Spring naar inhoud

Race review – Grand Prix van Bahrein 2021

Leestijd: 4 minuten
RaceFormula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2021 🇧🇭
CircuitBahrain International Circuit, Sakhir 🇧🇭
Datum28-03-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
56 (van 57)
303,072 (van 308.484) km*
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:28.997
Podium1. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
2. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda
3. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Snelste rondeValtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 1:32.090 (ronde 56)
Driver of the DaySergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
*: Race met 1 ronde ingekort vanwege een extra opwarmronde, als gevolg van het stilvallen van Sergio Pérez in de eerste opwarmronde

We zijn weer begonnen!

Na een van de kortste Formule 1-winters in de recente geschiedenis mochten we eindelijk weer beginnen. Met de wintertests op hetzelfde circuit en de nodige regelwijzigingen op het aerodynamische vlak was het even afwachten of Red Bull inderdaad Mercedes bij de kladden zou hebben, en na de kwalificatie leek het daar wel op. Max Verstappen reed dominant naar pole position, en ook Pérez had zichzelf een goede dienst kunnen bewijzen ware het niet dat zijn eerste ronde op de gele band ongeldig werd verklaard door het overschrijden van de track limits in bocht 4.

Voor de start van de race ging het voor Pérez echter al mis, zijn auto viel stil, met als gevolg dat een extra opwarmronde nodig was. Gelukkig kreeg hij de Red Bull wel weer in het spoor, maar moest daardoor wel vanuit de pitstraat starten. Gelukkig zagen we in de Grand Prix van Sakhir vorig jaar dat dat geen probleem hoeft te zijn voor Sergio.

Na de start was het Verstappen die Hamilton meteen een beetje moest blokken, en Bottas zat even te slapen waardoor Leclerc naar de derde positie door kon stoten. Achterin het veld besloot Nikita Mazespin Mazepin een gooi te doen naar het kortste debuut ooit door in de derde bocht zijn wagen kundig van de baan te spinnen en in de bandenstapel te parkeren: safety car.

Bij de herstart neemt Verstappen een behoorlijk risico door te wachten tot zo ongeveer óp de finishlijn, maar komt zonder druk van Lewis als eerste de eerste bocht door. Achterin spint Schumacher en raakt Gasly zijn voorvleugel kwijt als hij tegen de achterband van Ricciardo aanrijdt. De brokken hebben een virtual safety car als gevolg.

Tactisch steekspel

Vooraan begint er zich een tactisch steekspel te ontvouwen tussen Verstappen, die met een haperend differentieel rondrijdt, en de beide Mercedes-coureurs, omdat Bottas snel met Leclerc heeft afgerekend. In het middenveld hebben ze geen zin om op de pitstops te wachten. Leclerc en Norris vechten een robbertje, en ook Stroll laat zich van zijn goede kant zien door Fernando Alonso in te halen. Pérez doet ondertussen waar hij goed in is: langzaam naar voren rijden, waardoor hij na de eerste stops in het middenveld keurig op de zevende plek te vinden is.

Hamilton gaat vervolgens als eerste van de koplopers naar binnen, niet veel later gevolgd door Bottas. Red Bull besluit zijn eigen plan te trekken door wat ronden later binnen te komen met Max, met het gevolg dat hij nu in de achtervolging moet. Bottas wordt nog wel even door Pérez opgehouden, maar al vrij snel kan ook die de achtervolging inzetten.

In de 21e ronde besluiten Vettel, Alonso en Sainz dat het publiek even vermaakt moet worden met een mooi onderling gevecht op plaats acht, met Alonso als uiteindelijke verliezer. Niet veel later verliest de terugkerend tweevoudig wereldkampioen ook nog plaatsen aan Kimi Räikkönen en Yuki “The Rookie” Tsunoda. De laatste weet Alonso op een Ricciardo-esque manier van een metertje of 50 uit te remmen.

Niet veel later komt Lewis Hamilton binnen voor zijn laatste stop. Bottas krijgt vervolgens te horen dat ze “long” gaan, maar wordt zelf drie ronden later binnengeroepen. De logica is wat onduidelijk, maar omdat de band linksvoor niet lekker erop gaat is Valterri ook meteen kansloos voor de overwinning.

Track limits

Even later krijg Max Verstappen op de boordradio te horen dat Hamilton en Bottas beide de track limits in bocht 4 negeren, met de opdracht dit zelf ook te doen zolang ze niet worden teruggefloten. Verstappen vond dit allemaal wat vreemd, gezien volgens hem verteld was dat het niet mocht. Lewis werd niet veel later teruggefloten, dus die begon te mopperen dat het wel mocht, en de onduidelijkheid was compleet. Meer hierover trouwens in deze post. Alonso was ondertussen uitvaller geworden na een issue met de remmen.

In ronde 40 gaat Verstappen vervolgens naar binnen voor een set nieuwe harde sloffen en moet vervolgens het gat dichtrijden. Cruciaal voor de wedstrijd, en naar mijn mening net een paar ronden te laat, waardoor het gat groter is dan strikt noodzakelijk. Terwijl Pérez Ricciardo passeert en Vettel Ocon een liefkozend tikje op de kont geeft knabbelt Verstappen langzaam maar zeker de voorsprong van Hamilton weg, die ook nog eens naast de baan terecht komt.

De apotheose van de race komt in ronde 53. Max Verstappen kijkt even in de eerste bocht, maar daar weet Hamilton het gat nog goed dicht te gooien. Op weg naar bocht 4 maakt Hamilton slim gebruik van achterblijver Giovinazzi en dwingt Verstappen buitenom. Verstappen remt later, maar heeft een klein beetje overstuur, waardoor de inhaalactie buiten de baan wordt afgerond. En dus verzoekt de wedstrijdleiding Verstappen de plek terug te geven. De resterende ronde zijn de banden niet vers genoeg meer en komt Lewis Hamilton uiteindelijk met een voorsprong van 0,745 seconden als eerste over de finish.


Oordeel

Het is lang geleden dat een droge race zoveel spektakel bood zonder dat daar allerlei crashes, botsingen en flaters in de pits voor nodig waren. Wat mij betreft absolute reclame voor de Formule 1, en dus een 9 als finale score, waarbij het echte gevecht om de eerste positie de kers op de taart was.

Voor de Stirling Moss-award nomineer ik net zoals de fans Sergio Pérez. Na de tegenvallende kwalificatie en problemen in de opwarmronde heeft hij zich prima teruggevochten naar de vijfde plek.

Nikita Mazepin is de nominatie voor de Ricardo Rosset-award. Veel spins, out-qualified door Mick en als klap op de vuurpijl jezelf in bocht 3 elimineren. Veel meer uitleg behoeft dit niet, lijkt mij…

Eindoordeel9/10
Stirling Moss-awardSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
Ricardo Rosset-awardNikita Mazepin 🇷🇺 [9] – Haas Ferrari
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van BahreinRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *