Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Monaco 2021

Leestijd: 7 minuten
RaceFormula 1 Grand Prix de Monaco 2021 🇲🇨
CircuitCircuit de Monaco, Monaco 🇲🇨 (3,337 km)
Datum23-05-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
78
260,286 km
Pole positionCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:10.346
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
2. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari
3. Lando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
Snelste rondeLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:12.909 (ronde 69)
Driver of the DaySebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes

Charles’ Casino

Wie Monaco zegt, zegt gokken. Het plein voor het wereldberoemde casino maakt al sinds jaar en dag deel uit van het Formule 1-circuit, en dit jaar besloten Charles Leclerc en Ferrari hun geluk te beproeven. De Monegask was tijdens de kwalificatie namelijk gecrasht in de tweede zwembadchicane, op een manier die Max Verstappen ook al tweemaal was overkomen. Gelukkig stond Leclerc op dat moment al op pole position, en de resulterende rode vlag betekende ook dat niemand zijn laatste run kon afmaken. Waar Verstappen (en anderen in soortgelijke situaties) in het verleden hun versnellingsbak moesten wisselen gaf Ferrari aan dat er geen serieuze schade aan de bak was, wat zondagochtend nogmaals werd bevestigd. Geluk bij een ongeluk voor de thuisrijder.

De woordkeuze kwam mij al wat eufemistisch over, en tijdens de ronde naar de grid bleek dat een gegronde zorg te zijn, gezien de auto van Leclerc er mee ophield. Terug in de pits bleek dat het euvel (kapotte linker aandrijfas) niet te verhelpen was voor de start, en dus een DNS voor Charles. Ferrari had gegokt op een overwinning op halve kracht zoals Ricciardo in 2018 ook al eens deed, maar verloor en kwam helaas niet verder dan een installatieronde. Zijn thuisrace blijkt Leclerc tot nu toe nog niet gelukkig gezind.


Het moment dat het sprookje voor Leclerc een nachtmerrie werd.

Met een vacante pole position begonnen de overige 19 coureurs aan de hoogmis van de Formule 1: 78 rondjes treintje rijden door de straten van het prinsdom. Verstappen was wat minder weg dan Bottas, maar een beetje knijpen voor Saint Devote en er was voor Max geen vuiltje meer aan de lucht. Achterin waren en nog een paar schermutselingen, maar het meest noemenswaardige was het inhalen van zijn teamgenoot door Mick Schumacher in de Loews Hairpin.

Prinselijke processie

De processie door het prinsdom verliep ordentelijk, en enige poging van Bottas om Verstappen onder druk te zetten werd direct gepareerd, waardoor het wachten was op de pitstops. Gezien de lage snelheden en de weinige grip is een undercut in Monaco erg lastig, zeker als je in verkeer terecht komt. Iedereen blijft dus zo lang mogelijk doorrijden, wachtend op de stops van de concurrentie. Bij Mercedes hadden ze deze memo echter niet ontvangen, want in ronde 30 kwam Lewis Hamilton binnen om een undercut op Pierre Gasly te proberen. Het gat naar achteren was groot genoeg, maar hij kreeg de banden niet op temperatuur, waardoor Gasly zelfs met een langzame pitstop in de volgende ronde voor Lewis bleef. Dit tot groot ongenoegen van de zevenvoudig wereldkampioen, wat hij niet onder stoelen of banken stak.

De andere Mercedes pitstop ging helemaal de mist in. Om een of andere reden werd de wielmoer rechtsvoor volledig dolgedraaid, waardoor Bottas’s rechter voorwiel niet van de wagen af kwam, en tot het moment van schrijven zelfs nog aan de wagen schijnt te zitten. DNF voor de Fin die daardoor zijn titelaspiraties weer voor een jaar in de koelkast kan zetten. Ondertussen bleven Vettel en Pérez keurig doorrijden terwijl Hamilton keurig bleef doorzemelen op de boordradio. Vettel moest nog even een klein robbertje vechten met Gasly bij het uitkomen van de pits, maar omdat de regie het interessanter vondt dat Stroll een slechte Leclerc-imitatie deed bij het zwembad konden we het resultaat helaas niet live zien.

De reden voor Bottas z’n uitvalbeurt.

Verstappen kwam uiteindelijk in ronde 34 binnen, met een ronde later Pérez, die via een succesvolle overcut niet alleen Hamilton en Gasly voorbijstak, maar ook Vettel nog te grazen nam. Dit dwong Hamilton weer in de boordradio te klimmen om flink tegen Bono te zeuren. Die diende Lewis van repliek dat hij dan ook maar rondes 1:14 had moeten rijden.

Polonaise in de haven

Na de pitstops probeerde Carlos Sainz het zijn oude teamgenoot nog wel moeilijk te maken, maar toen de achterblijvers in het spel kwamen werd het gat snel groter. Norris reed ondertussen op de derde plaats en wist zijn teamgenoot op een ronde te zetten, wat toch een klein beetje sneu is voor de winnaar van 2018. Mercedes besloot uiteindelijk Hamilton binnen te halen om de snelste ronde te veroveren. Wederom deden ze dit vrij vroeg, waardoor er de mogelijkheid bestond dat Pérez dit trucje een paar rondes later zou kunnen doen, maar Red Bull zag daar vanaf.

Na 78 kwam Max Verstappen dus als overwinnaar over de streep, waarbij hij eindelijk eens een goed resultaat in het ministaatje wist te halen, na twee eerdere DNF’s, een vijfde, een negende en een vierde plaats. Carlos Sainz en Lando Norris completeerden het podium, wat zodoende het tweede jongste podium ooit werd. Maar belangrijker, door het tegenvallende resultaat van Hamilton staan zowel Verstappen als Red Bull bovenaan de WK-stand, wat reden is voor een kleine polonaise door de haven!


Oordeel

De Grand Prix van Monaco was weer een processie zoals normaal, enkel de pitstops maakten het interessant voor positie. Wat wel opviel is dat Mercedes totaal niet thuisgaf, waardoor Verstappen en Red Bull hun achterstand in één klap goed konden maken. Al met al net een 6 voor deze race.

Voor de Stirling Moss-award ga ik mee met de Driver of the Day: Sebastian Vettel. Consistent gereden, en door een slimme strategie twee plaatsen gewonnen ten opzichte van zijn startpositie, waarbij hij voor de positie van Gasly nog wel even zijn spierballen moest laten zien,

De Ricardo Rosset-award-nominatie gaat naar Lewis Hamilton. Waar Bottas nog vanaf de derde plek startte stond Hamilton nog achter Norris en Gasly. Tel daarbij op dat hij niet de strategie ten uitvoer kon brengen en hier overloos over bleef klagen op de radio, en je hebt de grootste tegenvaller van het weekend.

Eindoordeel6/10
Stirling Moss-awardSebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes
Ricardo Rosset-awardLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van MonacoRace review

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *