Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Monaco 2022

Leestijd: 5 minuten
RaceFormula 1 Grand Prix de Monaco 2022 🇲🇨
CircuitCircuit de Monaco, Monaco 🇲🇨 (3,337 km)
Datum29-05-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
64 (van 78)
213,568 (van 260,286) km*
Pole positionCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:10.346
Podium1. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
2. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
3. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
Snelste rondeLando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes – 1:14.693 (ronde 55)
Driver of the DaySergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
*Race afgevlagd na 3 uur

De Monaco-vloek – deel 1

Charles Leclerc heeft last van een Monaco-vloek. Tenminste, dat maken de media er van. Hij heeft enkel teleurstellende resultaten op zijn naam staan in het prinsdom, en tot overmaat van ramp parkeerde hij ook nog eens de Ferrari 312T2 van Lauda in de muur tijdens een demo, omdat de achterremmen het begaven. Een slechte generale voor het Grand Prix-weekend dus.

De kwalificatie werd wederom een prooi voor de Monegask, en voor de afwisseling was het Pérez die zijn wagen in de muur parkeerde in een ultieme poging nog voor pole te gaan. Hij belemmerde daarmee de pogingen van Sainz en Verstappen, waarbij de eerstgenoemde vol tegen de gestrande Red Bull van Checo aanreed. Verstappen was niet blij omdat hij voor de tweede opeenvolgende keer van pole position wordt afgehouden door een crash van een concurrent.

De zondag is echter regenachtig en na een kort uitstel en een rondje achter de safety car blijkt het inmiddels zo hard te regenen dat de rode vlag getoond wordt, waardoor iedereen terugkeert naar de pits. Als 50 minuten later de baan ietwat is opgedroogd (en de apparatuur van de FIA weer functioneert…) gaat de race weer van start. Wel weer achter de safety car, en zodra het veld wordt vrijgegeven blijkt dat dit geen overbodige luxe is, want Leclerc zet zijn wagen bijna dwars op het “rechte” stuk van start/finish. Overigens presteerde Latifi het nog om van achter de safety car zijn wagen in Loews in de banden te parkeren. Ook Lance Stoll raakt de muur even, in Massanet dit keer. Het is een gave zullen we maar zeggen.

De Monaco-vloek – deel 2

Een aantal coureurs besloot direct de regenbanden te wisselen voor intermediates, en dat leek vooralsnog geen verkeerde keuze. Vooraan had Leclerc vrij zicht, en volgde de rest van de toppers in slagvolgorde. Gasly voelt zich als een vis in het water op de intermediates en haalt behoorlijk wat wagens in, wat aangeeft dat de baan droger wordt én dat de intermediates de betere band zijn op dat moment.

Gasly geeft lekker gas!

Leclerc rijdt ondertussen de snelste ronde, waardoor het cross-over punt met de intermediates bereikt lijkt te zijn. Sainz geeft echter aan direct naar slicks te willen, wat hem een pitstop uit zou sparen. Voorwaarde is dan wel dat je niet teveel tijd verliest ten opzichte van hen die wel naar intermediates gaan. Pérez is de eerste die knippert en naar binnen komt. Hamilton (al gestopt) heeft het ondertussen aan de stok met Ocon, wat de Fransman op een tijdstraf komt te staan.

Leclerc en Verstappen komen niet veel later binnen omdat Pérez met rassenschreden dichterbij komt, waarmee Sainz de leiding erft. Het lukt beiden echter niet om voor Pérez te blijven, waardoor die nu virtueel aan de leiding rijdt. Ocon blijft ondertussen de luis in de pels voor Hamilton, de Brit komt er maar niet langs. Sainz is de volgende die stopt, maar omdat de baan inmiddels vrij droog is gaat hij direct naar de slicks. Ook Leclerc komt binnen, ondanks dat Ferrari op het laatste moment de stop wil afblazen. Leclerc was inmiddels al in de pitstraat, dus vrij chagrijnig over de miscommunicatie. De stop is dan ook vrij traag omdat hij moet wachten op Sainz.

Red Bull reageert meteen door Pérez en Verstappen binnen te halen. Pérez weet makkelijk voor Sainz te blijven, tussen Verstappen en Leclerc wordt het wat spannender, maar Verstappen’s tempo op de intermediates plus de trage stop van Leclerc levert hem net het voordeel op om de thuisrijder van het podium te knikkeren. Er is nog even twijfel over het uitrijden door Verstappen, maar de wedstrijdleiding concludeert dat alles binnen de regels is.

Hét moment dat het podium uit Leclerc z’n handen glipt.

Schumacher’s scheutige schade

Omdat de banden van Sainz wat langer onder zijn Ferrari zitten zit hij direct in de versnellingsbak van Pérez, geholpen door een akkefietje tussen Zhou en Schumacher die elkaar in La Rascasse in de haren zitten. Sainz probeert de aansluiting te behouden maar spint bijna op start/finish, en geeft daarmee Pérez de broodnodige lucht.

Een paar ronde later wordt de rode vlag voor de tweede keer uitgehangen omdat Schumacher zijn Haas afschrijft in de tweede zwembadchicane. Hij komt ver buiten de droge lijn uit chicane 1, en als gevolg daarvan vliegt hij vol in de TecPro-omheining van chicane 2. De vernellingsbak breekt (by design) af, en het gaat even duren voordat de schade is opgeruimd.

De race wordt hervat met een rollende start, omdat er een duidelijke droge lijn is en anders het halve veld zou worden benadeeld met een staande herstart. Pérez blokkeert even flink bij het ingaan van Mirabeau, maar verder blijft de top vier keurig achter elkaar aanrijden. Ver daarachter is het Alonso die het circuit van Monaco optimaal gebruikt. Hij moet het met zijn banden tot de finish zien uit te zingen en temporiseert zodanig dat het héle veld achter hem in een treintje rijdt, tot grote frustratie van Hamilton, die duidelijk veel sneller is maar niet voorbij de Alpine weet te komen.

Vooraan gebeurt vervolgens niet veel meer. In een Aziatisch onderonsje gaat Zhou nog wel even flink dwars als hij Tsunoda probeert in te halen. En in de laatste ronden probeert Sainz zijn auto nog langs die van Pérez te prikken, maar uiteindelijk komt te top drie over de finish in dezelfde volgorde als dat ze de herstart hebben aangevangen. Leclerc finisht voor het eerst in zijn carrière de Grand Prix van Monaco, maar na van pole gestart te zijn voelt de vierde plaats toch als een teleurstelling.


Oordeel

De race bood zeker in de eerste helft goed vermaak, maar na de herstart werd het de gebruikelijke processie, dus veel verder dan een 7 kom ik niet voor deze race.

Voor de Stirling Moss-award ga ik voor Carlos Sainz. Hij nam het initiatief met de strategie en voorkwam daarmee dat hij door beide Red Bulls terug werd gezet.

De Ricardo Rosset-award-nominatie gaat naar Mick Schumacher. Iedereen wist zijn auto (praktisch) heel te houden, behalve Mick. En door hem dan ook nog finaal af te schrijven zal zijn marktwaarde niet snel stijgen.

Eindoordeel7/10
Stirling Moss-awardCarlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
Ricardo Rosset-awardMick Schumacher 🇩🇪 [47] – Haas Ferrari
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van MonacoRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *