Spring naar inhoud

Race review – Detroit Grand Prix 2021

Leestijd: 7 minuten

Deze week twee races in de IndyCar Series: een double header op het hobbelige Belle Isle in hartje Detroit!

Race 1

© Matt Fraver/IndyCar

RaceChevrolet Detroit Grand Prix Presented By Lear – Race 1 🇺🇸
CircuitBelle Isle Park, Detroit MI 🇺🇸 (2,35 mi)
Datum12-06-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
70
164,5 mi
Pole positionPato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP
111,938 mph/1:15.5776
Podium1. Marcus Ericsson 🇸🇪 [8] – Chip Ganassi Racing
2. Rinus VeeKay 🇳🇱 [21] – Ed Carpenter Racing
3. Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP
Snelste rondeJosef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
110,381 mph/1:16.6433 (ronde 56)

It’s gonna be a bumpy ride!

Met het strakke asfalt van de Indianapolis Motor Speedway achter ons gingen de IndyCars naar het circuit van Belle Isle Park, midden in de Detroit river in de gelijknamige stad. Het circuit heeft een wegdek waar ze zich in België nog kapot voor zouden schamen, maar dat maakt de race wel een uitdaging, zowel voor de coureurs als voor hun machines. Rinus VeeKay had zich op een 12e plek gekwalificeerd, en vooraan was het de Mexicaan Pato O’Ward die het veld naar groen mocht leiden.

Bij de start gaat alles eigenlijk verbazingwekkend goed, en terwijl de voorhoede rustig door blijft rijden besluit een aantal mensen de gok te nemen om zo snel mogelijk van de zachte band af te stappen. Onder meer Rinus, O’Ward en Newgarden komen vroeg binnen. Bij Penske hadden ze blijkbaar iets mis gedaan, gezien Newgarden in de ronde na zijn stop zijn linker achterband kwijt raakt. Wonder boven wonder komt er geen caution.

Harde crash

De heren op de zachte, rode band begonnen al snel door het veld terug te vallen, waardoor er genoeg actie op de baan was. Scott Dixon was gestart op de harde band en kon zodoende langer doorrijden. En om een tweestopper te laten werken moest hij ook echt lang door, met het gevaar dat hij dezelfde problemen zou tegenkomen als in de Indy 500.

En zo geschiedde, want in ronde 24 was het Felix Rosenqvist die gigantisch hard crashte met een hangend gaspedaal. Het was even vrezen, maar al snel bleek dat Rosenqvist bij bewustzijn was. Wel mocht hij een nachtje in het ziekenhuis blijven ter observatie. Tijdens de langdurige rode vlag moest de baan uiteraard gerepareerd worden, maar het betekent ook dat je niet mag tanken of banden mag wisselen.

Enorme crash voor Felix Rosenqvist!

Zodoende moesten de koplopers dus zodra de rode vlag weer geëindigd was naar binnen voor vers rubber en een volle tank. Dat betekende dat Will Power en Marcus Ericsson er nu goed voor stonden, en ook Rinus VeeKay had een goede uitgangspositie vanaf de vijfde plek. Deze werd nog in dezelfde ronde gepromoveerd tot een vierde plek omdat Pagenaud een aantal plekken verloor.

Chaotische finish

De race bleef spannend, met een hoop gevechten overal op de baan, maar uiteindelijk begon zich toch een kopgroep van drie man te vormen: Power, Ericsson en VeeKay. De drie reden als aan een touwtje, maar toch moest VeeKay uiteindelijk de twee mannen voor hem iets laten schieten.

Een van de dingen waarin de IndyCars afwijken van Formule 1 is dat achterblijvers niet aan de kant hoeven te gaan. Je moet als koploper jezelf er echt langs vechten, en dat is goed voor de show, maar kan ook een nadeel zijn als iemand echt in de weg gaat rijden. Dit overkwam VeeKay, want Dalton Kellett gooide pardoes de deur dicht aan het einde van het rechte stuk, met als resultaat dat Sato twee bochten later binnendoor kon glippen. Tot overmaat van ramp liet Kellett vervolgens wel Sato, maar niet Rinus voorbij, zodat hij ook onder druk komt te staan van Pato O’Ward. Rinus was dus niet heel blij met Dalton…

Hij werd gelukkig gered door Romain Grosjean, die zijn wagen in bocht 2 tegen de muur zette, met als gevolg een tweede rode vlag. Tijdens de pauze raakt blijkbaar de Engine Control Unit (ECU) van Will Power oververhit, want de auto start niet meer. Het gevolg is dat Marcus Ericsson het veld naar de groene vlag mag leiden. Achter hem laten VeeKay en O’Ward er geen gras over groeien en beiden halen Sato in bocht 1 in.

Achter hun is Pagenaud aan het malen en met de nodige wheelbanging komt iedereen om hem heen. Ericsson doet vervolgens alsof hij nooit iets anders gedaan heeft en rijdt onbedreigd naar de overwinning. Rinus en Pato blijven echter knokken tot de lijn, maar het podium verandert niet meer.

Close finish tussen RinusVeekay en Pato O’Ward, achter winnaar Ericsson.

Race 2

© Joe Skibinski/IndyCar

RaceChevrolet Detroit Grand Prix Presented By Lear – Race 2 🇺🇸
CircuitBelle Isle Park, Detroit MI 🇺🇸 (2,35 mi)
Datum13-06-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
70
164,5 mi
Pole positionJosef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
114,156 mph/1:14.1094
Podium1. Pato O’Ward 🇲🇽 [5] – Arrow McLaren SP
2. Josef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
3. Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing
Snelste rondeColton Herta 🇺🇸 [26] – Andretti Autosport with Curb-Agajanian
110,815 mph/1:16.3434 (ronde 50)

Tactische misser

De tweede race van het weekend begon met Newgarden op de pole position, en Rinus Veekay vanaf de derde startplek. Bij de start kijkt VeeKay even bij Colton Herta, maar de echte actie vindt daarachter plaats. Dixon wordt even in een kleine drift geduwd, en een bocht verder is het Bourdais die de bocht af moet snijden. Hij heeft vervolgens geen snelheid, waardoor Hinchliffe en Chilton in de ankers moeten, waarbij Chilton tegen Hinchcliffe aanrijdt, met de eerste caution van de dag als gevolg.

Chaotische start van race 2 in Detroit

Bij Ed Carpenter Racing besluiten ze, net zoals een dag eerder, de rode band snel op te geven, maar kwam daardoor natuurlijk wel in verkeer terecht, met alle gevolgen van dien. Hij verliest wat plaatsen aan Sato en Grosjean, om vervolgens Ericsson tegen de muur aan te drukken. Een lekke band is het gevolg, waardoor er een te vroege tweede stop nodig en er dus ook nog eens brandstof gespaard moet worden. Uiteindelijk zou Rinus als 18e over de streep komen, ondanks een mooi robbertje vechten met rookie Scott McLaughlin.

Newgarden dominant

Vooraan was er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht voor Josef Newgarden, met de kanttekening dat zijn eerste stop wat vroeger was dan gehoopt. Kellett had zijn wagen geparkeerd en een caution dreigde. Hierdoor zou hij de laatste stint op de rode band langer moeten maken dan hem lief was. Wel kwam hij met een redelijke voorsprong op Herta de baan op, dus de laatstgenoemde moest wel wat pushen om er bij in de buurt te komen.

Met Herta in de versnellingsbak wist Newgarden het goed vol te houden, maar toen kwamen er nog een paar cautions waardoor het veld weer bij elkaar kwam. Dit bracht O’Ward in de positie om nog wat uit zijn verse harde banden te halen. Na de eerste van de cautions, veroorzaakt door een spin van Jimmie Johnson, ging Pato meteen Dixon voorbij.

Brandweerman Romain!

Nog geen ronde later stonden de remmen van Grosjean in de fik, en dus mocht de pace car opnieuw naar buiten komen. Bij de herstart waren zowel Newgarden en O’Ward goed weg, dus Josef mocht nog hopen. Echter was O’Ward in drie bochten twee mannen voorbij, en een ronde later was O’Ward ook nummer twee Herta voorbij, dus Newgarden moest echt gaan vrezen voor zijn leiding. En 3 ronden voor het einde was Newgarden dan ook een sitting duck, maar toch weigerde hij zich gewonnen te geven. Beetje tyre rubbing op het rechte stuk weerhield O’Ward er echter niet van om de leiding over te nemen. Verder zou er niet veel meer veranderen, dus uiteindelijk nog steeds geen overwinning voor Penske dit seizoen.


Oordeel

Race 1 was een topper waarin gedurende de race genoeg gebeurde, met een hoop drama op het einde. Wat mij betreft dan ook een dikke 9 waard. Veel inhaalacties, veel strijd om de podiumplaatsen en een zéér verontwaardigde Will Power op het einde. Uiteraard ook een stevige crash van Felix Rosenqvist, maar het belangrijkste daarvan is dat hij er uiteindelijk niks aan heeft overgehouden

De tweede race was vrij eentonig aan de kop tot vlak voor het einde, toen Newgarden echt zijn best moest gaan doen. Helaas voor hem zat er op de rode banden niet meer in, maar door de mooie opkomst van O’Ward waardeer ik deze race met een 7,5.

Voor de eerste Dan Gurney-award van dit weekend nomineer ik Rinus VeeKay. Ik twijfelde even tussen hem en O’Ward, maar gezien hij voor het kleinere team rijdt en echt hard moest verdedigen vind ik dat hij het het beste gedaan heeft. Voor de tweede race nomineer ik Josef Newgarden. Reed foutloos, maar door de twee late cautions viel hij in de klauwen van O’Ward, niet geholpen door zijn vroege eerste pitstop.

De nominatie voor de Dennis Vitolo-award race 1 gaat naar Dalton Kellett. Trager dan Johnson en reed echt gigantisch in de weg, niet alleen bij Rinus. Geen toevoeging voor het IndyCar-veld, maar hij houdt zijn team op de been, en dat is ook wat waard, denk ik. Rinus VeeKay nomineer ik voor de tweede race. Van hero naar zero dankzij een slechte tactiek en een aantal kleine foutjes door Rinus zelf.

De volgende race is op het Spa-Francorchamps van Noord-Amerika: Road America in Elkhart Lake!

Race 1Race 2
Eindoordeel9/107,5/10
Dan Gurney-awardRinus VeeKay 🇳🇱 [21] – Ed Carpenter RacingJosef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
Dennis Vitolo-awardDalton Kellett 🇨🇦 [4] – AJ Foyt EnterprisesRinus VeeKay 🇳🇱 [21] – Ed Carpenter Racing

Gepubliceerd inDetroit Grand PrixIndyCarRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *