Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Italië 2021

Leestijd: 5 minuten
RaceFormula 1 Heineken Gran Premio D’italia 2021 🇮🇹
CircuitAutodromo Nazionale Monza, Monza 🇮🇹 (5,793 km)
Datum12-09-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
53
306,72 km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 27:56.4031
Podium1. Daniel Ricciardo 🇦🇺 [3] – McLaren Mercedes
2. Lando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
3. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Snelste rondeDaniel Ricciardo 🇦🇺 [3] – McLaren Mercedes – 1:24.812 (ronde 53)
Driver of the DayDaniel Ricciardo 🇦🇺 [3] – McLaren Mercedes
1: De startopstelling werd bepaald door de uitslag van de sprintkwalificatie.

Billenknijpen in bocht 1

De kwalificatie in Monza werd zoals verwacht gedomineerd door Mercedes, maar gezien de gimmick van de F1 Sprint weer uit de kast was getrokken was het Max Verstappen die van pole vertrok, gevolgd door Ricciardo en Norris. Hamilton stond dankzij een verprutste sprint op plek vier, en Bottas stond achteraan omdat hij zo ongeveer alles onder de motorkap van zijn auto had vervangen. En omdat hij dat al te vaak gedaan had dit seizoen kwam hem dat op een gridstraf te staan.

Bij de start was het Ricciardo die het beste weg was, gevolgd door Verstappen en Norris. Het traditionele billenknijpen in de Prima Variante (bocht 1) was nergens voor nodig, iedereen kwam er (dit keer) heelhuids door. Dat kon niet gezegd worden voor de Variante della Roggia: Hamilton probeerde buitenom te gaan bij Verstappen en kwam daarbij even buiten de baan, terwijl daarachter Giovinazzi de bocht miste en pal voor Sainz weer de baan op kwam, met het gevolg dat Antonio opeens met zijn neus in de vangrail stond. Iedereen kon uiteindelijk verder en na een korte virtual safety car was alles ook opgeruimd.

De chaos bij de start viel gelukkig mee.

Het grote slipstreamen kon nu beginnen. Zowel Verstappen als Hamilton zaten duidelijk vast achter de McLarens, maar de topsnelheid van beide papaya gekleurde auto was zodanig dat beiden er ook niet langs konden komen. Hamilton probeerde het nog wel even bij Norris, maar Norris was op het rechte stuk gewoon te snel. Wie wel kon inhalen was Pérez, die zich langs Sainz worstelde en op jacht ging naar Leclerc. Ook Bottas ging lekker, na 12 ronden reed die alweer in de punten reed.

Niet lekker ging het met AlphaTauri. Waar Gasly na een verklootte sprint al vanuit de pits moest starten, was het Tsunoda die uiteindelijk helemaal niet van start ging. Gasly hield het uiteindelijk ook maar een paar ronden vol, dus het sprookje van vorig jaar kreeg geen vervolg. In het middenveld waren het Ocon en Vettel die het even met elkaar aan de stok kregen. Het kwam de Fransman uiteindelijk op vijf seconden straf te staan, omdat hij Vettel buiten de baan duwde in de remzone.

Clash der titanen

Aan de kop was het Ricciardo die de pitstopdans opende door in ronde 22 naar binnen te komen voor een set van de harde banden. Hij kwam vlak achter Sainz de baan weer op en dit was voor Verstappen het signaal om gas te geven en een poging te doen een gat te trekken. Echter waren zijn banden zodanig op dat hij ook meteen naar binnen moest. Maar waar Red Bull de stops normaal gesproken goed lopen kostte het nu maar liefst 11,1 seconden door een hapering bij het rechtervoorwiel. Hamilton ging ondertussen voorbij aan Norris, die ook meteen naar binnen kwam.

Verstappen begon wel meteen voortvarend de snelste ronde te rijden, waardoor Mercedes het nodig vond om Hamilton vroeger binnen te halen dan wellicht gepland. En ook bij Mercedes ging de pitstop niet lekker, waardoor Hamilton vlak voor Verstappen de baan op kwam. Verstappen nam echter meer snelheid mee de bocht in en probeert Hamilton buitenom in te halen. Beide coureurs weten dat deze actie cruciaal is voor het verder verloop van de race en geven elkaar dus niks toe. Het resultaat is dat Verstappen van de sausage kerb afstuitert, tegen het achterwiel van Hamilton aan, en daardoor op de wagen van Lewis wordt getild. Beide coureurs uit de race en beide coureurs boos op elkaar!

Persoonlijk vond ik het een race-incident waarbij beide coureurs geen zin hadden om op te geven. De stewards dachten hier echter anders over en besloten Verstappen te straffen met een gridstraf van drie plaatsen in Rusland.

Weer een clash tussen beide kampioenschapskandidaten!

Tijdens de safety car die op het incident volgde gaat iedereen die dat nog niet gedaan heeft naar binnen, waardoor Leclerc voor Norris terecht komt. Bij de herstart is het echter snel weer omgedraaid als Norris met twee wielen door het gras binnendoor gaat bij de Curva Grande. Bottas gaat binnendoor bij Sainz, terwijl Pérez iets meer moeite heeft met Leclerc. Uiteindelijk lost de Mexicaan het op door de Variante della Roggia af te snijden, want hem naast de positiewinst ook een tijdstraf oplevert. Bottas gaat rustig verder en haalt ook Leclerc in, en bij McLaren beginnen ze zenuwachtig te worden voor de laatst overgebleven Mercedes.

Eindelijk weer een shoey!

De rest van de race blijft het treintje rijden aan de kop, omdat de topsnelheid van de McLarens te hoog was, en de rest dus in de DRS-trein blijft rijden. Het geeft Pérez wel de mogelijkheid om genoeg afstand te nemen van Sainz, maar uiteindelijk valt hij met zijn tijdstraf toch terug naar de vijfde plek.

In het middenveld is Russell buiten het zicht van de camera’s naar een negende plaats gereden, en achterin zijn het beide Haas-coureurs die het met elkaar aan de stok hebben, waarbij Mazepin eerst Schumacher achterstevoren tikt, en als ze weer bij elkaar in de buurt zijn blokkeert de Rus zijn voorwielen bij de eerste chicane, waardoor Mick er uiteindelijk weer langs kan. Als klap op de vuurpijl krijgt Nikita nog een tijdstraf voor de botsing.

Ricciardo rijdt nog de snelste ronde in de laatste ronde, en mag met zijn megagrijns weer shoey’s uitdelen op het podium. Bottas wordt dus derde dankzij de straf van Pérez en weet na de podiumceremonie weg te sluipen om zo aan de shoey te ontkomen. Het wereldkampioenschap blijft ongekend spannend met slechts vijf punten tussen beide kemphanen. Wel kijken zowel Verstappen als Hamilton nog tegen een gridstraf aan qua motoren, dus de vraag is hoeveel impact dat gaat hebben.


Oordeel

Afgezien van de chaos dankzij de botsing tussen Max en Lewis was het voornamelijk treintje rijden, al probeerden de coureurs het wel. Al met al een 8 voor deze race.

Deze keer nomineer ik wél Valtteri Bottas voor de Stirling Moss-award. Vanaf de 19e startplek heeft hij een prima, praktisch foutloze race gereden. Geen slappe hap zoals normaal, alsof de switch naar Alfa Romeo een hoop druk van zijn schouders heeft gehaald.

Voor de Ricardo Rosset-award ga ik deze keer voor Nikita Mazepin. Hij rijdt (weer) tegen zijn teamgenoot aan, verremt zich ook nog eens een keer als Mick er weer voorbij probeert te komen en is daardoor in geen velden of wegen te bekennen.

Omdat we pas over twee weken weer racen in Sochi is er genoeg tijd om weer af te koelen, en kunnen ze bij Red Bull gaan nadenken over hoe ze de gridstraf voor Verstappen gaan minimaliseren.

Eindoordeel8/10
Stirling Moss-awardValtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Ricardo Rosset-awardNikita Mazepin 🇷🇺 [9] – Haas Ferrari
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van ItaliëRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *