebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Race review

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *