Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Azerbeidzjan 2021

Leestijd: 7 minuten
RaceFormula 1 Azerbaijan Grand Prix 2021 🇦🇿
CircuitBaku City Circuit, Baku 🇦🇿 (6,003 km)
Datum06-06-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
51
306,049 km
Pole positionCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:41.218
Podium1. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
2. Sebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes
3. Pierre Gasly 🇫🇷 [10] – AlphaTauri Honda
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:44.481 (ronde 44)
Driver of the DaySebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes

Red Bull op stoom

De race in Baku begon met wederom Charles Leclerc op pole, met het verschil dat hij deze keer wél van start kon gaan. Naast hem Lewis Hamilton die na een ontluisterende vrijdag zijn setup radicaal omgooide om nog iets van zijn weekend te maken, en achter hem Max Verstappen die schijtchagrijnig was dat hem twee raceweekenden op rij een kans op pole position werd ontnomen door een rode vlag in Q3. De risico’s van racen op een stratenbaan.

De start zelf was voor Baku-begrippen wat lafjes, maar iedereen kwam ongeschonden door de eerste ronde heen, met de top 3 nog steeds in slagvolgorde. Daarachter een razendsnel naar voren gekomen Sergio Pérez, die zich knap van P6 naar P4 wist te werken in drie bochten tijd. Lang kon Leclerc overigens niet genieten van zijn eerste plek, want Lewis was hem aan het einde van ronde 2 al voorbij gestoomd op het rechte stuk.

Goede start van ‘Checo’!

Niet veel later gingen beide Red Bull-coureurs ook voorbij aan de Monegask, die gedurende de race steeds verder terug zou vallen en uiteindelijk slechts als 6e aan de latere herstart zou deelnemen.

Vooraan konden Verstappen en Pérez moeiteloos in Hamilton z’n kielzog blijven, en toen Verstappen daadwerkelijk aanstalten wilde maken om de Brit in te halen kwam deze direct naar binnen voor en verse set harde banden. Geholpen door het feit dat Lewis moest wachten voor de AlphaTauri van Gasly, een goede in-lap en uiteraard weer een feilloze Red Bull pitstop kwam Max Verstappen een ronde later voor de Mercedes de baan weer op. Weer een ronde later kwam ook Pérez binnen, maar zijn stop verliep aanmerkelijk minder goed dan die van Verstappen, maar ook hij kwam voor Hamilton de baan op. Weliswaar meteen onder druk, maar in twee ronden tijd leken de Red Bull-coureurs op weg naar een solide 1-2.

Klappende banden

Net op het moment dat het leek alsof de wedstrijd enigszins in kannen en kruiken was, kreeg Lance Stroll halverwege het lange rechte stuk een klapband met een gigantische crash als gevolg. Uiteraard kwam de safety car naar buiten, maar omdat de pitstraat werd gesloten (Stroll stond precies op de aanrij-route) was er niemand die kon profiteren van een snelle pitstop naar verse banden.

Klapband numero 1 van de dag!

Bij de herstart in ronde 36 wachtte Verstappen tot het laatste moment met gas geven, wat er voor zorgde dat hij veilig als eerste door de eerste bocht heen kwam. Achter hem was het Vettel die voorbij ging aan Leclerc, terwijl Bottas door het veld heen tuimelde naar een uitstekende 13e plek. Vettel ging aan het eind van de ronde ook Gasly nog voorbij, en bevond zich zo op een zeer goede vierde positie.

Verstappen en Pérez gingen verder waar ze gebleven waren, namelijk het gat managen (Max) en Lewis achter zich houden (Sergio). Tot ronde 46, waar aan het eind van het rechte stuk ook Max z’n linker achterband het begaf en hij rechtsaf de muur in schoot. Zwaar gefrustreerd trapte hij nog wat na tegen de band, maar terwijl het veld achter de safety car door de pits heen ging zag de kampioenschapsleider dat een uitbreiding van zijn voorsprong er vandaag niet in zat. Niet veel later werd de race stilgelegd en kon iedereen gratis zijn banden wisselen, wat op zich wel een veilig idee was.

Mercedes: 0 points!

Bij de herstart viel direct op dat Lewis zijn banden en remmen meer dan voldoende had opgewarmd, iets wat Pérez niet kon vanwege hydraulische problemen. Hamilton had dus ook de betere start vanaf de grid, en verremde zich toen… Het werd dus achteraan aansluiten voor Lewis. Achteraf bleek het door een “magic button” te komen die hij per ongeluk weer geactiveerd had, met als gevolg dat alle remkracht op de voorwielen stond. Een kostbare fout, want hierdoor kon Verstappen aan de leiding van het WK blijven.

Pérez en de anderen hadden hier geen boodschap aan, en reden min of meer in slagvolgorde naar de finish. Maar niet zonder een aantal mooie inhaalacties in het middenveld door Alonso en een mooi gevecht om de laatste podiumplek tussen Gasly en Leclerc. Mazepin maakte nog even een gevaarlijke beweging op het rechte stuk tot ongenoegen van teamgenoot Schumacher, maar uiteindelijk was het Pérez die als eerste over de finish kwam, met de boodschap om de wagen meteen stil te zetten vanwege het eerder genoemde hydraulische probleem.

Uiteindelijk dus nul punten voor Mercedes, waarmee Max Verstappen zich de morele winnaar van dit weekend mag noemen. Red Bull doet in het constructeurskampioenschap helemaal goede zaken, want ze lopen 25 punten uit op Mercedes.

Het internet was er in ieder geval als de kippen bij…

Oordeel

Voor Max-fans was het een jammerlijk slot van de race, maar door de vele actie op de baan vind ik deze race zeker een 8,5 waard. Het middengedeelte was niet spectaculair, maar door de continue druk van Hamilton aan het adres van Pérez was het zeker niet saai, en de spanning van een stratencircuit hangt toch altijd in de lucht.

Driver of the Day Sebastian Vettel wordt wederom mijn nominatie voor de Stirling Moss-award. Had een aanvallende strategie gekozen, voerde deze perfect uit en kon met zijn versere banden ook nog eens twee extra posities goedmaken na de Safety Car-fase. Vettel lijkt een beetje op de weg terug te zijn.

De Ricardo Rosset-award-nominatie gaat naar Valtteri Bottas. Het hele weekend compleet onzichtbaar, liet zich gewillig misbruiken gebruiken om Hamilton (en daarmee ook Leclerc) een slipstream te geven en wordt door langzamere wagens gepasseerd bij de herstart. Zelfs het feit dat hij voor Hamilton finishte kan het tij niet keren.

Eindoordeel8,5/10
Stirling Moss-awardSebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes
Ricardo Rosset-awardValtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van AzerbeidzjanRace review

2 Reacties

Laat een antwoord achter aan katja.schendzielorz@planet.nl Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *