Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Emilia-Romagna 2021

Leestijd: 7 minuten
RaceFormula 1 Pirelli Gran Premio Del Made In Italy E Dell’emilia Romagna 2021 🇮🇹
CircuitAutodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola 🇮🇹 (4,909 km)
Datum18-04-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
63
309,049km
Pole positionLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:14.411
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
3. Lando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
Snelste rondeLewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:16.702 (ronde 60)
Driver of the DayLando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes

Yes, regen!

De Grand Prix van Emilia-Romagna was al veelbelovend voor de start. Het was namelijk gaan regenen, en dat is altijd garantie voor chaos. Tel daarbij op dat de baan maar voor de helft nat was tijdens de rondjes naar de grid, en alle strategen zitten met de handen in het haar. Dit bleek wel uit het feit dat niet de hele grid op de groene intermediates van start ging. Tijdens de opwarmronde besloot Charles Leclerc om te kijken of de grindbak in Acque Minerali wel geharkt was, maar hij kon gelukkig zijn weg vervolgen, en mocht ook weer op zijn startpositie plaatsnemen.

Bij de start waren de intenties van Max Verstappen meteen duidelijk. Door in de tweede versnelling te starten had hij een perfecte start, en zat na een paar meter al naast Lewis Hamilton. Deze probeerde in de tweede eerste bocht nog mee te gaan, maar er was eigenlijk geen ruimte. Met een kleine touché en een kleinere wing End plate kon hij zijn weg toch vervolgen. Verstappen was inmiddels wel los van het peloton wat zich door een muur van water heen moest zien te werken. Dit lukte Nicolas Latifi wat minder, want hij besloot Leclerc te imiteren door op dezelfde plek eraf te gaan. Bij het opkomen van de baan ging het in eerste instantie allemaal veilig, totdat hij besloot om maar aan de rechterkant te gaan rijden en zo niemand in de weg te zitten. Helaas zat Nikita Mazepin daar al, met als gevolg dat de eerste Williams van de dag werd afgeschreven.

Tijdens de safety-carfase verloor Perez twee plaatsen door in Piratella van de baan te gaan, maar omdat hij even was vergeten dat het geen opwarmronde was besloot hij beide auto’s weer in te halen, met een 10 seconden tijdstraf als gevolg. Ook Mick Schumacher kwam niet ongeschonden de neutralisatie door, hij spinde op het rechte stuk tijdens het opwarmen van zijn banden. Een rookie-fout zullen we maar zeggen.

Bij de herstart keek Lewis nog wel even aan de buitenkant van Max, maar een echte inhaalpoging kon je het niet noemen. Beide coureurs gingen er vandoor, terwijl Pierre Gasly door de keuze voor full wets langzaamaan terugviel door het veld, totdat ze besloten er intermediates onder te gooien. Jammer genoeg reed hij toen wel praktisch laatste…

Inmiddels kwamen de achterblijvers in zicht en werden de intermediates een soort van inter-slicks/slickermediates, met als gevolg dat er vroeg of laat gewisseld zou moeten worden. Verstappen was ondertussen al wat van zijn voorsprong kwijtgeraakt, en het feit dat de banden het niet heel veel langer volhielden dwongen hem tot het maken van de enige pitstop in ronde 28. Een voor Red Bull begrippen matige stop (2.2 seconden) was echter meer dan voldoende om zijn voorsprong uit te breiden, gezien Hamilton een ronde later maar liefst 4 seconden stil stond. Ze kwamen hierdoor wel weer achter de achterblijvers te zitten.

Mercedes’ kneuzenkermis

En deze achterblijvers zouden cruciaal blijken, want in ronde 31 is Lewis Hamilton te gretig, en probeert Russell binnendoor in te halen in Tosa. De baan is daar echter nog nat, met als gevolg dat Hamilton de grindbak in glijdt. Om vervolgens direct het dienstweggetje aan de rand van de grindbak op te willen sturen, met als gevolg dat hij heel knullig zijn neus in de bandenstapel prikt. Lewis moet dus in zijn achteruit om uit de grindbak te geraken, en daarna ook nog eens naar de pits om zijn neus te vervangen.

Gelukkig had George Russell spijt van het feit dat hij Lewis zo ophield, dus probeerde hij een ietwat optimistische inhaalactie op Valtteri Bottas, die stoïcijns op de racelijn bleef rijden. Russell kwam daardoor met zijn rechterwiel in het gras, waardoor de auto haaks linksaf in de zijkant van de Mercedes van Bottas sloeg. De tweede Williams van de dag was afgeschreven, en ook de Mercedes-bolide was rijp voor de sloop. Russell kwam nog wel even verhaal halen bij Bottas, maar meer dan een uitwisseling van een middelvinger en een bitch-slap werd het niet.

Door de ontstane bende was de wedstrijdleiding genoodzaakt de rode vlag uit te brengen. Dit was een zegen voor Hamilton, die reed namelijk inmiddels op een ronde achterstand. Deze zou hij (en de rest van de coureurs) terugkrijgen om de juiste volgorde te herstellen voor de herstart. Op weg naar de herstart spinde Kimi Räikkönen nog even in de Tamburello.

Tweede bedrijf

De herstart werd overigens een rollende start, waarbij Max Verstappen ook besloot maar een bijdrage te leveren aan het foutenfestival door heel abrupt in te sturen bij Rivazza, met als gevolg dat ook dat stukje gras door hem gemaaid werd. Hij kon gelukkig wel verder, en was na de herstart ook meteen vertrokken. Blijkbaar was Leclerc wat afgeleid, want Lando Norris zat er bovenop en schoot op de zachte banden voorbij naar P2. En omdat Tsunoda Kimi imiteerde was Hamilton alweer twee plaatsen opgeschoven. Een derde positie naar voren kreeg hij cadeau van Perez die er in de Villeneuve-chicane vanaf vloog.

Al met al restte Hamilton alleen nog het inhalen van een paar tragere middenveldauto’s, waardoor hij met een fikse dosis geluk de schade wist te beperken, en door het rijden van de snelste ronde bleef hij ook nog eens aan de leiding in het WK. Verstappen cruisete ondertussen rustig naar de overwinning, waarbij “de vloek van Italië” eindelijk was opgeheven.


Oordeel

Uiteindelijk leverde de regen dus een hele mooie tumultueuze race op, waarbij Verstappen lekker agressief het heft in handen nam. Hamilton had alle geluk van de wereld dat Russell en Bottas elkaar tegenkwamen, anders was het een fikse verliespost voor hem geweest. Lando Norris heeft optimaal geprofiteerd van de omstandigheden en was als een van de weinigen echt foutloos. Ik ben het dan ook eens met de fan-vote, en is dan ook mijn nominatie voor de Stirling Moss-award. Jammer genoeg was er geen echte strijd om de overwinning, en ook de recovery drive van Hamilton was niet heel speciaal, waardoor ik uiteindelijk op een 8.5 uitkom.

De nominatie voor de Ricardo Rosset-award deze race is wat mij betreft Valtteri Bottas. Voordat hij met Russell in aanraking kwam was het al niet veel soeps, om niet te zeggen ondermaats. Ook had hij het ongeluk kunnen voorkomen door zijn lijn richting de tweede eerste bocht niet zo krampachtig vast te houden, zeker als je ziet dat Russell eraan komt. Ik weet dat hij de lijn mag houden, maar voor iemand met zijn ervaring en wens om eindelijk echt voor de titel te gaan had hij misschien de wijze van de twee moeten zijn.

Eindoordeel8.5/10
Stirling Moss-awardLando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
Ricardo Rosset-awardValtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van Emilia-RomagnaRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *