Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Hongarije 2021

Leestijd: 4 minuten
RaceFormula 1 Rolex Magyar Nagydíj 2021 🇭🇺
CircuitHungaroring, Mogyoród 🇭🇺 (4,381 km)
Datum01-08-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
70
306,630 km
Pole positionLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:16.424
Podium1. Esteban Ocon 🇫🇷 [31] – Alpine Renault
2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 1
3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
Snelste rondePierre Gasly 🇫🇷 [10] – AlphaTauri Honda – 1:18.394 (ronde 70)
Driver of the DayFernando Alonso 🇪🇸 [14] – Alpine Renault
1: Onder voorbehoud van het protest tegen de diskwalificatie

Bowlen met Bottas en Stroll

Waar Verstappen vorige race van pole mocht vertrekken was het dit keer de beurt aan Lewis Hamilton. Voor de start kwam er er echter nog een verrassing om de hoek: regen. Nu was het buitje niet super hard, en door de hoge temperaturen werd het nooit echt nat, maar de wedstrijdleiding besloot wel dat iedereen op de intermediates moest starten.

De start zelf was vrij duidelijk voor de mensen aan de oneven kant van de baan. Waar Verstappen en Hamilton prima wegkwamen was Bottas aan het spartelen. Hij werd voorbij gestoken door Norris en besloot toen in zijn slipstream te remmen op hetzelfde punt dat hij op het droge zou doen. Met als gevolg een mooie strike waarbij hij Norris, Pérez en zichzelf in één keer elimineerde, en by proxy de race van Verstappen om zeep hielp die door Norris geraakt werd.

Daarachter was het Stroll die hetzelfde deed als Bottas, met het verschil dat hij het gras in dook en dus helemaal niet meer kon remmen. Hij werd opgevangen door Leclerc die weer tegen Ricciardo aan kwam. Het resultaat was in totaal vijf uitvallers, twee manke wagens (Verstappen en Ricciardo) en een hele hoop carbon fibre op de baan. Zoveel zelfs dat de safety car ingewisseld werd voor de rode vlag.

Zoek de verschillen!

Met alles opgeruimd en iedereen op verse intermediates kon het veld richting de herstart, maar tijdens de formatieronde bleek dat het al te droog was, dus dook iedereen vanaf de tweede plaats de pits in voor slicks. Het resultaat was dat Lewis Hamilton in zijn eentje op de grid stond te wachten op de rode lampen, met de medical car achterop de grid. Zodra Lewis de pitsuitgang voorbij reed was het Russell die sneaky voorbij iedereen de tweede plaats pakte, maar hij werd al snel teruggeroepen door zijn team. Ondertussen viel Mazepin uit omdat Räikkönen te vroeg werd weggestuurd en tegen de Haas aanreed.

Wederom een inhaalrace

Hamilton kon op zijn intermediates uiteraard niet te lang doorrijden, dus hij kwam direct binnen voor een set nieuwe banden, met als gevolg dat hij achteraan kwam te rijden. Voor hem werden Verstappen en Gasly opgehouden door Mick Schumacher, totdat Verstappen in ronde 14 met een hoop pijn en moeite zijn gehavende wagen langs die van de Duitser kreeg.

Gasly en Hamilton kwamen ook snel voorbij Schumacher, maar toen zat Ricciardo voor de deur bij Verstappen en besloten ze bij Mercedes voor de undercut te gaan. Verstappen en Ricciardo volgden een ronde later, maar kwamen uiteindelijk achter Hamilton de baan weer op, waardoor deze aan een opmars kon beginnen.

De verrassende leider als gevolg van dit alles was Esteban Ocon, gevolgd door Sebastian Vettel en Carlos Sainz. Dit trio besloot lekker door te rijden en keurig halverwege te stoppen, waarbij Vettel nèt niet genoeg had voor de undercut op Ocon. Even later probeerde hij het nog bij het inhalen van een achterblijver, maar ook toen gooide Ocon kundig de deur dicht.

Oude rivaliteit herleeft

Na tweede pitstop van Hamilton in ronde 47 kwam deze op véél versere banden met rasse schreden dichterbij aan de kop, totdat hij tegen de staart van Alonso aan reed. Wat volgde was een rondenlang gevecht om de vierde plaats, waarbij Alonso alle trucjes uit zijn mouw moest schudden om Hamilton achter zich te houden, wetende dat hij zo de overwinning voor Ocon veilig kon stellen. Uiteindelijk kwam Hamilton in ronde 65 er voorbij na een kleine remfout van Alonso. Max Verstappen had ondertussen met veel moeite Ricciardo ingehaald en reed zodoende op de tiende plek, genoeg voor een puntje.

Twee ronden na het inhalen van Alonso werd ook Sainz ingehaald, maar het resterende aantal ronden bleek te weinig om de kop nog te kunnen bedreigen, en zodoende kon Esteban Ocon zijn eerste Grand-Prixoverwinning noteren. Vettel werd vlak daarachter tweede. Hamilton werd ook nog de nieuwe leider in het WK, al wist Gasly nog wel een puntje bij hem weg te houen door de snelste ronde te rijden.

In alle chaos reed Williams met niet één maar zelfs twéé coureurs in de punten, en uiteraard was Russell de tweede van het paar. Beide auto’s moesten wel langs de kant gezet worden, gezien ze de volledige 70 ronden aflegden, waar ze (waarschijnlijk) rekening hielden met het feit dat ze op een ronde gezet zouden worden. Gelukkig zat er nog wel genoeg brandstof in de tank, iets wat er niet gezegd kon worden over de wagen van Vettel, waardoor hij gediskwalificeerd werd.


Oordeel

De race na de chaotische openingsfase was niet heel spannend, al maakte het gevecht tussen Alonso en Hamilton weer heel veel goed. De race krijg dan ook een 8.

Voor de Stirling Moss-award ga ik mee met de Driver of the Day: Fernando Alonso heeft persoonlijk de ovewinning van Ocon veiliggesteld, en ons daarbij getrakteerd op een fantastisch gevecht.

De nominatie voor de Ricardo Rosset-award gaat voor de derde keer dit seizoen naar Valtteri Bottas. De kwalificatie was prima, maar de race was na 600 meter al over door een stomme fout, met vier verpestte races als gevolg.

De Formule 1 gaat nu even met zomerstop, waardoor we pas eind augustus weer verder gaan met de Grand Prix van België!

Eindoordeel8/10
Stirling Moss-awardFernando Alonso 🇪🇸 [14] – Alpine Renault
Ricardo Rosset-awardValtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van HongarijeRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *