Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix of Monterey 2021

Leestijd: 3 minuten
RaceFirestone Grand Prix of Monterey 🇺🇸
CircuitWeatherTech Raceway Laguna Seca, Salinas OR 🇺🇸 (2,238 mi)
Datum19-09-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
95
212,61 mi
Pole positionColton Herta 🇺🇸 [26] – Andretti Autosport with Curb-Agajanian
113,798 mph/1:10.7994
Podium1. Colton Herta 🇺🇸 [26] – Andretti Autosport with Curb-Agajanian
2. Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing
3. Romain Grosjean 🇫🇷 [51] –Dayle Coyne Racing with Rick Ware Racing
Snelste rondeJosef Newgarden 🇺🇸 [2] – Team Penske
110,242 mph/1:13.0826 (ronde 10)

Herta-town

De één-na-laatste IndyCar-race van het seizoen werd verreden op Laguna Seca. Een pareltje op de kalender en met de Corkscrew één van de meest iconische bochten ter wereld. Daarbij is de baan de familie Herta goed gezind. Vader Bryan won er twee keer, en bijna een derde keer, ware het niet dat Zanardi de Corkscrew afsneed en zo de overwinning greep. Zoon Colton lijkt zijn weg hier ook te vinden met een pole en een overwinning in 2019, en wederom een pole dit jaar.

Rinus VeeKay had een belabberde kwalificatie na wat technisch malheur en moest vanaf de 24e plek van start gaan. De start zelf was relatief rustig, ware het niet dat Rosenqvist aan het spartelen was in bocht 2, om vervolgens in bocht 3 achterstevoren te komen te staan. Geen lekkere start voor de Zweed dus.

Een ronde later is het opeens Alexander Rossi die in de grindbak staat. Teamgenoot Herta komt slecht uit bocht 4 en Rossi ziet zijn kans schoon om hem er langs te prikken. Beide coureurs geven elkaar genoeg ruimte, maar het is Rossi met een klein moment van overstuur waardoor hij het achterwiel van Herta raakt en zo spint. Tot overmaat van ramp slaat zijn motor af en is zijn race door het putje.

Rossi spint in een poging zijn teamgenoot te verschalken.

De pechreeks van Will Power kent ook maar geen einde, hij moet zijn Penske in ronde 10 al naar de pits sturen met motorproblemen. Ook Rinus’ gifbeker bleek nog lang niet leeg. Tegen het einde van de race kwam hij als 14e door, maar moest plotseling nog een keer naar binnen om onduidelijke redenen, waardoor een op zich prima race weer teniet werd gedaan.

Franse furie

Achter Herta gaat de aandacht in eerste instantie vooral uit naar beide kampioenschapskandidaten Palou en O’Ward. Waar Palou rustig achter Herta aan bleef rijden had O’Ward meer moeite om naar de kop te komen, niet geholpen door een driestopstrategie. De outsiders voor het kampioenschap Dixon, Newgarden en Ericsson waren niet ver genoeg van voren te vinden om de kampioenschapsdroom levend te houden. Dixon kreeg hierbij een helpend handje van Sato die na een spin in de Corkscrew zijn auto naar achteren liet rollen, maar daarbij de regerend kampioen over het hoofd zag.

Maar de man van de wedstrijd was toch echt Romain Grosjean. Hij voelde zich als een vis in het water in de heuvels van Monterey en haalde de ene na de andere auto in. Zo werd Scott Dixon maar liefst twee keer gepasseerd in de corkscrew, maar haalde hij ook O’Ward mooi buitenom in in bocht 3. Het enige smetje op zijn race was de kleine botsing met Jimmie Johnson, omdat Johnson de positie van Palou wilde verdedigen en Grosjean er zo snel mogelijk langs wilde om diezelfde Palou nog in te kunnen halen.

De race van Romain!

Aan het eind van de rit was het uiteindelijk een derde plaats voor Grosjean, met voor hem Palou en een onaantastbare Colton Herta. Voor het kampioenschap betekent dit dat de strijd enkel nog tussen de jonkies Palou en O’Ward gaat, waarbij de laatste een voorsprong van 35 punten heeft, en dus relatief rustig de race in Long Beach in kan gaan.


Oordeel

De race begon wat rustig, maar uiteindelijk was het een vermakelijke rit, waarin niet alleen door Grosjean lekker werd ingehaald. Al met al een 8 waard wat mij betreft.

De nominatie Dan Gurney-award is uiteraard voor Romain Grosjean, met dank aan zijn prachtige inhaalrace van de 13e plaats naar het podium!

De Dennis Vitolo-award-nominatie gaat naar Takuma Sato. Was al niet echt vooruit te branden, maar door Dixon in een spin te duwen en daarmee ook je eigen race in het putje te werpen laat hij mij ook geen andere keus.

En dan rest er nog maar één race: Long Beach. Het stratencircuit levert vaak spektakel op, met dit keer als bonus dat het kampioenschap beslist kan worden!

Eindoordeel8/10
Dan Gurney-awardRomain Grosjean 🇫🇷 [51] –Dayle Coyne Racing with Rick Ware Racing
Dennis Vitolo-awardTakuma Sato 🇯🇵 [30] – Rahal Letterman Lanigan Racing
Gepubliceerd inGrand Prix of MontereyIndyCarRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *