Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Spanje 2021

Leestijd: 5 minuten
RaceFormula 1 Aramco Gran Premio De España 2021 🇪🇸
CircuitCircuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló, Barcelona 🇪🇸 (4,675 km)
Datum09-05-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
66
308,424km
Pole positionLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:16.741
Podium1. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
2. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
3. Valterri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:18.149 (ronde 62)
Driver of the DayLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes

Barzzz…elona

De race op het circuit bij Barcelona heeft de reputatie nogal een snooze-fest te zijn. Ten eerste zijn er nogal een hoop verschillende bochten, waarbij echt stevige remzones afwezig zijn, zeker met de nieuwe layout van La Caixa (bocht 10). Tel daarbij op dat er letterlijk tienduizenden kilometers aan testwerk liggen, en alles wordt zo voorspelbaar als de pest.

Waar Max Verstappen vorig jaar nog zeven tienden van een seconde achter de pole position aanmodderde, was het dit jaar een echte strijd waarbij Lewis Hamilton met 0.034 seconden zijn 100e pole binnenhaalde. Genoeg redenen om enigszins opgewekt te zijn voor deze race.

Bij de start was het Verstappen die een tikje beter wegkwam dan Hamilton en met een klein beetje ellebogenwerk in Elf (bocht 1 & 2) wist Verstappen de eerste plaats in handen te krijgen. Erachter was het Charles Leclerc die wakker was, want in navolging van onder anderen Fernando Alonso in 2013 en Verstappen in 2016, ging de Monegask buitenom voorbij aan zijn voorganger. Bottas werd dus teruggewezen naar de vierde plek. Pérez was ondertussen ten prooi gevallen aan Daniel Ricciardo en bleef zodoende op de zesde plek hangen.


“Razorblades on his elbows”, aldus Martin Brundle

In het achterveld was het Mick Schumacher die zijn Haas keurig naar een 16e plek stuurde, om maar even aan te geven dat hij meer in de Formule 1 thuis hoort dan zijn teamgenoot. Om een 100% score qua safety-carinzet te garanderen besloot Yuki “The Rookie” Tsunoda zijn Alpha Tauri dat het na een kleine acht ronden wel genoeg was. Helaas kreeg hij zijn wagen niet op een veilige plek gestopt, dus de rood geverfde AMG kon weer aan de slag.

Hongarije 2019 revisited

De herstart werd goed door Verstappen gemanaged, waarna het kat-en-muisspel tussen hem en Hamilton kon beginnen. Lewis bleef dichtbij, maar kwam eigenlijk nooit binnen een seconde van Verstappen, waardoor er geen DRS geactiveerd werd. Dit veranderde toen Nikita Mazepin voor de neus van Max opdook. Direct kwam Hamilton in DRS-range en besloot Verstappen dus ook maar meteen binnen te komen. Het team verklaarde achteraf dat dit onverwacht was, waardoor de pitstop een ongebruikelijke 4,2 seconden duurde. Met als gevolg dat als Hamilton meteen binnen zou komen de undercut gefaald zou hebben. Toto Wolff besloot ondertussen nog een beetje te klagen dat Mazepin sneller blauwe vlaggen had moeten krijgen, wat naar mijn mening een beetje opportuun was gezien het systeem volgens mij prima functioneert.

Mercedes besloot dat Hamilton nog even door moest rijden om zodoende zeker voor Pérez de baan op te komen. Met Pérez inmiddels zelf gestopt gebeurde dat uiteindelijk in ronde 30, vijf ronden na Max. Verstappen had inmiddels op de nieuwere banden de verloren tijd van de pitstop goed gemaakt en kwam daarmee als leider uit de eerste ronde pitstops. Ondertussen waren Alonso, Giovinazzi en Vettel een robbertje aan het vechten in het middenveld, op de hielen gezeten door Pierre Gasly. Deze was bij de start te ver buiten zijn startbox gaan staan en moest daarom bij de pitstop een tijdstraf van vijf seconden uitzitten.

Could be Hungary all over again here…

Giampiero Lambiase – Race Engineer Max Verstappen

Hamilton’s snelheid op de gele medium-band was overduidelijk beter dan die van Verstappen, en hij zat zodoende binnen no-time binnen een seconde van Max. En omdat Pérez vast zat achter Ricciardo besloten ze bij Mercedes de strategie van Hongarije 2019 te herhalen. Hamilton kwam in rondje 42 binnen om de banden weer te laten wisselen, en wist dat hij daarna in 25 ronden een gat van circa 25 seconden dicht zou moeten rijden, met als enige obstakel teamgenoot Bottas. Zoals de teamradio zei: “Could be Hungary all over again here…”

Kopzorgen voor Red Bull

Toen Hamilton de pits weer uitkwam wisten ze bij Red Bull dat ze verslagen waren. Zonder een set medium banden konden ze niet meteen meeklappen, en later naar binnen gaan zou blijkbaar ook niet geholpen hebben. Ik zeg blijkbaar, omdat ik het gevoel krijg dat ze wellicht iets hadden moeten proberen, want de tweede plaats was al zo goed als zeker, en nu wist je zeker dat je niet ging winnen. Aan de andere kant weten ze in Milton Keynes veel meer dan wij op de bank, dus moeten we er maar op vertrouwen dat het de juiste beslissing was. Misschien iets om een keer na te rekenen!

Wat echter blijft zijn de kopzorgen voor Red Bull. De auto was in race pace te langzaam, en Segio Pérez zat te lang vast achter Ricciardo om tactisch te kunnen helpen. Dit parkeert de tactici van Red Bull in een positie waar ze niet veel kanten op kunnen, en eigenlijk met elke beslissing de kop van Jut zijn. Uiteindelijk kwam Pérez Ricciardo wel voorbij (prima inhaalactie, kandidaat voor actie van het jaar!), maar dat was slechts 20 ronden voor het einde, waardoor hij zodoende niet meer naar Leclerc toe kon rijden.

Pérez gaat van ver buitenom bij Ricciardo

Bottas kreeg vervolgens Hamilton achter zich aan en ondanks het eerste subtiele, en tweede minder subtiele verzoek duurde het toch even voordat de Fin aan de kant ging, en zelfs dat ging niet van harte. Valtteri was overduidelijk niet blij. Hij ging uiteindelijk de ronde daarna al naar binnen voor de snelste ronde. Red Bull stuurde Pérez daar niet veel later achteraan, en toen Max in ronde 60 uiteindelijk door Hamilton verschalkt werd ging ook hij snel naar binnen voor een paar rode sloffen. Dit keer geen track limits om roet in het eten te gooien, waardoor het punt van de snelste ronde ook daadwerkelijk op het conto van Max komt te staan. Bottas moest ondertussen zijn weg banen door de strijd om de tiende plek met Räikkönen, Stroll, Alonso en Gasly, waarbij het uiteindelijk de laatste was die er met het laatste punt aan de haal ging.


Oordeel

Ook de vierde race van het seizoen liep uit op een strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, waarbij het de zevenvoudig kampioen was die als eerste dit seizoen een pole position in een overwinning wist om te zetten. Tot een ronde of 15 voor het eind bleef het spannend of Hamilton de snelheid kon blijven vasthouden, maar toen hij Bottas eenmaal voorbij was werd het snel duidelijk dat Verstappen inderdaad de sitting duck zou zijn. In het middenveld is het verder nog steeds too close to call, met zelfs in Spanje genoeg gevechten her en der, waardoor ik deze race uiteindelijk waardeer met een 7,5.

Voor de Stirling Moss-award twijfelde ik tussen Max Verstappen, Charles Leclerc en Pierre Gasly. Alle drie hebben ze prima gereden, maar het feit dat Charles Leclerc een prima inhaalactie had bij de start en verder 100% foutloos boven de Ferrari uit weet te stijgen levert hem dit keer de nominatie op.

Aan de andere kant van het spectrum nomineer ik Sergio Pérez voor de Ricardo Rosset-award. Van alle coureurs heeft hij dit weekend het meest beneden verwachting gepresteerd, ondanks zijn mooie inhaalactie buitenom bij Ricciardo.

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
Ricardo Rosset-awardSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van SpanjeRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *