Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Oostenrijk 2021

Leestijd: 5 minuten
RaceFormula 1 BWT Grosser Preis von Österreich 2021 🇦🇹
CircuitRed Bull Ring, Spielberg 🇦🇹 (4,318 km)
Datum04-07-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
71
306,452 km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:03.720
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
2. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
3. Lando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
Snelste ronde Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:06.200 (ronde 62)
Driver of the DayLando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes

Aan de horizon verdwenen

Na de kwalificatie was Max Verstappen nog wat ontevreden. Ja hij had pole position gehaald, maar het rondje was verre van perfect, en de tactiek was ook niet optimaal. Het deerde hem allemaal niet, want hij kwam als een raket uit de startblokken en zonder echte druk van achter kon hij de lange run de berg op beginnen.

Achterin het veld ging het minder goed, Esteban Ocon werd gesandwicht door Schumacher en Giovinazzi, waardoor zijn rechter voorwiel ietwat uit het lood stond. Daardoor kon hij zijn auto ook niet op de juiste plek stilzetten, met een safety car als gevolg.

Ocon in de sandwich bij Schumacher en Giovinazzi

Bij de herstart wachtte Verstappen weer erg lang totdat hij het veld op gang bracht, met als gevolg dat Pérez meteen vol de druk er op kon zetten bij Lando Norris. Die verdedigde echter goed en dwong Pérez de route buitenom te nemen, met als gevolg een tripje door het grind voor de laatstgenoemde. De wedstrijdleiding was echter minder gecharmeerd van Norris zijn verdediging en bestrafte hem met een 5 seconden tijdstraf. Naar mijn mening onterecht, gezien hij nog niet voorbij was aan Norris en er ook nog eens geen sprake was van contact. Maar meer daar over in een latere blogpost!

Ondertussen stond Norris ook onder druk van Lewis Hamilton en moest deze even later ook laten gaan. Verstappen had hier allemaal geen last van, want die verdween langzaam maar zeker aan de horizon.

Druk middenveld

Het middenveld leverde alleraardigste gevechten op. Zo zakten Stroll en Vettel wat terug, maar kwamen beide Ferrari’s en Daniel Ricciardo aardig naar voren zetten. Ook Pérez bevond zich in deze groep coureurs na zijn tripje door het grind, en hij leek niet de snelheid te hebben om zich een weg terug naar voren te vechten. Sterker nog, hij kwam onder druk te staan van beide Ferrari’s, waarbij hij Leclerc aan zich voorbij moest laten gaan. Bottas kon ondertussen de plek van Norris overnemen, omdat deze zijn 5 seconden straf moest inlossen bij zijn pitstop.

Daarachter was het stuivertje wisselen door de tactieken. Pérez en Ricciardo gingen wat eerder naar binnen dan Leclerc, waardoor deze uiteindelijk achter beide heren de baan weer op kwam. Teamgenoot Sainz reed zelfs een omgekeerde tactiek (qua banden) waardoor hij nog langer door kon rijden.

Ondertussen had zich een treintje gevormd achter Gasly, die een vroege eerste stop had gemaakt, waardoor Pérez weer onder druk kwam te staan van Leclerc. Met het gevolg dat Pérez zich meer moest verdedigen dan hem lief was, en met iets meer contact dan hem lief was. In dezelfde bocht als waar hij buiten de baan raakte duwde hij nu (vrij letterlijk) Leclerc het grind in. En dus kreeg ook Pérez een 5 seconden tijdstraf aan zijn broek. Niet veel later probeerde Leclerc het buitenom in Rauch, maar ook toen kwam hij buiten de baan. En ondanks dat het zonder contact was leverde dit nogmaals een 5 seconden straf op voor Pérez.

Straffenstroom

Vooraan was het Max die lekker door bleef rijden, en achter hem was het Hamilton die last kreeg van schade aan zijn vloer. Hierdoor zakte zijn tempo flink in, en moest hij uiteindelijk zowel Bottas (teamorder) als Norris (prima inhaalactie) voorbij laten. Hij kwam meteen binnen om nieuwe banden te laten monteren.

Pérez had ondertussen Leclerc en Ricciardo achter zich gelaten, in de hoop de 10 (!) seconden los te komen om zodoende toch nog als vijfde geklasseerd te kunnen worden. Echter was daar Carlos Sainz, die met zijn snellere en versere banden Leclerc en Ricciardo inhaalde, en zodoende op de vijfde plaats terecht kwam. De strijd was echter nog niet gestreden, want Alonso en Russell vochten het uit om het laatste punt, waarbij de laatstgenoemde helaas het onderspit moest delven.

Verstappen reed onbedreigd naar de overwinning, na nog een pitstop vanwege een snee in een achterband. En passant reed hij ook nog even de snelste ronde en haalde zodoende zijn eerste Grand Chelem/Grand Slam binnen. De straffenstroom van de wedstrijdleiding ging echter nog even door. Voormalig Ferrari-teamgenoten Vettel en Räikkönen kwamen elkaar in de een-na-laatste ronde tegen, met als gevolg een fikse crash en dus een dubbele gele vlag.

Als iemand een idee heeft wat Räikkönen hier van plan was, laat het me even weten…

Maar liefst acht coureurs moesten daarna op het matje komen omdat ze al dan niet te weinig afgeremd hadden. Uiteindelijk werden alleen Latifi en Mazepin hiervoor bestraft met een stop & go-penalty, die werd omgezet naar een 30 seconden tijdstraf omdat deze na de race was uitgedeeld. Räikkönen werd nog bestraft met een drive through (omgezet naar 20 seconden tijdstraf) vanwege het veroorzaken van de botsing, en eerder in de race waren er ook nog straffen voor Giovinazzi (inhalen onder de safety car), Tsunoda (twee keer over de witte lijn bij de pits-ingang gereden) en Stroll (te snel gereden in de pitstraat). Een drukke dag voor de heren stewards dus.


Oordeel

Meer actie dan vorige week, al was de race vooraan niet spannend te noemen. Jammer genoeg wierpen de vele straffen een schaduw over de race, waardoor het kijkgenot wat beperkt werd. Uiteindelijk denk ik dat een 7,5 een terecht cijfer is.

De nominatie voor de Stirling Moss-award gaat naar Lando Norris, want zonder de makkelijk gegeven straf was hij gewoon op eigen kracht naar de 2e plaats gereden. Daarnaast natuurlijk een prima 2e startplek, dus mijns inziens meer dan terecht.

De nominatie voor de Ricardo Rosset-award gaat naar de persoon met een echte Ricardo Rosset-actie: Kimi Räikkönen. Geen idee wat hij deed bij het ongeluk met Vettel, maar opletten was het in ieder geval niet. Ik ben fan van de man, maar met dit soort acties zal hij toch snel zijn pensioen op moeten gaan zoeken.

De volgende race is de Grand Prix van Groot-Brittannië met de ge-wel-dige sprintrace sprintkwalificatie! Ik verwacht er niet veel van, maar misschien wordt ik verrast.

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardLando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
Ricardo Rosset-awardKimi Räikkönen 🇫🇮 [7] – Alfa Romeo Racing Ferrari
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van OostenrijkRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *